HELGLÄSNING

Sandra Andersson är en glad tjej och en rutinerad containerförare. Foto: Tommy Holl

Sandra kör med 38-metersekipage i lokaltrafik

38 meter lastbil gör inte Sandra Andersson särskilt nervös:
- Man får hålla ut lite i svängarna, men annars går det bra.


Koll på läget. Efter en del administrativt arbete är det snart dags att rulla vidare. Foto: Tommy Holl 

Avståndet är inte särskilt långt och på en dag hinner hon med omkring åtta vändor mellan Ntex depå i Arendal och Skandiahamnen någon kilometer bort. Tur-och-retur på en väl inkörd rutt och inget märkvärdigt alls egentligen, om det inte var för fordonskombinationens längd, 38 meter.

Lastbilsekipaget med specialtillstånd, rullar dygnet runt, med undantag för tre timmar. Containrarna innehåller pappersmassa och pappersrullar till hamnen och tomcontainrar tillbaka. Ntex tar emot massan och rullarna från pappersindustrin, packar godset i containrar och levererar till hamnen.

En enformig och enahanda loop för sista länken i processen kan tyckas, men hon kan inte ha det bättre försäkrar hon.
- Jag stortrivs. Jag gillar att köra lokalt och komma hem på kvällarna och vill jag ha variation, kan jag köra annat. Vi (Ntex) kör allt, berättar Sandra Andersson.

Tempot är högt och hon hinner knappt parkera sitt långa ekipage innan det är dags att åka igen. 20 tons containrar lyfts av och på förbluffande fort, samtidigt som chaufförerna fyller i nödvändiga dokument och säkerhetskontrollerar last och släp.
- Det bara rullar på, men kan bli en del väntan ibland, speciellt i hamnen. Nu är det ändå lugnare än för några månader sedan, då körde vi med fyra bilar, säger hon och tillägger att man idag kör med tre bilar.

Ntex Magnus Eriksson förklarar nedgången:
- Pappersbranschen är i en svacka. I somras körde vi 1 200 containrar i veckan, en väg. Nu kör vi 350 till 400.

Sandra Andersson utbildade sig till lastbilschaufför på Stora Holm (Bräckegymnasiet) på Hisingen i början av 2000-talet. Att hennes storebror gått där och också är lastbilschaufför påverkade förstås yrkesvalet.

I många år körde hon för ett annat åkeri i Göteborgs hamn, men med två barn hemma bestämde hon sig för att sluta.
- Jag ville ha mer fasta tider och jobbet på Ntex passade mig bra eftersom jag är en morgonmänniska.

Klockan sex vrider hon om startnyckeln, klockan tre lämnar hon över den till nästa skift och så där rullar det på vecka ut och vecka in – långtråkigt?
- Nej, det tycker jag inte. Det är ett fritt jobb, jag träffar många människor och så sitter jag ju inte inne på ett kontor.

Med elva år i ryggen är Sandra Andersson en rutinerad containerförare som fått se sin bransch förändras under senare år. När hon började var hon en av få tjejer i hamnen – i dag är hon en av flera.
- Det är kul, säger hon.

Är det lättare för tjejer i dag än när du började köra?
- Nej, det tycker jag inte. Jag fick ett bra bemötande direkt och fick kanske mer hjälp än vad jag behövde, just för att jag var tjej.

Läs fler spännande artiklar i tidningen Proffs, prenumerera här!


”Lång last”. Ingen överdrift precis. 38 meter långtradare är verkligen långt… Foto: Tommy Holl 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 24 Januari 2014, kl 07:00
Kategori: Nyhet
Taggar: Sandra Andersson, Specialtransporter, Yrkestrafik

Lervälling och putstrasor är Jennifers vardag

Att köra schakt är ett skitigt jobb – i alla fall för lastbilen. Men när det är dags för utställning, är Jennifer Syréns Volvo FH16 i ett glänsande skick. Den här artikeln har tidigare publicerats i tidningen Proffs, som bjuder Queen of the Roads medlemmar på lite "helgläsning" inför nyåret.

Truck Meet on Tour - Nu ändrar vi allt

Queen of the Road har i år firat tioårsjubileum med den äran. Det ständigt expanderande kvinnliga nätverket växer sig allt större och har nått utanför Sveriges gränser.

Krönika

28:an och jag har nästan dansat i diket

Tiden går fort när man har roligt, sägs det.
Jag har jobbat heltid som lastbilschaufför i tre hela år och hela tiden för samma åkeri. Vilket känns jättebra då jag fått chansen att utvecklas. Första halvåret under det andra året, blev det att jag fick börja vara avbrytare på våra bil och släp ekipage. Det blev mer och mer släpkörningar och jag blev säkrare och säkrare på att ratta runt 24 meter, sakta men säkert tog jag mig tillbaka där jag var när jag körde upp för lastbil och släp, som en läraren hade kallat mig en lågoddsare och bäst i klassen precis innan jag skulle köra upp.

