Epa & A-traktor träff i Halmstad 10/3-12

Det var ganska kallt kvällen den 10:e mars då det skulle vara en liten träff för Epa & A-traktorer i Halmstad men det stoppade inte dessa killar och tjejer. De körde med glatt humör från grannkommunerna för att visa sin traktor, träffa likasinnade, köra omkring, burna och bara umgås.


Man samlades först vid Halmstad Arena men där hade varit ett annat event under dagen som slutade bara någon timme innan träffen skulle börja så det var mycket andra bilar på parkeringen. Men efterhand som tiden gick så tunnade det ut med besökare till Arenan och fler traktorer körde in.

Det finns två olika klasser traktorer som de flesta vet, Epa-traktorer och A-traktorer. Nu är de flesta traktorer som rullar registrerade som A-traktorer. Det finns få traktorer kvar som fortfarande rullar som äkta Epa.

Epa-traktorn var vanlig under 30-talet och användes mycket inom jordbruket. Den var så vanlig i början av 40-talet att regeringen tillsatte en utredning som utmynnade i att man 1952 införde registreringsplikt på denna typ av fordon. Dock började Epa-traktorn försvinna under 50-talet pga flera faktorer på marknaden och var näst intill bortglömd då ungdomarna upptäckte att man kunde med stöd av Epa-traktorlagen få köra före man fyllt 18 år.

Detta gjorde att antalet traktorer av denna typ ökade i antal igen under slutet av 50-talet och början av 60-talet och Trafiksäkerhetsverket och regeringen fick upp ögonen för de ytterligare en gång och införde då möjligheten att kunna bygga om och registrera bilen/lastbilen som A-traktor. Men en A-traktor hade mycket hårdare regler än en Epa så det var inte många som utnyttjade denna typ av registrering då en A-traktor inte får gå fortare än 30 km/h och var då tvungen att konstrueras annorlunda då krav ställdes på utväxlingen för att uppnå maxhastigheten på 30. Därför tog man helt enkelt och förbjöd Epa-traktorn, ett förbud man senare fick backa på så de traktorer som rullar idag kan rulla registrerade som Epa traktorer tills den dag då de stoppas och föreläggs om registreringsbesiktning av någon anledning. Men det finns ingen möjlighet att idag registrera en Epa-traktor.

Enkelt kan sägas att en Epa-traktor kan gå så fort den klarar på 2:ans växel medans en A-traktor inte får gå fortare än 30 på tvåans växel. Detta gör att de äkta Epa-traktorerna är få i antal kvar och många har av någon anledning blivit tvingade till Bilprovningen för omregistrering och då måste de helt enkelt byggas om och registreras som A-traktorer med alla de krav som då ställs på bla utväxling och fjädring.

Själv har jag aldrig varit på en träff för Epa och A-traktorer så visste inte vad man skulle vänta sig. Men de här tjejerna och killarna visade stolt upp sina fordon och dess assessorer. Genomgående var att man klär de invändigt, monterar ett ljudsystem så man hörs, fyller backspegeln med doftgranar & gärna en och annan rolig dekal. Ljus var också de som hade satsat på. Både utvändigt och invändigt. Vissa gillade dioder och andra gulfilm och 5 watts lampor. Alltså, precis som bland de som ställer ut och visar upp sina lastbilar på truckmeets.

Detta foto på, vad som inte var något ovanligt, ett gäng strategiskt placerade doftgranar hittade jag i Affe Nilssons från Varberg och hans röda Volvo. Han hade ca 100 doftgranar i bilen och ca 100 stycken till hemma. Han hade även klätt dörrarna i rött, röd ratt och även lite svart päls och naturligtvis också ett ljudsystem så det hördes när han kom.

Jag träffade flera riktigt roliga killar och tjejer och fick chansen att prata med de och fråga vad de hade för tankar om sin yrkesbana. Vi har på Stockholm Truckmeet i år en klass för just Epa & A-traktor då vi tror att det är framtidens chaufförer. Jag var nyfiken om det är just så det är. Av 10 killar jag frågade ville 9 köra lastbil, 6 stycken hade redan bestämt sig för att lastbil var det de skulle köra. Att vi ville satsa på just dessa var otroligt uppskattat då det visar sig att det nästan enbart är på Vallåkraträffen man kan vinna priser och pokaler för sina byggen.

