Tung Marknadsträff för veteranlastbilar i Mullsjö

Lördagen den 24 september 2011 anordnades en tung veteranlastbilsträff med marknad.Vid Göte Claessons Åkeri i Mullsjö anordnades den första tu...

Lördagen den 24 september 2011 anordnades en tung veteranlastbilsträff med marknad.
Vid Göte Claessons Åkeri i Mullsjö anordnades den första tunga veteranlastbilsträffen. Ett femtio tal veteranlastbilar rullade in den ena efter den andra tidigt på lördagsmorgonen, de kom från när och fjärran, även fordon från Danmark var med. Det var en typiskt brittsommardag med solsken.
Arrangör var Thomas ”Doktorn” Hedlund och Göte Claesson som bjöd in till en annorlunda träff med tunga fordon och varierat och intressant program med start klockan 10.00. Detta var verkligen en annorlunda träff, här var även respektive medbjuden, och damerna hade sitt egna program.

Fordonspresentation av Torbjörn Berggren från Örebro, som finns med på de flesta veteranlastbilsrallyn/träffar och lastbilsutställningar.

Här ser vi Torbjörn Berggren och Martin Forsgård från Forsgårds Åkeri Habo, med sin Scania Vabis 76:a 1967, en replika på Martins far Bengt Forsgårds första 76:a. Det var riktigt intressant att få lyssna på Torbjörn och som även låt ägaren till fordonet berätta lite om just sin lastbil.

Samtidigt som fordonspresentationerna pågick så började damernas program. Det var en utflykt med hästskjuts, shopping och champangekontroll. Så kl 11.00 var det dags för hästskjutsen att rulla fram.

Närmast till vänster längst ut sitter jag Mari Berglund. Vi satte oss 6 stycken på varje sida och sedan började vår färd från Göte Claessons Åkeri ut mot Mullsjö samhälle. Första stoppet var vid klädfabriken Damiella där vi fick handla i 30 minuter. De släppte av oss, för att återvända till Veteranträffen för att hämta resterande damer. Här fanns svensk tillverkade morgonrockar i härlig och fluffig rosa plysch, även pyjamasar och nattlinnen. Även vanliga kläder gick bra att köpa, också dessa tillverkade i Mullsjö.

Sedan kom hästskjutsen tillbaka och nu gick våran färd mot den Engelskt inspirerande och byggda kyrkan, Nykyrka, där det var vätskekontroll, champagnekontroll! Precis som det låter serverades det riktig champagne och även ett alkoholfritt alternativ och som ni förstår som blev det många glada rop och skratt vid denna kontroll, endast för oss damer. Sedan rullade vi vidare mot vårt sista stopp och det var godisfabriken Mullsjö Konfektyr. Här var alla damerna inne och handlade kolor och praliner och annat smått och gott. Sedan återvände vi till Göte Claessons Åkeri och den tunga träffen.

Här ser vi Agneta och Mats med sina 2 nordsvenska hästar och med sin kärra som de använder vid remmalag. Det var detta ekipage de hämtade upp oss med. Ett härligt klip klop ljud när hovarna slog i asfalten, det var avkopplande att få åka med och höra detta härliga ljud. Många förvånade bilister i trafiken stannade och undrade varför denna hästskjuts for fram just där. Det kan jag ärligt säga att här var det inte hästkrafter a la dieseltörstande V8 som var den drivande motorn utan här var det två jättefina nordsvenska hästar uppfödda på vanligt svenskt havre!

Lagom tills vi återvände så hade den tunga marknaden börjat. Här hade fordonens ägare kollat över vad som den vederbörande tyckte att någon annan kunde få ta vid, så i stort sett så var lämmen nere vid fordonen och det såldes bättre begagnade delar, en marknad med överblivna reservdelar.
Allt verkade vara av intresse för de som ställde ut, framför allt fick fordons ägaren chans att diskutera med likasinnade hur och när det var aktuellt.

Här ser vi bröderna Lars och Bengt Johnsson från Kungälv, båda söner till åkeri ägaren Ivan Johnssons Åkeri. Som ni ser såldes både det ena och det andra vid deras bilspeditionsbil.

Det serverades kaffe och grillade hamburgare och korv i mängder och det lockade hit otroligt mycket nyfikna människor.

Även bildvisning och föredrag med Stefan Andersson var på plats. Där han berättade för oss om sin Be – Ge:s bok, som han har skrivit.

Nu är boken om Be-Ge:s historia här! Bror Göthe Persson övertog en bilverkstad i Oskarshamn vilken senare utvecklades med olika biverksamheter. Den största blev karosserifabriken med tillverkning av den välkända Be-Ge hytten vilken var ojämförlig marknadsledare under många år. Efter försäljningen till Scania utvecklades koncernen med stoltillverkning och bilförsäljning samt flera andra verksamheter.

Även countrybandet Cosmos Cowboy med Frida kom och spelade, mycket bra underhållning. Senare på kvällen serverades catering av Mullsjö Björkhaga hotell.

Helstekt fläskfilé med potatisgratäng och kantarellsås som hela 120 personer åt ute i den klara luften i ett partytält och hörde på country tonerna från bandet som spelade för oss.

Detta var en mycket trevlig tillställning med prominenta profiler inom åkeribranschen.

Mari Berglund

Om artikeln

Publicerad: 2011-10-26 00:00
Kategori:
Taggar: