Autosol

Ja, aldrig har jag använt så mkt Autosol. Men fick rådet det var det bästa medlet att polera rostfritt och krom med. Dock var det mycket rostfritt och kan ärligt säga, jag har aldrig polerat insidan av mina rostfria skärmar sedan jag fick bilen så det gick åt en hel burk. Frågan jag ställer mig nu efteråt, var det värt alla timmar?

Jag ha aldrig ställt ut en bil innan. En hund däremot men han hade inte lika mycket att fixa till innan uppvisning. Jag fick ett ryck när jag gick runt och tittade på Stockholm Truckmeet, att det hade varit kul att visa upp bilen som jag tycker om så mycket. De som var där med sina bilar verkade så nöjda o lyckliga över att bara vara där och den känslan ville jag testa. Känna att man arbetat i dagar med något som andra sedan står och beundrar. Tänkte med att då har vi på Queen Of The Road en plats som vi vet om före vi sett utställningsområdet att kunna mötas på.

Så jag anmälde mig till Sweden Truckmeet, Skåne Truckshow, Nordic Trophy och Gråbo Trophy. Låt putsandet börja! Kan säga, att det gjorde det. Upptäckte att det var inte bara att stryka på och polera lite. Det krävde ganska mycket polering för att bli blankt, och blankt skulle det bli. Jag tänkte att ska jag nu göra detta så ska det göras ordentligt. Jag har på min bil 6 rostfria skärmar och fixa utsidan var väl okej men när det kom till insidan började jag fundera på vad jag hade gett mig in på. Jag har haft bilen sen januari och har aldrig polerat insidan så de var fulla med asfalt och som alla vet sitter asfalt ganska bra. Men efter många timmars jobb var insidan lika blank som utsidan. Likaså de 6 rostfria lådorna krävde sina timmar. Gav inte upp förrän jag kunde spegla mig själv i de.

Ett annat stort jobb var att få ramen ren. Den var liksom skärmarna inte ordentligt tvättad på ett halvår. Gick åt mycket avfettning och många timmars skrubbande i hjulhusen för att den fina blå färgen skulle komma fram överallt. Av allt skrubbande lärde jag mig i alla fall en sak, att alltid spola av skiten från bilen noga minst en gång i veckan. Då hade det inte varit så mkt jobb. Har dessutom turen att kunna tvätta och parkera inomhus så kan faktiskt hålla efter den hela vintern. Läxan lärd! Sedan har jag dessutom en kran och fyra stödben som behövde tvättas och fyllas i lite färg på så efter tvätt gick jag med en pensel och flydde i färg.

Nåväl, ren o blank blev den men den saknade något. Mera rostfritt! Är väldigt svag för rostfria fälgsidor så med hjälp av fälgsidor från KAMA produkter blev bilen ett snäpp snyggare. Vilken skillnad när man satte på de. Monterade även på ett frontrör, även det därifrån, och bilen fick ett helt annat frontintryck än innan. På önskelistan står nu rostfria fotsteg, frontbåge och takbåge.

Sedan introducerade jag färgen cerise i vår logga och vips hade jag snygga cerise fönsterdekaler föreställande en dykhjälm och vågor. Men de var inte lätta att montera. Var svårt och tog mig väldigt lång tid. Många svordomar östes över dessa dekaler och speciellt Queen Of The Road dekalen som monterades i framrutan. Hade vid flera tillfällen lust o knyckla ihop alltihop o bara kasta men tanken på hur snyggt det skulle bli fick mig att fortsätta. Till slut var även de monterade och återstod gjorde bara slutlig tvätt.

Dagen före utställningen kom och sista tvätten skulle ske, i regn. För regnade gjorde det, och det mycket. Men så mycket jobb som jag hade lagt ner stod jag där ute med tvätten, i regnet och tvättade. Kalla mig galen, det var nog många som gjorde som körde förbi, men var ju tvungen helt enkelt och vid 17 var jag klar och gav mig iväg mot Andertorps Raceway.

Regnet fortsatte och på plats kunde man tvätta av så blev ytterligare en tvätt där. Det som är trist med regn är att det lämnar kvar en helt prickig bil om man inte torkar av den så när jag hade kommit in och parkerad var det exakt det jag gjorde. Torkade av allt vatten. Sedan såg jag i Stockholm hur kranbilarna fällde ut kranen och monterade reklam i den. En flagga på 7 meter hade min chef beställt och kan säga att det var inte lätt o få upp den. Ni som inte kör kran känner ändå säkert till att en kran måste ha fett för att alla utskjut ska kunna röra sig som de ska.

Detta fett är mycket kladdigt och detta fett försökte jag undvika att få på flaggan med mindre framgång. Mitt ordförråd över fula ord växte ytterligare men upp kom flaggan och syntes gjorde den då min kran sträcker sig 26 meter.

Mörkret inföll sig och jag gick runt och beundrade alla ljus. Funderade på om man skulle ta och montera på ett gäng ljus också. Så mycket man vill göra men så lite tid. Ställde klockan tidigt och dagen för utställningen var jag uppe kl 7 och påbörjade putsning. Putsade ända fram till de släppte in besökare och måste säga att när jag stod och tittade på min bil var jag riktigt nöjd med hur det blänkte och att man sedan kunde se sin spegelbild i frontröret fick mig att le.

Frågan jag sedan ställde mig efteråt då jag trots allt putsande inte erhöll en av de önskvärda pokalerna var – var det värt alla timmar? Svaret är enkelt – JA! Det var värt varenda minut jag spenderade smutsig och svärandes i verkstaden eller ute i regnet och ser med glädje fram emot att starta putsandet inför Skåne Truckshow den 20:e augusti!

Hoppas vi ses där.

Om artikeln

Publicerad: 2011-07-23 00:00
Kategori:
Taggar: