En dag på jobbet

Klockan ringer vid 05.30 och det är ännu mörkt ute. Idag har jag ingen lust att gå upp, det är visserligen fredag, men jag är trött och har ont i lederna. Har varit ett par rejält kyliga morgnar och jag ligger hellre kvar i en varm, skön säng.Upp kommer jag ju, fixar lite varmt té, borstar tänderna och klär på mig arbetsstassen. Ut till lastbilen med en snabb promenad. Värmaren spinner för fullt, så den råa morgonluften gör inget för jag kan sätta mig i en varm, go hytt. Till skillnad från de med personbilar på parkeringen som måste skrapa rutor.

Startar motorn som mullrar igång – trots att det inte är en V-8 i ”min” Scania R420 -06:a. Rullar iväg från parkeringen – klockan är lite drygt 06.30 och iväg till AG-Service för att hämta den första trailern för dagen.
Det visar sig vara ett chassi som dem ställt en fryscontainer på för att få lite tyngd på hjulen. Jag har fått order på rekvisitionen att värma bromsarna. Den har väl antagligen stått ett tag! Prick 07.00 rullar jag in på Aröds Bilprovning med ett chassi med varma bromsar. Tyvärr går den inte igenom ändå. Bromskraften måste vara minst 4,2 och chassit har bara 3,7. Ställer av chassit på utsidan och skiftar till DHL-trailern jag ställde där igår. Åter inne i hallen 07.30. Går lite bättre med bromsarna på den, men den klarar ändå inte gränsvärdet, det blir bara 4,0.
Ringer min åkare och kollar vem jag ska besikta för sedan. Det är AG resten av tiderna på förmiddagen, säger han.

Kör tillbaka DHLaren till STS i Bäckebol. Nu har trafiken verkligen kommit igång på allvar och köerna in till Tingstadstunneln norrifrån är långa. Åker tillbaka till Aröd för att hämta chassit och lämna det på AG. Solen glimtar fram, men försvinner snabbt igen.

Får en kort paus när jag kan fylla i mina arbetstider och vad jag kört i almanackan åt min åkare. Sedan bär det av med nästa trailer till Aröd. Vilket visar sig vara en efterkontroll på bromsarna. Den ska också värmas, vilket jag gör och den går igenom utan anmärkning den här gången.

Ännu ett skifte till nästa trailer. Ännu ett skåp som har stått länge. Jäkla stödben, ur jobbiga att veva. De har inte blivit smörjda på länge dem heller. Blir tvungen att använda båda händerna för att få mer kraft?
När jag kommer till Aröd så står det redan en liten lätt lastbil i hallen och då kommer jag några minuter över tiden. Den hade tydligen blivit felbokad in till personbilshallen så de var tvungna att ta lite av min tid till den. Som kompensation får jag lite varm choklad och en bulle. Dem är alltid trevliga på Aröd, i alla fall mot mig.
Det går sämre för trailern med besiktningen, fick några anmärkningar på bromskraften bland annat. På vägen tillbaka ser jag underliga manövrar av en BMW. Föraren kör om för att sedan plötsligt svänga in framför mig och på avfarten till Stigs Center utan vare sig blinkers eller att uppmärksamma att han kör över heldragna linjer! Och jag blir tvungen att tvärbromsa. Tur att jag inte har last i ekipaget jag kör!

Den sista som ska besiktas på Aröd idag är en fryslink med stödbenen på utsidan och det ena benet får jag inte in hur mycket jag än sliter. Ber en av killarna i verkstan att hjälpa mig – vilket han gör. Tackar så mycket! Det visar sig vara ännu en efterkontroll på bromsarna och den går igenom med ett nödrop den också. Ringer åkaren när jag är klar och kollar vad jag ska göra sen.

Nu ska jag till Mölndal för att registreringsbesikta en dolly. Klockan är strax efter tolv och jag kör ut dit från Hisingen och tar min rast i Mölndal fram till kl 13.00. Den här tiden på dagen är trafiken tät och folk väldigt stressade. Ändå kör de i femtio i Tingstadstunneln, trots att de inte har några bilar framför sig i den fil de befinner sig i.
Hinner få en halvtimmes rast i Mölndal innan killen som ska rega dollyn kommer. Han tittar på papperen och skrattar. Jaha, det är inte rätt intyg. Nya regler från och med idag – den 1 oktober. Så dollyn är underkänd redan innan han har vägt och mätt den. Nya intyg är på väg från Tyskland, men dem hade inte kommit än.

Vi väger och mäter dollyn i alla fall, sedan får jag ett protokoll och ett ”Ha en trevlig helg” av alla killarna inne på Bilprovningen.

Tillbaka till AG igen och ringer åkaren för att kolla vad som händer sedan. Får inte tag i honom med en gång. Han ringer upp mig lite senare, då är jag halvvägs tillbaka till AG. Det är bra för idag, säger han. Jag ska fylla i ”boken” klart och lägga den i lådan, sedan kan jag åka hem. Får order om att tanka upp bilen också, för en annan chaufför ska åka till Södertälje med den ikväll. ”Jippi!” tänker jag och försöker att ta det lugnt genom trafiken tillbaka. Mycket trafik nu och mer blir det för varje mot jag kör förbi. Tillslut är jag tillbaka på AG och kan ställa av dollyn. Lämnar in protokollet, plus de protokoll och ADR-intyg jag fått med mig tillbaka på godkända regade trailrar. Önskar personalen inne på kontoret ”trevlig helg” och skriver klart boken. Lägger den i lådan. Sedan tankar jag upp bilen och ringer upp chauffören som ska ha den om en stund. Han lämnar den väl någon gång i natt.
Ställer bilen på parkeringen och går hem. Så var fredagens arbete över och jag kan börja ägna resten av dagen, och helgen, åt familjen.

Maria Müller Johansson

Om artikeln

Publicerad: 2010-10-13 00:00
Kategori:
Taggar: