- Är det så här vår framtid ska se ut?

Hot, rån och snuskiga toaletter

En del av er har säkert hört talas om möten med politiker om vårt yrke och de svårigheter som vår bransch står inför. Somliga av er har säkert även varit med på dessa möten.
Vad innebär det för oss att vår bransch håller på att utkonkurreras av lågprischaufförer?
Vad innebär det för alla "nya" chaufförer som med spänning ser fram emot att komma ut på vägarna i vårt land?
Finns det jobb så det räcker för alla chaufförer?

Åkerier lägger ner sin verksamhet, säljer av sina bilar och räddar vad de kan av sin verksamhet. En del tvingas till konkurs, med stora skulder som följd.

Dieselstölderna ökar, försök påbörjas med å kallad ”blådiesel” i vissa delar av vårt land.
Parkeringar fylls av långtidsparkerade ”kollegor”, som väntar på last hemåt. Eller till nästa destination.
Toaletter är ofta för ”snuskiga” för att ens kunna användas av oss tjejer, även i ”nödsituationer”.

Duschar ska vi inte tala om, där det ligger hår och andra saker kvar efter andra som använt lokalen.
Att parkera vid ett matställe utan konstant uppsikt över våra fordon känns obehagligt. Vem vet om det finns diesel kvar i bilen när vi kommer ut? Eller är kapellen skurna och dörrarna uppbrutna. Finns godset kvar?

Hotfulla situationer möter flera av oss dagligen i vårt yrke, är det inte från kollegor så är det från kunder som är missnöjda med att vi inte är i tid och att man därmed anses inte klara av sitt jobb.
Dieselstölder med vapen i hand som tvingar oss kvar i hytten med hjärtat i halsgropen och ilskan och frustrationen sprutande ut ur våra ögon.
Är detta vad ni tänkte om vårt yrke när ni tog behörigheten?
Är detta något som ni är villiga att acceptera?

Detta är bara tankar, dock med förankring i verkligheten för många av oss. Ta med er dessa tankar och fundera på om ni är villiga att ta chansen att jobba i framtidens EU. Om ni är villiga att gå ner till under 10 000 kronor i lön per månad för att behålla ert jobb.

Personligen tänker jag inte finna mig i detta, så jag jobbar vidare på min inslagna linje. Med Schysta villkor, med Åkeriföreningen, med polisen, med politiker - som förhoppningsvis kan få tummen ur och få ett stopp på förfallet inom vår bransch.

Nedan följer Åkeriföreningens beskrivning om vad som kan hända om tillräckligt många väljer att ställa lastbilen i protest.

Kör försiktigt och var vaksamma där ute vänner!


Visste du att utan lastbilar skulle Sverige stå stilla?

Sveriges Åkeriföretag har gjort ett antal undersökningar på olika orter i
Sverige om hur vårt samhälle påverkas om lastbilarna skulle stå stilla. Så
här skulle livet kunna se ut:

Dag 1

  • Mjölk och färskt bröd tar slut
  • Morgontidningen uteblir för många

  • Sjukvården får brist på rena textilier
  • Avfallshanteringen blir problem inom sjukvården

  • Brev och paket kan inte skickas

  • Brist på vissa läkemedel på apoteket
  • De flesta varorna i Systembolagets sortiment tar slut
  • Värmeproduktionen upphör
  • Industriproduktionen tvingas stänga

  • Kommunens anläggningsarbeten stannar
  • Äldreomsorgen får problem att ordna mat

Dag 2

  • Apoteket stänger

  • Färskvaror tar slut i livsmedelshandeln

  • Brist på diesel på tankstationerna

  • Restauranger får problem med sopor

  • Risk för störningar i kollektivtrafiken

Dag 3

  • Avloppsslam blir ett problem
  • Mjölken kan inte längre tas om hand ute på gårdarna
  • Brist på drivmedel börjar märkas på bensinstationerna
  • Hotellgäster kan inte räkna med rena lakan

  • Skolmaten består nu av rester och torrfoder
  • Lärarna uppmanar barnen att ta med egen mat


Dag 4

  • Allt drivmedel är slut på tankstationerna

  • Busstrafiken ställs in

  • Flygtrafiken ställs in

  • Sopor på gatorna


Dag 5

  • Dricksvattnet blir otjänligt

  • Brist på livsmedel
  • Många fordon får ställas i brist på drivmedel

  • Hotellen stänger i brist på insatsvaror
  • Skolmaten är nu helt slut
  • Industriproduktionen står stilla...

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 31 Maj 2012, kl 13:22
Kategori: En dag på jobbet
Taggar: -

Lervälling och putstrasor är Jennifers vardag

Att köra schakt är ett skitigt jobb – i alla fall för lastbilen. Men när det är dags för utställning, är Jennifer Syréns Volvo FH16 i ett glänsande skick. Den här artikeln har tidigare publicerats i tidningen Proffs, som bjuder Queen of the Roads medlemmar på lite "helgläsning" inför nyåret.

Truck Meet on Tour - Nu ändrar vi allt

Queen of the Road har i år firat tioårsjubileum med den äran. Det ständigt expanderande kvinnliga nätverket växer sig allt större och har nått utanför Sveriges gränser.

