YRKESFÖRARE och Godstransporter

I december fick jag beskedet jag väntat på, jag fick en plats på Yrkesförare & Godstransporter på TTC Transport Tekniskt Centrum i Jönköping.

Jag har nu möjligheten att få skriva en krönika om hur det är att få utbilda sig till en yrkeschaufför. Min erfarenhet från att fått prova på att köra lastbil har jag fått på alla dessa ”tjejträffar” i hop med lastbilstillverkarna som jag varit på under några år och nu med facit i handen så inser jag att det inte är så lätt att börja övningsköra, alltså med växlingen. För de lastbilarna jag har fått prova på har varit med automatlåda. Med Scanias Opticruiser och även då med Volvos I -Shift. Jag minns att jag tyckte det var vansinnigt enkelt att ratta en lastbil. Växlingen skötte sig mer eller mindre själv.

De flesta övningsbilarna som finns på TTC är med manuell låda och 1,2,3 och range, 4,5.6 och hög och låg split.

TTC har övningsbilar som vi tar ut i trafik men också övningsbilar som vi bara har på inhägnat område. Jag fick då börja med att övningsköra Volvo.

Den här lastbilen, nr13, är den som jag bland annat är ute och övningskör med ute i trafiken och det är en Volvo FM 12 med alkolås, en 3-axlad boggi bil med containerfästen.

Det är en relativt lång utbildning på 32 veckor, som då startade den 6:e februari. Utbildningen startade med validering på B-körkort men även på tung lastbil. Olika trafiksituationer, trafikmärken, motor osv för att helt enkelt ta reda på min kunskap inom dessa olika områden, hur mycket jag kunde eller inte. Alla har alltid olika kunskaper med sig in i en ny utbildning. Det som jag hade som plus för mig själv var att jag redan hade ADR och Truckkort och körkorttillståndet var redan klart.

I min yrkesförare och godstransporter utbildning ingår då dessa kurserna:
Den första är grundläggande etapp 1.
Tunga Fordon,Transportfordon grund samt godshantering A.
En kurs både med teori och praktiska övningar och även övningskörning med lastbil.

Sedan kommer etapp 2.
Tunga godstransporter samt YKB – Yrkeskompetensbeviset.
Där det ingår C-körkort, YKB bevis, Truck betyg truckförarbevis, fordonsmonterad kran betyg kranbevis. Gods A betyg.

Själva kurserna som ingår är dessa:

Tunga fordon .
Godshantering
Transportfordon grund
Gods A .
Tunga godstransporter .
Fordonskombinationer.
Farligt Gods.
Truck.
Internationella godstransporter.
Fordonsmonterad kran.

Utbildningen är varvad med stationer/praktiska och teori. Från att då ”lärt” mig att köra en Volvo och Volvos manuella växellåda så kom dagen då jag på inhägnat område fick köra grus. Då med denna Scania, det som jag då lärt mig från Volvons växellåda fick mig helt och inse att Scanias manuella växellåda var helt annorlunda.

Den växellådan var spegelvänd. Här fick jag liksom tänka till men absolut kul är det att få chansen att prova olika sorters lastbilar och påbyggnader. Scania 143:a, grusbilen med tipp och påbygget Blidsberg.

En kall måndagsmorgon i april, typ -8 grader kallt, strax innan påsk så fick vi veta att vi skulle lasta grus och sand tillsammans med de Vuxenelever som utbildar sig till grävmaskinister. Så det första vi gjorde på morgonen efter säkerhetskontroll på lastbilen var att salta flaket innan vi körde upp tom på vågen för att ta reda på hur mycket lastbilen väger utan last, det är viktigt att kunna räkna ut hur mycket jag får lasta, så det var bara att väga 1:a axeln, sedan 2:a axeln och sedan 3:e axeln. I alla övningsbilar finns det pärmar som det finns listor på säkerhetskontroll och vid något eventuellt fel fylla i och även registreringsbevis. Sedan var det bara att rulla bort till grävmaskinisten som då lastade på sanden på flaket och efter det så var det bara att åka bort åter igen till vågen för att nu väga med lass. Sedan skulle sanden tippas på olika platser, bland annat började vi med en liten ny väg i hop med en elev som körde lastmaskin.

Det är både roligt och intressant att samarbeta med olika personer, man får verkligen tänka till! Allt som man gör praktiskt lär man sig så mycket mer av tycker jag. Efter den där dagen i grusbilen så skulle jag mycket väl kunna tänka mig ett arbete som yrkeschaufför inom anläggningsbranschen!

Till min stora glädje så är vi i min YF grupp 16 personer som är elever och då är hela 7 stycken tjejer som ska bli yrkesförare.

Om artikeln

Publicerad: 2012-05-01 08:30
Kategori:
Taggar: