Tillbaka i vardagen igen

Semestern är slut och det vanliga arbetet började för min del igen igår. Fast någon bra start blev det nu inte.


 

Dagen började väl ganska bra. Var och besiktade första trailern utan några som helst missöden. Vädret var okej, lite mulet bara. Körde tillbaka trailern till verkstan igen för att ta med en annan därifrån och ställa av på en annan bilprovning. Då började det krångla.

Hällregn

När jag kom fram till bilprovningen och precis skulle kliva ur hytten, så öppnade himlen sig och regnet hälldes ner över mig!
”Varför ska det alltid börja ösregna så fort man ska ur hytten?” Tänkte jag. Det var bara att fortsätta med att koppla ifrån slangar, drag spärren till vändskivan och veva ner stödbenen och bli rejält blöt på kuppen.

Nästa besiktning

Tillbaka till en annan verkstad för att hämta nästa trailer. Som visade sig vara ett chassi. Regnet lugnade ner sig, men det slutade inte droppa helt. Så jag kopplade den och hämtade rekvisitionen på kontoret och körde ner till Aröd. Hur mycket trafik som helst ner mot Tingstadstunneln, trots att de flesta är tillbaka på sina jobb igen.
Solen kikade fram lite disigt mellan molnen när jag kom dit. Fast jag fick vänta en tio minuter innan de öppnade porten så jag kunde köra in. De var lite sena efter sin frukostrast för ovanlighetens skull. Chassit skulle ha en ADR-förnyelse också, men de som har hand om den saken var upptagna, så det fick vänta. Besiktningen gick bra, trots förseningen.
Sen var det till att skifta trailer och in med nästa, som var den jag körde ner först. Gick inte lika bra med den, för bromsarna var lite för dåliga så verkstan får ”leka” med den en stund till.
Åkte tillbaka till Aröd för att hämta chassit när jag lämnat den andra. Nu kom det där hemska regnet tillbaka igen. ADR:en var klar så att jag fick med mig papperen tillbaka.

Bokningsnummerproblem

Min åkare sa till mig att jag skulle göra ett skifte på Stena Tyskland. Glad i hågen hämtade jag den trailer som skulle dit. Gick in på kontoret för att hämta papperen och bokningsnumren. Fick veta att den jag skulle ha med mig ner inte var inbokad än, men att säljaren skulle ringa mig när han bokat den och lämna bokningsnumret. Jag kunde åka till Stena och vänta där, tyckte han.
Sagt och gjort, jag tog med mig trailern till Stena Tysklands terminalen och gissa om där var kaos, minst sagt. Några hade ställt sig precis där man kör in på parkeringen. Efter lite trixande lyckades jag hitta en p-plats åt mitt ekipage och gick in för att hämta korten så jag kunde göra ett skifte därinne. Nu ösregnade det igen och det var en bit att gå från lastbilen till terminalen.
Våt och lite irriterad kom jag in på terminalen. Gick fram till en ledig lucka och lämnade fram uppgifterna jag fått av säljaren, med bokningsnumren och numren på trailrarna. Men hon fick problem direkt för den jag hade med mig som skulle med färjan var ju en trailer och den var inbokad som en personbil eller lätt lastbil. Efter mycket om och men lyckades hon ändra koden till att vara en trailer. Då inträffar nästa problem, jag skulle betala bokningen kontant! Snacka om chock alltså. Jag upplyste henne bestämt att det skulle jag aldrig göra. Ringde säljaren igen – för fjärde gången – och frågade honom om deras kundnummer på Stena, så att de kunde skriva en faktura istället. Tog ytterligare tid och nu började jag bli stressad, för nu var klockan redan 12.16 och jag skulle besikta i Mölndal kl.13.06. Jag hade nu fyrtio minuter på mig att ställa av den jag hade på, leta rätt på den som skulle med tillbaka och sen hämta den jag skulle besikta i Mölndal!

Mer strul

Bara att bita i det sura äpplet och göra klart. Så fort det bara gick lyckades jag hitta en plats att ställa trailern på för att sen leta rätt på tiptrailern jag skulle ha med mig därifrån. Det gick hyfsat snabbt, men inte tillräckligt, för när jag körde ifrån Stena Terminalen så var klockan redan 12.35 och jag visste med säkerhet att jag inte skulle hinna.

Lite tur

Åker och skiftar till den tiptrailer jag ska besikta i Mölndal och ringer sen personalen därute och upplyser dem om att jag blir kraftigt försenad. Snälla som dem är så får jag veta att:
- Du kommer när du kommer. Det var rejäla köer i Tingstadstunneln på vägen ut till Mölndal och jag jagade på så mycket jag vågade. Klockan hade hunnit bli 12.23 innan jag var framme, men då hade jag lite tur, för trailern skulle ombesiktiga bromsarna bara och det gick bra, för den gick igenom. Tog lite rast och ringde åkaren som sa att jag kunde åka hem när jag kört tillbaka tiptrailern. ”Jippi!!!” Tänkte jag och körde lugnt och sansat tillbaka tipparen.

Äntligen solsken

På vägen tillbaka till verkstan så tittade solen fram helt kort. Äntligen lite bättre väder och humöret steg från att ha varit väldigt arg och irriterad, till att vara lite lugnare och gladare. Tänk vad mycket vädret påverkar en!

Maria Müller Johansson


 

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 17 Augusti 2010, kl 00:00
Kategori: Krönika
Taggar: -

Lervälling och putstrasor är Jennifers vardag

Att köra schakt är ett skitigt jobb – i alla fall för lastbilen. Men när det är dags för utställning, är Jennifer Syréns Volvo FH16 i ett glänsande skick. Den här artikeln har tidigare publicerats i tidningen Proffs, som bjuder Queen of the Roads medlemmar på lite "helgläsning" inför nyåret.