Man såg att en del redan var inne på detta med lastbilar då man monterat framrutegardiner, gulfilm och fått till riktigt ”Truckerstuk” på deras traktorer. Att fånga upp dessa tjejer och killar redan i gymnasiet eller tidigare tror jag är viktigt för att locka de till branschen och utställningar. De tyckte även det var riktigt kul att få lite uppmärksamhet och att det var någon som intresserade sig för just de och deras fordon även om det inte var ett utställningsbygge. De visade glatt upp sina traktorer och berättade historier och hur roligt de tyckte det var med en sådan här liten träff.


Riktigt kul var att jag hittade tre tjejer och deras traktorer. Jag trodde inte att det var så många tjejer som valde just traktor istället för ex eu-moped. Men det är som de sa till mig, vem vill köra moped när det är kallt? En tjej sa att hjälmen dessutom förstör frisyren, att inte jag hade tänkt på det! Det har de naturligtvis rätt i och dessutom sitter man mer skyddat i en traktor än på en moped. Här har ni en av tjejerna, Kajsa Augustsson, som var där från Örkelljunga med sin Volvo Duett.

Dessa killar och tjejer tyckte, precis som Truckers på ett Truckmeet, att det är kul och spela hög musik, gasa med sina raka rör och stå med allt vad belysning hette på. Att burna var också något som gjordes så ofta som bara gick och det la en doft av bränt gummi i luften samt långa svarta spår på några parkeringar. Detta är dock något som alltid irriterar människor runtomkring.

Men, under den tiden jag var med och åkte med runt på rundorna var det enbart ett besök av en Polisbil och det var en killa som fick blåsa då de sett honom köra ute på vägen. Annars lät man dessa ungdomar vara och lät de gasa, vara lite i vägen, spela musik och umgås vilket jag tyckte var anmärkningsvärt. De blev lämnade ifred och stämningen bland alla var på topp.

Det var en riktig trevlig liten träff och fler kort på traktorerna hittar ni på vår Facebooksida.


Så nästa gång ni svär över att en epa eller A-traktor ligger i vägen för er och ni måste köra om så tänk på att det är stor chans att just det där är en framtida kollega.

Om artikeln

Publicerad: Måndag 19 Mars 2012, kl 08:45
Kategori: Nyhet
Taggar: -

Lervälling och putstrasor är Jennifers vardag

Att köra schakt är ett skitigt jobb – i alla fall för lastbilen. Men när det är dags för utställning, är Jennifer Syréns Volvo FH16 i ett glänsande skick. Den här artikeln har tidigare publicerats i tidningen Proffs, som bjuder Queen of the Roads medlemmar på lite "helgläsning" inför nyåret.

Truck Meet on Tour - Nu ändrar vi allt

Queen of the Road har i år firat tioårsjubileum med den äran. Det ständigt expanderande kvinnliga nätverket växer sig allt större och har nått utanför Sveriges gränser.

Krönika

28:an och jag har nästan dansat i diket

Tiden går fort när man har roligt, sägs det.
Jag har jobbat heltid som lastbilschaufför i tre hela år och hela tiden för samma åkeri. Vilket känns jättebra då jag fått chansen att utvecklas. Första halvåret under det andra året, blev det att jag fick börja vara avbrytare på våra bil och släp ekipage. Det blev mer och mer släpkörningar och jag blev säkrare och säkrare på att ratta runt 24 meter, sakta men säkert tog jag mig tillbaka där jag var när jag körde upp för lastbil och släp, som en läraren hade kallat mig en lågoddsare och bäst i klassen precis innan jag skulle köra upp.

Jesperhus lastbiltræf 10 år och vi var där!

I strålande sol och värme, hölls Jesperhus Lastbilsträff för tionde året i rad. Femhundra lastbilar glänste ikapp med de glada besökarna som fick njuta av underbart väder. På plats fanns även Queen of the Road.

Skaraborg Truckshow 2016

Ta en nerlagd flygplats någonstans mitt ute i ingenstans utanför Mariestad, lägg till cirkaa 140 blanka lastbilar och nästan 1 800 besökare och vackert väder så har du Skaraborg Truckshow 2016.

