Hej allihopa!

Angelica Borst heter jag är 25 år gammal och bor strax utanför Karlstad på en gård med min familj: Sambo Sebastian (som jag driver ett dragbilsåkeri tillsammans med), dottern Olivia (hjärtbarn, Fallots Tetrad) och DvärgSchnauzern Maskot (som är med i lastbilen hela tiden).

På fritiden håller jag på med hästar och personbilen (en Toyota Supra som sambon äger). Annars om jag har tid över så arrangerar jag Skara Truckmeet som ni kanske har sett så är den nu i slutet av april (sista helgen).

Hade en dröm som håller på att förverkligas i detta nu och det är att jag ville bli hästuppfödare av Knabstruper (Lilla Gubben häst). Det finns inte en enda godkänd hingst här i Sverige ännu, så mitt mål är då att jag ska ha en godkänd hingst.
Jag jobbar inte någonting just nu, men Skara Truckmeet tar upp en hel del tid. Jag hade det som projektarbete i skolan, och det blev så lyckat så jag ville fortsätta med det. Överlever i det stora hela på sponsorer och liknande för när man går hemma mammaledig så får man inte så mycket cash som man kunde ha behövt egentligen. Men när jag har tid över så byter jag och sambon liv lite, så jag är ute och kör medan han är hemma och är pappaledig.

Åkeriet vi har är ett en dragsbilåkeri, vi startade det Augusti 2010. Vi drar för LKW Walter som har sitt säte i Wiener Neudorf i Österrike, de har även ett kontor i Kufstein. Vi hämtar trailern i Malmö sen kör vi hela Sverige och hela Norge. Längst norr i Sverige som vi har varit är Dorotea och i Norge kör vi mest till Kongsvinger och Drammen.

Det är ju mestadels sambon som kör medan jag har hand om fakturor och fakturering, enkelt sagt jag är kontorsråttan på vårt åkeri. Så mitt arbete är ju även telefonsamtal ner till Österrike för att få nya körningar m.m. Så man kan ju säga att jag är transportledare också.
Jag fick mitt BECE 2010, men jag har ju kört en hel del innan jag fick mitt CE, då jag övningskörde med min före detta. Förutom mitt BECE har jag Truckkort A & B, ADR och YKB (ska förnya det innan 2016/09).

När jag väl jobbar så är det att man kör söndag och kommer hem fredag under dygnet, man kan även komma hem på lördagen om det inte går som man vill. Men det vet ni säkert. När man ligger ute så tycker jag om gemenskapen som blir när man stannar på samma ställe, dock är det mindre bra med alla utländska ekipage som tar ens parkeringar inför natten, man vågar knappt stå någonstans pga stöld och knivrispor i kapell.

Jag började köra lastbil för att dels så älskar jag livet bakom ratten, det är sådan frihet och dels för att man hade jobb direkt efter gymnasiet. Jag brukar säga att mitt sk yrke är inget jobb det är en livsstil, det är inte många som klarar av den press som blir när man är ute och kör. Man har dock många fördelar som chaufför, man lär känna så mycket människor. Tex när jag kör till Delsbo och ska lasta så får jag ta hur mycket ljus jag vill. Så det är många roliga fördelar med detta också.

Att köra som tjej är som att komma som kille i stallet. Ingen tror att du kommer lyckas men blir duktigt imponerade när du klarar det minst lika bra som dem.
Fördelar med att vara tjej är att man får ofta hjälp på lastning och lossning, nackdelarna är ju för min del om ett kapell är fruset och stelt och man ska öppna sidan. Det enda rätta är ju att finna tekniker och ta till knep för att underlätta för dig själv.

Ett knep som jag har fått ta till är när mina dörrar var helt dömda och ville inte vara på min sida. Jag dränkte dem i 5-56 och sedan tog jag en STOR skruvmejsel som hjälp och slägga. Då gick dem upp. Sen när jag skulle ha igen dem fick jag sparka lite väl hårt kanske för att låsen skulle gå i.

Ni som vill veta mer om Skara Truckmeet så har jag en hemsida som heter www.skaratruckmeet.n.nu.

Där ser ni anmälda ekipage, lite bilder från förra året och information om mig, ja när ni ändå är där inne så lämna ett spår i gästboken.

Ta det lugnt på vägarna!

Om artikeln

Publicerad: Måndag 16 April 2012, kl 09:00
Kategori: En dag på jobbet
Taggar: -

Lervälling och putstrasor är Jennifers vardag

Att köra schakt är ett skitigt jobb – i alla fall för lastbilen. Men när det är dags för utställning, är Jennifer Syréns Volvo FH16 i ett glänsande skick. Den här artikeln har tidigare publicerats i tidningen Proffs, som bjuder Queen of the Roads medlemmar på lite "helgläsning" inför nyåret.

Truck Meet on Tour - Nu ändrar vi allt

Queen of the Road har i år firat tioårsjubileum med den äran. Det ständigt expanderande kvinnliga nätverket växer sig allt större och har nått utanför Sveriges gränser.

