Tuffare mellan chaufförer

Det finns lite "oskrivna" regler chaufförer emellan som de flesta hade i ryggraden, eller det var vad jag trodde i alla fall. Jag trodde att vi alla hjälpte varandra på olika sätt att ta oss fram utmed vägarna. Vad jag inte trodde var att många beter sig otroligt själviskt mot varandra.

Vad är det då för oskrivna regler jag tänker på. Jo, det är detta med att blinka när en annan lastbil passerat vid omkörning, lätta på gasen då man blir omkörd av ett annat tungt fordon, att man underlättar vid ex nattparkering och att man hjälper varandra då problem av olika slag uppstår.

Min uppfattning är att man hjälper varandra, oavsett bil, nationalitet eller åkeri. Jag blinkar alltid till om jag blir omkörd, oavsett om det är en lastbil eller chaufför från annat land än Sverige. Blir jag omkörd och den som kör om bara kör någon kilometer fortare lättar jag lite på gasen så han kommer om fortare. Speciellt om det ligger personbilar bakom som också vill om. Tycker för mig det känns ganska naturligt. Många håller med mig och gör precis samma sak men blev lite förvånad hur många det var som inte ansåg att man gör så och absolut inte gör så om bilen som kör om ex kommer från Polen.

Många utav de som anser man inte släpper vid omkörning lutar sig mot lagen. Att de som gör omkörningar kör för fort. Ja, de kör säker för fort men är det inte så att varje enskild människa som är ute i trafiken är skyldig att göra sitt för att undvika en olycka oavsett om det är någon annan som bryter mot lagen genom att ex köra för fort? För vem vill krocka bara för att man minsann håller på principer? Klart är att om man krockar kanske man själv inte är ansvarig och man slipper självrisk och annat men har tanken aldrig slagit att det nog varit bättre om man inte krockat alls. För alla? Det ultimata måste väl ändå vara att inte krocka alls och kanske är det värt att svälja sin stolthet och släppa om någon annan som vill köra om. Sedan håller jag med om att man ska planera sina omkörningar. Man påbörjar inte en omkörning om man vet att man inte hinner om. Man kan inte bara ta för givet att den omkörde gör det. Vansinnesomkörningar är det sista man ska göra.

V-tecknet & varningsblinka med helljuset är ett annat hett ämne. Förr var det nog vanligare och flera yngre chaufförer visste inte vad själva V-tecknet betyder. V- tecknet är inte ett tecken att man gillar V8 utan en varning chaufför till chaufför att det finns polis längre fram. Vanligt förekommande på icke mötesfri väg vid kontrollplatser & hastighetskontroller för att varna varandra. Här sprider sig åsikterna väldigt, vissa blinkar och varnar alla, en del bara svenska bilar då de anser att de från andra länder nog kan åka fast. De som sätter sig emot detta är de som menar att vi aldrig vet vem vi möter, han vi möter och varnar kan vara påverkad av alkohol och längre fram köra ihjäl någon. Det kan också vara någon som fuskar kontinuerligt med sina kör och vilotider och borde plockas av vägen då sådant ger orättvis konkurrens.

Något annat som stör mig vad det gäller respekt är att man inte håller ut vid ett fordon som fått stop. Man susar förbi i 90 med sina 60 ton i filen jämte utan att ens tänka på att det kan finnas människor som rör sig runt bilen eller en tanke på hur otrevligt det är att sitta i bilen när ett annat tungt fordon drar förbi så fort och så nära. Känns som otroligt respektlöst mot en kollega att köra förbi så. Det leder in på detta att hjälpa varandra vid problem. Jag läste i en grupp på Facebook ett inlägg som fick mig att skämmas för min egen yrkesgrupp. Det var en chaufför som blivit tillfrågad av en annan chaufför med annan nationalitet om han fick starthjälp. Den Svenske chauffören hade bara gått skrattande därifrån och tyckt det var så bra gjort att han skrev det på Facebook. Vad har man för tankesätt då för man kan ju själv bli stående och behöva hjälp en dag.

Kan tycka att man borde tänka ett steg längre, eller om min chef säger, tänka tredimensionellt. Bara ett exempel stod jag och skulle ut med en 3.50 bred last på Shell utanför Falkenberg. Den infarten är inte jättebred. Jag skulle ut från Shell och skulle rakt fram och ut på E6. Då kommer det en lastbil och släp från höger som ska svänga vänster in på Shell. Jag tar för givet att han släpper mig innan. Det gör det enklast för alla. Jag hade bred last, stod ända fram och inga fler bilar. Jag börjar då rulla då han demonstrativt gasar och blänger på mig, genom hela vänstersvängen tills han kom till min bred last på släpet och inte kom förbi då vägen svänger. Där stod han med halva släpet fortfarande ute i vägen och kommer inte längre. Ja, jag kröp ut i vägen lite i taget tills han kunde köra förbi och där hindrade jag trafiken med min hytt från ett håll så de bilarna fick stanna. Enkelt kan man säga att han inte tänkte ett steg längre och tittade dit han skulle. Varför inte bara gjort det enkelt för sig?

För att få ett grepp om klimatet oss chaufförer emellan la jag ut frågan i två olika chaufförsgrupper på Facebook. Att det blivit tuffare chaufförer emellan är det ingen tvekan om då det i stort sett uppstod bråk som övergick till påhopp av olika slag. Varför är vi så oense? Jag avslutar mina tankar med att citera en kommentar av en chaufför som jag tyckte kändes så rätt:
”Jag tycker att vi är i samma lag vi som kör lastbil, och då borde man väl hålla ihop och hjälpa varandra. Vill någon köra om för han vill hålla 90, hjälp han förbi då så slipper man reta upp sig på att han ligger bakom. Står det en bil med varningsblinkers på, stanna och kolla om han behöver hjälp. Tar max 5 min av din dag. Är man och lastar och ser osäkert ut, fråga om han behöver hjälp. Nu skrev jag han, men det kan självklart vara en hon också.”

Jag anser vi alla, oavsett nationallitet, sitter i samma båt och jag tror man vinner på att behandla varandra med respekt.

Om artikeln

Publicerad: 2012-03-07 07:58
Kategori:
Taggar: