Ska det verkligen behöva vara så svårt att förflytta sig i Sverige?

Har ni märkt skillnaden på framkomligheten vid vägbyggen beroende på om det är Skanska, NCC eller Svevia som är entreprenörer? Det har jag!


 

När Skanska eller NCC bygger vägar är det oftast inga problem att ta sig förbi. Det bidrar till att man tar extra hänsyn till dem som arbetar på vägbygget. Man känner sig tacksam över att de gör vad de kan för att vi ska komma förbi med våra breda långa ekipage.
Men Svevia? De sätter upp en osynlig skylt vid deras vägbyggen där det står: "Alla tunga fordon över 3,5 ton kan dra åt helvete".

Kör med ormar?

Jag har ett typexempel. Kimstad och Skärblacka. Det finns två vägar till bruket i Skärblacka om man kommer från E4. Den mest naturliga vägen är den genom Kimstad.
Där har det pågått vägbygge om vartannat i över två års tid nu. Och de är inte färdiga än på länge. Och det har gått åt en hel del skärmar, positionsljus och däck under den här tiden.
Jag bävar för hur det ska gå i vinter på den här smala vägen när vi, som vi får göra idag, tvingas köra på yttersta asfaltkanten.
En del bilister har inte heller mycket kunskap om hur stor plats vi tar i de tillfälliga "extrasvängarna" som de byggt förbi arbetsplatserna. Tror man kanske att det är ormar vi kör med?

Vill testa gränser

Nu gäller det inte bara vägbyggen utan även färdiga vägar som Svevia, eller gamla Vägverket, har byggt. Det vill säga hela Sveriges vägnät. Ta rondeller, chikaner, "avsmalningar" och mötesfria vägar till exempel. Allt för att sänka hastigheten och minska miljöbelastningen.
Men funkar det? Uppnår man syftet? Ja, därom tvistar de lärde.
Min uppfattning är att det funkar ibland - men i många fall blir det en "sporre", där en del förare eggas att "testa gränserna".

Är Karin rätt person?

När man åker genom Kisa märker man att Miljöpartisten Karin Svensson Smith har fått lite för fria händer. Jag tänker på riksväg 23/34 mellan Kalmar och Linköping. I princip den enda vägen som förbinder orterna. Med andra ord en hyfsat hårt trafikerad väg.
Där har man smalnat av vägen för att bygga en nära på tre meter bred gång- och cykelbana. Det passar ju Karin bra som inte har något annat alternativ än att cykla eller gå. Men är hon verkligen rätt människa att bestämma hur vägarna ska se ut?
Hennes budskap är i alla fall ganska tydligt. Bort med alla stinkande bilar. Och lastbilarna ska bort först av alla.
Fast hon uttrycker sig nog med finare ord än jag.
Och vad gör vi? Förutom att klaga för varandra, menar jag. Ja, vi ler lite snett och säger: Jaha, Vägverket, vet du. De är ju som de är!
I helvete heller. Nu tycker jag det är dags att vi tar tag i det här. Nu har vi smågnatat på Vägverket i åratal, utan resultat. De har, som många tonåringar, blivit "lomhörda" av all mild kritik.

Berätta din story!

Därför uppmanar jag nu alla medlemmar här på Queen of the Road att skriva och berätta om vad ni tycker. Kort eller långt spelar ingen roll. Berätta om era erfarenheter ute i trafiken. Tipsa om vägsträckor i övriga landet som är besvärliga.
Ska det verkligen behöva vara så svårt att förflytta sig i ett så modernt land som Sverige?

FlisMia
Redaktör
Queen of the Road

 

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 15 Oktober 2009, kl 00:00
Kategori: Krönika
Taggar: -

Lervälling och putstrasor är Jennifers vardag

Att köra schakt är ett skitigt jobb – i alla fall för lastbilen. Men när det är dags för utställning, är Jennifer Syréns Volvo FH16 i ett glänsande skick. Den här artikeln har tidigare publicerats i tidningen Proffs, som bjuder Queen of the Roads medlemmar på lite "helgläsning" inför nyåret.

Truck Meet on Tour - Nu ändrar vi allt

Queen of the Road har i år firat tioårsjubileum med den äran. Det ständigt expanderande kvinnliga nätverket växer sig allt större och har nått utanför Sveriges gränser.

