KRÖNIKA

Idag är jag tillbaka bakom ratten igen. Foto: Privat

En skräckupplevelse på vägen

För cirka 1,5-2 år sedan var jag med om en av de värsta dagarna i mitt liv. En glad, rolig, givande, lugn, sysselsatt arbetsdag skulle sluta upp i en total katastrof.

Från att ha suttit i lugn och sansad takt, med lassena körda i rätt tid, med eftermiddagsplaner, nyligen talat med både transportledare och chef. På väg med ett ytterligare ett lass och ett leende på läpparna så hände det där som inte fick hända.
För stunden var det en chock. Jag hade ingen aning om vad som hände. Förstod inte varför. Anklagade mig själv samt inbillade mig att jag skulle bli av med både körkort och jobb.
Det som hände var att jag i nästintill parkeringsfart kröp in i en rondell när jag känner hur hela alltihopp lutar, välter och jag flyger åt andra sidan utan en chans att hinna klamra mig fast eller få stopp på lastbilen. Ena stunden sitter jag och kör, i nästa sekund ligger både jag och mitt ekipage upp och ner. Jag ligger och skriker och gråter på marken när jag inser att jag är fastklämd under hytten och hur mycket jag än kämpar så kan jag inte förändra faktan att jag sitter ordentligt fast.
Man kan tänka sig att ens första tankar ska bli: Shit, hur mår jag, kommer jag överleva, kommer någon hjälpa mig? Komiskt nog var min första tanke: Shit vad ska chefen säga, han kommer bli jättearg över lastbilen, polisen kommer dra mitt kort och mitt arbete sparka mig. Från ett leende låg jag plötsligt i tårar på marken fastklämd under min egen lastbil. Det var det mest patetiska jag någonsin varit med om. Ironiskt och hemskt.
Jag kunde inte förstå att det var sant. Känslan när jag låg där var hur jag skulle få amputera armen, hur naket och pinsamt det var att hela världen kunde se mig ligga där förstörd i en katastrof. Känslan av att ha misslyckats.
Tyngd är en sak när du bär något, när du gymmar. Men ingen vet vad verklig tyngd är på riktigt. Tyngden och smärtan jag hade medan jag låg mosad under lastbilen är en känsla som slår alla smärtor jag någonsin upplevt, få kan förstå hur ont det verkligen gjorde. Jag hade som tur var flera vittnen bakom mig. En bilist som blev vittnet inför polisen. En annan stackare som jobbade på macken en bit bort som alltid brukade se mig åka förbi med mina dagliga jobb som för stunden var på väg ut för att slänga soporna när han fick sig denna fasansfulla olycka uppspelad mitt framför ögonen.
Bilisten satt med mig och försökte lugna mig samtidigt som räddningstjänsten tillkallades. Jag var otrevlig och nästan elak. En reaktion i chock när du inte kan kontrollera situationen. Men jag är honom djupt tacksam som hjälpte mig till en snabb lösning.
Räddningstjänsten kom. Tog fram luftkuddar samtidigt som jag fick svara på en massa frågor som jag just då ansåg dumma då jag bara ville få bort allt som låg på mig. Man fick upp lastbilen och konstaterade att jag hade en bruten handled och var blåslagen och chockad.
När ambulansen kom slet jag åt mig min arm och betedde mig först som ingenting tills att sjukvårdarna förklarade för mig hur allvarligt detta var och fick in mig i ambulansen där jag bröt ihop och ringde chefen i panik med tårar i ögonen och en röst som inte ens höll. När jag snyftade fram orden att jag skulle förlora jobb och kort lugnade han mig med ett skratt att det var helt bortom sanning och att jag skulle hoppa in i ambulansen istället låta dom ta hand om mig och sedan träffas vi istället på sjukhuset.
Jag minns inte så mycket mer än att vi körde i ilfart, sjukskötarna tjatade om hur vacker jag var och frågade om jag sett mig i spegeln vilket jag inte hade. När jag tog mig en titt möttes jag av ett blåslaget ansikte och förstod varför alla var så trevliga. Jag möttes av min omtänksamme chef och min familj som blivit tillkallad av chefen.
Mycket spekulationer, rykten, gissningar, analyseringar och utredningar gick. Nu i efterhand har jag fått veta att det inte var mitt fel överhuvudtaget. Med både färdskrivare, polis, vittnen och mitt rykte som chaufför som kunde man inte sätta ett fullspikat svar men ett ungefärligt besked som innebar att det var en blandning av "icke fungerande/slitna" bromsar på släpet som kom och sköt på lastbilen som i sin tur var fullastad med en hög container som gissningsvis av andra var fellastad ihop med att polisen fann olja i rondellen/de var halt, samtidigt som även rondellen var felbyggd. Vilket allt tillsammans blev en för stor påfrestning för ekipaget att hålla sig på vägen.
Det har varit massor av läkarbesök, akutinåkningar, rehabiliteringar, operationer, samtal, övningar, träning och tillbaks bakom ratten. Jag inbillade mig själv att allt var över den där dagen. Att jag skulle dö eller bli handikappad livet ut. Att min tid i denna bransch var över. Trots mina unga dagar, mitt stora intresse och min noggrannhet som chaufför. Men jag har suttit i olika körningar, lastbilar på samma företag i 2,5 år och även extrajobbat åt andra sedan dess och trots att jag har en del "men" som att det känns som jag ska välta varje gång jag svänger/rundar något (eftersom jag inte kunde kontrollera situationen eller på något sätt styra upp den), problem med smärta och en massa ärr så sliter jag på som alltid.
Många får en rädsla för livet och vågar aldrig återgå. Själv har jag blivit starkare, erfarnare, mer medveten, större respekt mot yrket samt fått en inblick i vad som kan hända, vad det är att kämpa sig tillbaks. Jag har blivit mer rädd om livet, insett att även om jag har permanenta skador på armen så sitter den faktiskt där och fungerar någorlunda normalt och på sikt kanske fullständigt.
På sjukhuset är jag känd som den tuffa lilla tjejen som varit med om en fasansfull resa få skulle överleva och gick därifrån mirakulöst med hopp om framtiden och en ball historia att dela. 6:e mars 2013 klockan 09.40 förändrades mitt liv.
Då kände jag mig som en förlorare och var rädd att förlora allt. Idag vet jag att jag är en vinnare. Jag var med om en brutal olycka, överlevde och fick en andrachans och idag är jag en av er andra TRUCKER-BRUDAR ute på vägarna!!