Truck Meet on Tour - Nu ändrar vi allt

Queen of the Road har i år firat tioårsjubileum med den äran. Det ständigt expanderande kvinnliga nätverket växer sig allt större och har nått utanför Sveriges gränser.

Krönika

28:an och jag har nästan dansat i diket

Tiden går fort när man har roligt, sägs det.
Jag har jobbat heltid som lastbilschaufför i tre hela år och hela tiden för samma åkeri. Vilket känns jättebra då jag fått chansen att utvecklas. Första halvåret under det andra året, blev det att jag fick börja vara avbrytare på våra bil och släp ekipage. Det blev mer och mer släpkörningar och jag blev säkrare och säkrare på att ratta runt 24 meter, sakta men säkert tog jag mig tillbaka där jag var när jag körde upp för lastbil och släp, som en läraren hade kallat mig en lågoddsare och bäst i klassen precis innan jag skulle köra upp.

Jesperhus lastbiltræf 10 år och vi var där!

I strålande sol och värme, hölls Jesperhus Lastbilsträff för tionde året i rad. Femhundra lastbilar glänste ikapp med de glada besökarna som fick njuta av underbart väder. På plats fanns även Queen of the Road.

Skaraborg Truckshow 2016

Ta en nerlagd flygplats någonstans mitt ute i ingenstans utanför Mariestad, lägg till cirkaa 140 blanka lastbilar och nästan 1 800 besökare och vackert väder så har du Skaraborg Truckshow 2016.

Queen of the Road på Tånga Trophy

Queen of the Road var inte bara i Gällivare utan även på Tånga Trophy i Vårgårda under den gångna helgen. Det var en del regn, men också mycket solsken som inte bara kom från himlen.

Queen of the Road besökte Nordens nordligaste lastbilsträff

Norrbottens första och enda lastbilsträff har gjort debut under namnet Gällivare Truck Meet. Och nu vet folket i norr vad Queen of the Road  är.

Queen of the Road i Norge

Queen of the Road inbjudna till lastbilsträff i Norge med siktet inställt på att samla in pengar till ett välgörande ändamål. Överlämnandet skedde med mäktig lastbilskonvoj.

Queen of the Road on Tour i Kristianstad!

Kristianstad Truck Meet i härligt solsken och på plats fanns ett alltid lika engagerat Queen of The Road-team. Nätverket firar i år 10-årsjubileum, vilket också syntes på utbudet av varor som fortsätter att hålla lika hög kvalitet som medlemmarna i nätverket gör.

Vilken succé när Queen of the Road lade Elmia för sina fötter

Bilsport Performance & Custom Motor Show på Elmia större än någonsin och på plats fanns givetvis Queen of the Road som fortsätter fira 10-årsjubileum med att sprida kunskap om såväl branschen som nätverket. Succén för såväl Queen of the Road som arrangören, blev ett faktum.

Verksamhetsmöte i Mullsjö

Queen of the Road har haft verksamhetsmöte i Mullsjö och mycket handlar om att bli mer synliga. Varumärkesintrång är viktigt att stävja. Ökad säkerhet för kvinnliga chaufförer på rastplatser, stod också på agendan.

Tävling!

Tävling - En dag i trubbel!

Tävling! Få din historia publicerad på Queen of the Roads hemsida. De tre utvalda vinnarna med mest fångande historier får var sin Queen of the Road-T-shirt som pris.

Ljust farväl av en älskad vän och kollega

Amnehärads kyrka i Gullspång fylldes av ljus och blommor, minnen och tårar, när vi fredagen den 13 november tog ett sista farväl av Barbro "Babs" Markström som kroppsligen lämnat oss alldeles för tidigt. Kvar lämnar hon alla sina gärningar och många ljusa minnen som vi ska minnas och försöka föra vidare med egna gärningar.

Queen of the Road

Queen of the Road ® är ett nätverk för kvinnor i transportbranschen. Men även du, som kanske endast är intresserad av branschen men som inte arbetar i den, är välkommen i gänget. Medlemskapet är gratis!

Barbro ”Babs” Markström är död

Med stor sorg i hjärtat tvingas vi idag meddela att Barbro ”Babs” Markström är död.  Ett gott hjärta har slutat att slå och saknaden är total.

Tidningen Proffs fre 29 juni 2018

29 juni 2018

Proffs är tidningen som riktar sig mot alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter. Proffs lyfter fram människan, maskinen och de företagare som kämpar för att ”vanliga” konsumenter, varje dag ska finna bland annat färsk mjölk i butiken, medicin på apoteken och reservdelar till sina bilar på verkstaden.

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika

“Gothenburg Truck Meet (GTM) 2015”

GTM kom med strålande solsken. För min del började en sådan helg som vanligt med stor förvirring. Maken blev färdig snabbare än jag räknat med (att jag aldrig lär mig) och allt var såklart inte färdigt när han var färdig.
Läs hela Maria Christianssons krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 29 juni 2018
Stäng

29 juni 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stockholm Truck Meet - årets solsäkraste utställning?
  • Unik riskutbildning för unga elever
  • Utländska fordon kör laglig inrikestrafik för 3 000:-/mån
  • Valet 2018: Så vill MP och KD jobba för en bättre åkeribransch
  • Elmia Lastbil fyller 35 år - uppladdning pågår!
  • Konstnären Svantes småskaliga mästerverk
  • Kevin vann Proffspriset - får ny lastbil av åkeriet
  • Annas hästjobb - rena drömmen
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant

Meddelande från WorkRoom

Laddar meddelande från WorkRoom.