Queen of the Road på Tånga Trophy

Queen of the Road var inte bara i Gällivare utan även på Tånga Trophy i Vårgårda under den gångna helgen. Det var en del regn, men också mycket solsken som inte bara kom från himlen.

Queen of the Road besökte Nordens nordligaste lastbilsträff

Norrbottens första och enda lastbilsträff har gjort debut under namnet Gällivare Truck Meet. Och nu vet folket i norr vad Queen of the Road  är.

Queen of the Road i Norge

Queen of the Road inbjudna till lastbilsträff i Norge med siktet inställt på att samla in pengar till ett välgörande ändamål. Överlämnandet skedde med mäktig lastbilskonvoj.

Queen of the Road on Tour i Kristianstad!

Kristianstad Truck Meet i härligt solsken och på plats fanns ett alltid lika engagerat Queen of The Road-team. Nätverket firar i år 10-årsjubileum, vilket också syntes på utbudet av varor som fortsätter att hålla lika hög kvalitet som medlemmarna i nätverket gör.

Vilken succé när Queen of the Road lade Elmia för sina fötter

Bilsport Performance & Custom Motor Show på Elmia större än någonsin och på plats fanns givetvis Queen of the Road som fortsätter fira 10-årsjubileum med att sprida kunskap om såväl branschen som nätverket. Succén för såväl Queen of the Road som arrangören, blev ett faktum.

Verksamhetsmöte i Mullsjö

Queen of the Road har haft verksamhetsmöte i Mullsjö och mycket handlar om att bli mer synliga. Varumärkesintrång är viktigt att stävja. Ökad säkerhet för kvinnliga chaufförer på rastplatser, stod också på agendan.

Tävling!

Tävling - En dag i trubbel!

Tävling! Få din historia publicerad på Queen of the Roads hemsida. De tre utvalda vinnarna med mest fångande historier får var sin Queen of the Road-T-shirt som pris.

Ljust farväl av en älskad vän och kollega

Amnehärads kyrka i Gullspång fylldes av ljus och blommor, minnen och tårar, när vi fredagen den 13 november tog ett sista farväl av Barbro "Babs" Markström som kroppsligen lämnat oss alldeles för tidigt. Kvar lämnar hon alla sina gärningar och många ljusa minnen som vi ska minnas och försöka föra vidare med egna gärningar.

Queen of the Road

Queen of the Road ® är ett nätverk för kvinnor i transportbranschen. Men även du, som kanske endast är intresserad av branschen men som inte arbetar i den, är välkommen i gänget. Medlemskapet är gratis!

Barbro ”Babs” Markström är död

Med stor sorg i hjärtat tvingas vi idag meddela att Barbro ”Babs” Markström är död.  Ett gott hjärta har slutat att slå och saknaden är total.

Tidningen Proffs fre 29 juni 2018

29 juni 2018

Proffs är tidningen som riktar sig mot alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter. Proffs lyfter fram människan, maskinen och de företagare som kämpar för att ”vanliga” konsumenter, varje dag ska finna bland annat färsk mjölk i butiken, medicin på apoteken och reservdelar till sina bilar på verkstaden.

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika

“Gothenburg Truck Meet (GTM) 2015”

GTM kom med strålande solsken. För min del började en sådan helg som vanligt med stor förvirring. Maken blev färdig snabbare än jag räknat med (att jag aldrig lär mig) och allt var såklart inte färdigt när han var färdig.
Läs hela Maria Christianssons krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 29 juni 2018
Stäng

29 juni 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stockholm Truck Meet - årets solsäkraste utställning?
  • Unik riskutbildning för unga elever
  • Utländska fordon kör laglig inrikestrafik för 3 000:-/mån
  • Valet 2018: Så vill MP och KD jobba för en bättre åkeribransch
  • Elmia Lastbil fyller 35 år - uppladdning pågår!
  • Konstnären Svantes småskaliga mästerverk
  • Kevin vann Proffspriset - får ny lastbil av åkeriet
  • Annas hästjobb - rena drömmen
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant

Meddelande från WorkRoom

Laddar meddelande från WorkRoom.