Jag trodde inte att jag skulle kunna ta mig tillbaka till yrket som lastbilschaufför igen. 

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 10 December 2014, kl 19:50
Kategori: Krönika
Taggar: lastbil, Olycka, tillbaka

Truck Meet on Tour - Nu ändrar vi allt

Queen of the Road har i år firat tioårsjubileum med den äran. Det ständigt expanderande kvinnliga nätverket växer sig allt större och har nått utanför Sveriges gränser.

Krönika

28:an och jag har nästan dansat i diket

Tiden går fort när man har roligt, sägs det.
Jag har jobbat heltid som lastbilschaufför i tre hela år och hela tiden för samma åkeri. Vilket känns jättebra då jag fått chansen att utvecklas. Första halvåret under det andra året, blev det att jag fick börja vara avbrytare på våra bil och släp ekipage. Det blev mer och mer släpkörningar och jag blev säkrare och säkrare på att ratta runt 24 meter, sakta men säkert tog jag mig tillbaka där jag var när jag körde upp för lastbil och släp, som en läraren hade kallat mig en lågoddsare och bäst i klassen precis innan jag skulle köra upp.

Jesperhus lastbiltræf 10 år och vi var där!

I strålande sol och värme, hölls Jesperhus Lastbilsträff för tionde året i rad. Femhundra lastbilar glänste ikapp med de glada besökarna som fick njuta av underbart väder. På plats fanns även Queen of the Road.

Skaraborg Truckshow 2016

Ta en nerlagd flygplats någonstans mitt ute i ingenstans utanför Mariestad, lägg till cirkaa 140 blanka lastbilar och nästan 1 800 besökare och vackert väder så har du Skaraborg Truckshow 2016.

Queen of the Road på Tånga Trophy

Queen of the Road var inte bara i Gällivare utan även på Tånga Trophy i Vårgårda under den gångna helgen. Det var en del regn, men också mycket solsken som inte bara kom från himlen.

Queen of the Road besökte Nordens nordligaste lastbilsträff

Norrbottens första och enda lastbilsträff har gjort debut under namnet Gällivare Truck Meet. Och nu vet folket i norr vad Queen of the Road  är.

Queen of the Road i Norge

Queen of the Road inbjudna till lastbilsträff i Norge med siktet inställt på att samla in pengar till ett välgörande ändamål. Överlämnandet skedde med mäktig lastbilskonvoj.

Queen of the Road on Tour i Kristianstad!

Kristianstad Truck Meet i härligt solsken och på plats fanns ett alltid lika engagerat Queen of The Road-team. Nätverket firar i år 10-årsjubileum, vilket också syntes på utbudet av varor som fortsätter att hålla lika hög kvalitet som medlemmarna i nätverket gör.

Vilken succé när Queen of the Road lade Elmia för sina fötter

Bilsport Performance & Custom Motor Show på Elmia större än någonsin och på plats fanns givetvis Queen of the Road som fortsätter fira 10-årsjubileum med att sprida kunskap om såväl branschen som nätverket. Succén för såväl Queen of the Road som arrangören, blev ett faktum.

Verksamhetsmöte i Mullsjö

Queen of the Road har haft verksamhetsmöte i Mullsjö och mycket handlar om att bli mer synliga. Varumärkesintrång är viktigt att stävja. Ökad säkerhet för kvinnliga chaufförer på rastplatser, stod också på agendan.

Tävling!

Tävling - En dag i trubbel!

Tävling! Få din historia publicerad på Queen of the Roads hemsida. De tre utvalda vinnarna med mest fångande historier får var sin Queen of the Road-T-shirt som pris.

Ljust farväl av en älskad vän och kollega

Amnehärads kyrka i Gullspång fylldes av ljus och blommor, minnen och tårar, när vi fredagen den 13 november tog ett sista farväl av Barbro "Babs" Markström som kroppsligen lämnat oss alldeles för tidigt. Kvar lämnar hon alla sina gärningar och många ljusa minnen som vi ska minnas och försöka föra vidare med egna gärningar.

Queen of the Road

Queen of the Road ® är ett nätverk för kvinnor i transportbranschen. Men även du, som kanske endast är intresserad av branschen men som inte arbetar i den, är välkommen i gänget. Medlemskapet är gratis!

Barbro ”Babs” Markström är död

Med stor sorg i hjärtat tvingas vi idag meddela att Barbro ”Babs” Markström är död.  Ett gott hjärta har slutat att slå och saknaden är total.

Tina rekommenderar Diesel och läppstift

Tina Wilhelmsson, en hyllad visartist, läser helst böcker av kvinnliga författare. Hon rekommenderar Catherine Sandbers Diesel och läppstift.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som riktar sig mot alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter. Proffs lyfter fram människan, maskinen och de företagare som kämpar för att ”vanliga” konsumenter, varje dag ska finna bland annat färsk mjölk i butiken, medicin på apoteken och reservdelar till sina bilar på verkstaden.

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant

Meddelande från WorkRoom

Laddar meddelande från WorkRoom.