Jesperhus lastbiltræf 10 år och vi var där!

I strålande sol och värme, hölls Jesperhus Lastbilsträff för tionde året i rad. Femhundra lastbilar glänste ikapp med de glada besökarna som fick njuta av underbart väder. På plats fanns även Queen of the Road.

Skaraborg Truckshow 2016

Ta en nerlagd flygplats någonstans mitt ute i ingenstans utanför Mariestad, lägg till cirkaa 140 blanka lastbilar och nästan 1 800 besökare och vackert väder så har du Skaraborg Truckshow 2016.

Queen of the Road på Tånga Trophy

Queen of the Road var inte bara i Gällivare utan även på Tånga Trophy i Vårgårda under den gångna helgen. Det var en del regn, men också mycket solsken som inte bara kom från himlen.

Queen of the Road besökte Nordens nordligaste lastbilsträff

Norrbottens första och enda lastbilsträff har gjort debut under namnet Gällivare Truck Meet. Och nu vet folket i norr vad Queen of the Road  är.

Queen of the Road i Norge

Queen of the Road inbjudna till lastbilsträff i Norge med siktet inställt på att samla in pengar till ett välgörande ändamål. Överlämnandet skedde med mäktig lastbilskonvoj.

Queen of the Road on Tour i Kristianstad!

Kristianstad Truck Meet i härligt solsken och på plats fanns ett alltid lika engagerat Queen of The Road-team. Nätverket firar i år 10-årsjubileum, vilket också syntes på utbudet av varor som fortsätter att hålla lika hög kvalitet som medlemmarna i nätverket gör.

Vilken succé när Queen of the Road lade Elmia för sina fötter

Bilsport Performance & Custom Motor Show på Elmia större än någonsin och på plats fanns givetvis Queen of the Road som fortsätter fira 10-årsjubileum med att sprida kunskap om såväl branschen som nätverket. Succén för såväl Queen of the Road som arrangören, blev ett faktum.

Verksamhetsmöte i Mullsjö

Queen of the Road har haft verksamhetsmöte i Mullsjö och mycket handlar om att bli mer synliga. Varumärkesintrång är viktigt att stävja. Ökad säkerhet för kvinnliga chaufförer på rastplatser, stod också på agendan.

Tävling!

Tävling - En dag i trubbel!

Tävling! Få din historia publicerad på Queen of the Roads hemsida. De tre utvalda vinnarna med mest fångande historier får var sin Queen of the Road-T-shirt som pris.

Ljust farväl av en älskad vän och kollega

Amnehärads kyrka i Gullspång fylldes av ljus och blommor, minnen och tårar, när vi fredagen den 13 november tog ett sista farväl av Barbro "Babs" Markström som kroppsligen lämnat oss alldeles för tidigt. Kvar lämnar hon alla sina gärningar och många ljusa minnen som vi ska minnas och försöka föra vidare med egna gärningar.

Queen of the Road

Queen of the Road ® är ett nätverk för kvinnor i transportbranschen. Men även du, som kanske endast är intresserad av branschen men som inte arbetar i den, är välkommen i gänget. Medlemskapet är gratis!

Barbro ”Babs” Markström är död

Med stor sorg i hjärtat tvingas vi idag meddela att Barbro ”Babs” Markström är död.  Ett gott hjärta har slutat att slå och saknaden är total.

Tidningen Proffs fre 29 juni 2018

29 juni 2018

Proffs är tidningen som riktar sig mot alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter. Proffs lyfter fram människan, maskinen och de företagare som kämpar för att ”vanliga” konsumenter, varje dag ska finna bland annat färsk mjölk i butiken, medicin på apoteken och reservdelar till sina bilar på verkstaden.

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 29 juni 2018
Stäng

29 juni 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stockholm Truck Meet - årets solsäkraste utställning?
  • Unik riskutbildning för unga elever
  • Utländska fordon kör laglig inrikestrafik för 3 000:-/mån
  • Valet 2018: Så vill MP och KD jobba för en bättre åkeribransch
  • Elmia Lastbil fyller 35 år - uppladdning pågår!
  • Konstnären Svantes småskaliga mästerverk
  • Kevin vann Proffspriset - får ny lastbil av åkeriet
  • Annas hästjobb - rena drömmen
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant

Meddelande från WorkRoom

Laddar meddelande från WorkRoom.