Krönika

28:an och jag har nästan dansat i diket

Tiden går fort när man har roligt, sägs det.
Jag har jobbat heltid som lastbilschaufför i tre hela år och hela tiden för samma åkeri. Vilket känns jättebra då jag fått chansen att utvecklas. Första halvåret under det andra året, blev det att jag fick börja vara avbrytare på våra bil och släp ekipage. Det blev mer och mer släpkörningar och jag blev säkrare och säkrare på att ratta runt 24 meter, sakta men säkert tog jag mig tillbaka där jag var när jag körde upp för lastbil och släp, som en läraren hade kallat mig en lågoddsare och bäst i klassen precis innan jag skulle köra upp.

Jesperhus lastbiltræf 10 år och vi var där!

I strålande sol och värme, hölls Jesperhus Lastbilsträff för tionde året i rad. Femhundra lastbilar glänste ikapp med de glada besökarna som fick njuta av underbart väder. På plats fanns även Queen of the Road.

Skaraborg Truckshow 2016

Ta en nerlagd flygplats någonstans mitt ute i ingenstans utanför Mariestad, lägg till cirkaa 140 blanka lastbilar och nästan 1 800 besökare och vackert väder så har du Skaraborg Truckshow 2016.

Queen of the Road på Tånga Trophy

Queen of the Road var inte bara i Gällivare utan även på Tånga Trophy i Vårgårda under den gångna helgen. Det var en del regn, men också mycket solsken som inte bara kom från himlen.

Queen of the Road besökte Nordens nordligaste lastbilsträff

Norrbottens första och enda lastbilsträff har gjort debut under namnet Gällivare Truck Meet. Och nu vet folket i norr vad Queen of the Road  är.

Queen of the Road i Norge

Queen of the Road inbjudna till lastbilsträff i Norge med siktet inställt på att samla in pengar till ett välgörande ändamål. Överlämnandet skedde med mäktig lastbilskonvoj.

Queen of the Road on Tour i Kristianstad!

Kristianstad Truck Meet i härligt solsken och på plats fanns ett alltid lika engagerat Queen of The Road-team. Nätverket firar i år 10-årsjubileum, vilket också syntes på utbudet av varor som fortsätter att hålla lika hög kvalitet som medlemmarna i nätverket gör.

Vilken succé när Queen of the Road lade Elmia för sina fötter

Bilsport Performance & Custom Motor Show på Elmia större än någonsin och på plats fanns givetvis Queen of the Road som fortsätter fira 10-årsjubileum med att sprida kunskap om såväl branschen som nätverket. Succén för såväl Queen of the Road som arrangören, blev ett faktum.

Verksamhetsmöte i Mullsjö

Queen of the Road har haft verksamhetsmöte i Mullsjö och mycket handlar om att bli mer synliga. Varumärkesintrång är viktigt att stävja. Ökad säkerhet för kvinnliga chaufförer på rastplatser, stod också på agendan.

Tävling!

Tävling - En dag i trubbel!

Tävling! Få din historia publicerad på Queen of the Roads hemsida. De tre utvalda vinnarna med mest fångande historier får var sin Queen of the Road-T-shirt som pris.

Ljust farväl av en älskad vän och kollega

Amnehärads kyrka i Gullspång fylldes av ljus och blommor, minnen och tårar, när vi fredagen den 13 november tog ett sista farväl av Barbro "Babs" Markström som kroppsligen lämnat oss alldeles för tidigt. Kvar lämnar hon alla sina gärningar och många ljusa minnen som vi ska minnas och försöka föra vidare med egna gärningar.

Queen of the Road

Queen of the Road ® är ett nätverk för kvinnor i transportbranschen. Men även du, som kanske endast är intresserad av branschen men som inte arbetar i den, är välkommen i gänget. Medlemskapet är gratis!

Barbro ”Babs” Markström är död

Med stor sorg i hjärtat tvingas vi idag meddela att Barbro ”Babs” Markström är död.  Ett gott hjärta har slutat att slå och saknaden är total.

Tidningen Proffs fre 29 juni 2018

29 juni 2018

Proffs är tidningen som riktar sig mot alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter. Proffs lyfter fram människan, maskinen och de företagare som kämpar för att ”vanliga” konsumenter, varje dag ska finna bland annat färsk mjölk i butiken, medicin på apoteken och reservdelar till sina bilar på verkstaden.

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika

“Gothenburg Truck Meet (GTM) 2015”

GTM kom med strålande solsken. För min del började en sådan helg som vanligt med stor förvirring. Maken blev färdig snabbare än jag räknat med (att jag aldrig lär mig) och allt var såklart inte färdigt när han var färdig.
Läs hela Maria Christianssons krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 29 juni 2018
Stäng

29 juni 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stockholm Truck Meet - årets solsäkraste utställning?
  • Unik riskutbildning för unga elever
  • Utländska fordon kör laglig inrikestrafik för 3 000:-/mån
  • Valet 2018: Så vill MP och KD jobba för en bättre åkeribransch
  • Elmia Lastbil fyller 35 år - uppladdning pågår!
  • Konstnären Svantes småskaliga mästerverk
  • Kevin vann Proffspriset - får ny lastbil av åkeriet
  • Annas hästjobb - rena drömmen
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant

Meddelande från WorkRoom

Laddar meddelande från WorkRoom.