Krönika

28:an och jag har nästan dansat i diket

Tiden går fort när man har roligt, sägs det.
Jag har jobbat heltid som lastbilschaufför i tre hela år och hela tiden för samma åkeri. Vilket känns jättebra då jag fått chansen att utvecklas. Första halvåret under det andra året, blev det att jag fick börja vara avbrytare på våra bil och släp ekipage. Det blev mer och mer släpkörningar och jag blev säkrare och säkrare på att ratta runt 24 meter, sakta men säkert tog jag mig tillbaka där jag var när jag körde upp för lastbil och släp, som en läraren hade kallat mig en lågoddsare och bäst i klassen precis innan jag skulle köra upp.

Jesperhus lastbiltræf 10 år och vi var där!

I strålande sol och värme, hölls Jesperhus Lastbilsträff för tionde året i rad. Femhundra lastbilar glänste ikapp med de glada besökarna som fick njuta av underbart väder. På plats fanns även Queen of the Road.

Skaraborg Truckshow 2016

Ta en nerlagd flygplats någonstans mitt ute i ingenstans utanför Mariestad, lägg till cirkaa 140 blanka lastbilar och nästan 1 800 besökare och vackert väder så har du Skaraborg Truckshow 2016.

Queen of the Road på Tånga Trophy

Queen of the Road var inte bara i Gällivare utan även på Tånga Trophy i Vårgårda under den gångna helgen. Det var en del regn, men också mycket solsken som inte bara kom från himlen.

Queen of the Road besökte Nordens nordligaste lastbilsträff

Norrbottens första och enda lastbilsträff har gjort debut under namnet Gällivare Truck Meet. Och nu vet folket i norr vad Queen of the Road  är.

Queen of the Road i Norge

Queen of the Road inbjudna till lastbilsträff i Norge med siktet inställt på att samla in pengar till ett välgörande ändamål. Överlämnandet skedde med mäktig lastbilskonvoj.

Queen of the Road on Tour i Kristianstad!

Kristianstad Truck Meet i härligt solsken och på plats fanns ett alltid lika engagerat Queen of The Road-team. Nätverket firar i år 10-årsjubileum, vilket också syntes på utbudet av varor som fortsätter att hålla lika hög kvalitet som medlemmarna i nätverket gör.

Vilken succé när Queen of the Road lade Elmia för sina fötter

Bilsport Performance & Custom Motor Show på Elmia större än någonsin och på plats fanns givetvis Queen of the Road som fortsätter fira 10-årsjubileum med att sprida kunskap om såväl branschen som nätverket. Succén för såväl Queen of the Road som arrangören, blev ett faktum.

Verksamhetsmöte i Mullsjö

Queen of the Road har haft verksamhetsmöte i Mullsjö och mycket handlar om att bli mer synliga. Varumärkesintrång är viktigt att stävja. Ökad säkerhet för kvinnliga chaufförer på rastplatser, stod också på agendan.

Tävling!

Tävling - En dag i trubbel!

Tävling! Få din historia publicerad på Queen of the Roads hemsida. De tre utvalda vinnarna med mest fångande historier får var sin Queen of the Road-T-shirt som pris.

Ljust farväl av en älskad vän och kollega

Amnehärads kyrka i Gullspång fylldes av ljus och blommor, minnen och tårar, när vi fredagen den 13 november tog ett sista farväl av Barbro "Babs" Markström som kroppsligen lämnat oss alldeles för tidigt. Kvar lämnar hon alla sina gärningar och många ljusa minnen som vi ska minnas och försöka föra vidare med egna gärningar.

Queen of the Road

Queen of the Road ® är ett nätverk för kvinnor i transportbranschen. Men även du, som kanske endast är intresserad av branschen men som inte arbetar i den, är välkommen i gänget. Medlemskapet är gratis!

Barbro ”Babs” Markström är död

Med stor sorg i hjärtat tvingas vi idag meddela att Barbro ”Babs” Markström är död.  Ett gott hjärta har slutat att slå och saknaden är total.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som riktar sig mot alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter. Proffs lyfter fram människan, maskinen och de företagare som kämpar för att ”vanliga” konsumenter, varje dag ska finna bland annat färsk mjölk i butiken, medicin på apoteken och reservdelar till sina bilar på verkstaden.

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika

“Gothenburg Truck Meet (GTM) 2015”

GTM kom med strålande solsken. För min del började en sådan helg som vanligt med stor förvirring. Maken blev färdig snabbare än jag räknat med (att jag aldrig lär mig) och allt var såklart inte färdigt när han var färdig.
Läs hela Maria Christianssons krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant

Meddelande från WorkRoom

Laddar meddelande från WorkRoom.