Krönika

28:an och jag har nästan dansat i diket

Tiden går fort när man har roligt, sägs det.
Jag har jobbat heltid som lastbilschaufför i tre hela år och hela tiden för samma åkeri. Vilket känns jättebra då jag fått chansen att utvecklas. Första halvåret under det andra året, blev det att jag fick börja vara avbrytare på våra bil och släp ekipage. Det blev mer och mer släpkörningar och jag blev säkrare och säkrare på att ratta runt 24 meter, sakta men säkert tog jag mig tillbaka där jag var när jag körde upp för lastbil och släp, som en läraren hade kallat mig en lågoddsare och bäst i klassen precis innan jag skulle köra upp.

Jesperhus lastbiltræf 10 år och vi var där!

I strålande sol och värme, hölls Jesperhus Lastbilsträff för tionde året i rad. Femhundra lastbilar glänste ikapp med de glada besökarna som fick njuta av underbart väder. På plats fanns även Queen of the Road.

Skaraborg Truckshow 2016

Ta en nerlagd flygplats någonstans mitt ute i ingenstans utanför Mariestad, lägg till cirkaa 140 blanka lastbilar och nästan 1 800 besökare och vackert väder så har du Skaraborg Truckshow 2016.

Queen of the Road på Tånga Trophy

Queen of the Road var inte bara i Gällivare utan även på Tånga Trophy i Vårgårda under den gångna helgen. Det var en del regn, men också mycket solsken som inte bara kom från himlen.

Queen of the Road besökte Nordens nordligaste lastbilsträff

Norrbottens första och enda lastbilsträff har gjort debut under namnet Gällivare Truck Meet. Och nu vet folket i norr vad Queen of the Road  är.

Queen of the Road i Norge

Queen of the Road inbjudna till lastbilsträff i Norge med siktet inställt på att samla in pengar till ett välgörande ändamål. Överlämnandet skedde med mäktig lastbilskonvoj.

Queen of the Road on Tour i Kristianstad!

Kristianstad Truck Meet i härligt solsken och på plats fanns ett alltid lika engagerat Queen of The Road-team. Nätverket firar i år 10-årsjubileum, vilket också syntes på utbudet av varor som fortsätter att hålla lika hög kvalitet som medlemmarna i nätverket gör.

Vilken succé när Queen of the Road lade Elmia för sina fötter

Bilsport Performance & Custom Motor Show på Elmia större än någonsin och på plats fanns givetvis Queen of the Road som fortsätter fira 10-årsjubileum med att sprida kunskap om såväl branschen som nätverket. Succén för såväl Queen of the Road som arrangören, blev ett faktum.

Verksamhetsmöte i Mullsjö

Queen of the Road har haft verksamhetsmöte i Mullsjö och mycket handlar om att bli mer synliga. Varumärkesintrång är viktigt att stävja. Ökad säkerhet för kvinnliga chaufförer på rastplatser, stod också på agendan.

Tävling!

Tävling - En dag i trubbel!

Tävling! Få din historia publicerad på Queen of the Roads hemsida. De tre utvalda vinnarna med mest fångande historier får var sin Queen of the Road-T-shirt som pris.

Ljust farväl av en älskad vän och kollega

Amnehärads kyrka i Gullspång fylldes av ljus och blommor, minnen och tårar, när vi fredagen den 13 november tog ett sista farväl av Barbro "Babs" Markström som kroppsligen lämnat oss alldeles för tidigt. Kvar lämnar hon alla sina gärningar och många ljusa minnen som vi ska minnas och försöka föra vidare med egna gärningar.

Queen of the Road

Queen of the Road ® är ett nätverk för kvinnor i transportbranschen. Men även du, som kanske endast är intresserad av branschen men som inte arbetar i den, är välkommen i gänget. Medlemskapet är gratis!

Barbro ”Babs” Markström är död

Med stor sorg i hjärtat tvingas vi idag meddela att Barbro ”Babs” Markström är död.  Ett gott hjärta har slutat att slå och saknaden är total.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som riktar sig mot alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter. Proffs lyfter fram människan, maskinen och de företagare som kämpar för att ”vanliga” konsumenter, varje dag ska finna bland annat färsk mjölk i butiken, medicin på apoteken och reservdelar till sina bilar på verkstaden.

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika

“28:an och jag har nästan dansat i diket”

Tiden går fort när man har roligt, sägs det.
Jag har jobbat heltid som lastbilschaufför i tre hela år och hela tiden för samma åkeri. Vilket känns jättebra då jag fått chansen att utvecklas. Första halvåret under det andra året, blev det att jag fick börja vara avbrytare på våra bil och släp ekipage. Det blev mer och mer släpkörningar och jag blev säkrare och säkrare på att ratta runt 24 meter, sakta men säkert tog jag mig tillbaka där jag var när jag körde upp för lastbil och släp, som en läraren hade kallat mig en lågoddsare och bäst i klassen precis innan jag skulle köra upp.
Läs hela Marika Modigs krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant

Meddelande från WorkRoom

Laddar meddelande från WorkRoom.