Olycka kunde satt stop

Emma heter jag, 22 år och bor i Bjurtjärn i Storfors Kommun. När jag inte jobbar är jag i stallet då jag har en egen häst och tanken med henne är att utbilda henne vidare. Men det går lite trögt då jag jobbar varannan vecka och har för tillfället ingen som kan rida henne då. Men de tar hand om henne men har inte tiden att rida.


Bulktransport

När jag jobbar sitter jag och kör bulkbil. Kör ut torra produkter till kund. I första hand kör vi värmepellets. Bulkbil är det enda jag har kört sen jag började jobba sommaren -09. Nu jobbar jag åt LS Transport AB och vi är anslutna till LBC FRAKT VÄRMLAND AB.

Jag började min karriär som chaufför hos Ölme Bulktransporter AB sommaren -09 men på hösten då blev jag arbetslös. I april 2010 så ringde Ölme Bulktransport till mig och frågade om jag kunde börja köra igen. Så det var bara plocka fram alla grejer igen. Men i augusti 2010 sålde Ölme denna bilen och jag och bil bytte chef/ägare. Så från april 2010 har jag kört kontinuerligt och även 4 månader direkt efter skolan.

Veckoskift

På denna bil kör vi veckoskift. Går på torsdag och går av onsdag. När jag åker på torsdagen så ligger jag ute till lördag med bilen och söndag står vi hemma för veckovilan. Sen åker vi på måndag morgon igen och kommer hem på onsdag. Sen är vi lediga torsdag till onsdag.
Det som är negativt med detta är att man aldrig vet vart man kommer sova, vet aldrig när du kommer hem sen är det väldigt långa dagar, 15 timmars dagar. Fördelar är att man slipper pendla till jobbet och man har mycket fritid då man är ledig varannan vecka.

Jag valde lastbilsyrket för att jag alltid har varit intresserad av allt med hjul och motor. Som liten började min karriär på gräsklipparen hemma. Cykelhjälmen på huvudet och full fart!
Jag gick transportutbildningen på Presterudsgymnasiet i Kristinehamn. Jag har det vanliga truckkortet samt hjullastare med gafflar samt skopa för att lasta mig själv.

Fördelar med att vara tjej och köra är att man har ganska lätt att få hjälp om man behöver, mycket glada reaktioner. Nackdelar med att vara tjej och köra är att man får mycket gliringar, just mitt jobb för mig är lite för tungt. Men har man lite j*vlar anamma i sig så klarar man av alla gliringar och negativa toner man kan få. Men man får mycket positivt samtidigt men det är alltid svårare att hitta de positiva sakerna.

Olyckan

Sommaren 2010 innan bilen bytte ägare hände en väldigt tråkig sak som kunde ha satt käppar i hjulet för försäljningen. Jag kom för nära kanten och den brast. Ett släp mindre. Släpet vart verkligen skrot. Det var en 3 axlig vagn vi hade. 2:a axeln låg bakom släpet, lufttankar lite här och var. Hela högersidan på släpet vart intryckt. Kulorna som normalt är rundade utåt var knöliga inåt.
När detta skedde hade jag bara 10 min innan lastat upp fullt lass och gett mig iväg och bara ett par minuter innan hälsade jag på dåvarande chef när han stod och lastade på en industri efter vägen.

Vägen vart avstängd under bärgning. Detta skedde vid 08 på morgonen och runt klockan 19 släppte de på trafiken igen. Bilen blev sned i ramen och draget skrot. Men bilen rätades och det är den jag kör idag.

Jag klarade mig undan med en chock. Vart dock lite rädd efter detta när jag hade släpet efter. Dagen efter detta hade hänt fick jag åka iväg och lasta. Givetvis med ett annat släp. Jag tackar för att jag fick köra så snart efter att det hänt med släp för annars hade jag nog inte kört idag har jag en svag känsla av. Efter olyckan skett och bärgaren kommit kollade vi över bilen så det inte var något jätte allvarligt med den. Och det var ju bara draget och ramsnett så jag fick åka till kund med bara bilen.
Efter detta vet man hur viktigt det är att köra så fort efter en olycka.
Minnesluckor har jag också. Till exempel minns jag inte om jag hade bälte eller ej. Minns inte tider innan detta. Det är tack vare tidningarna som jag vet tiden på ett ungefär.

Så använd bältet och kör snyggt!

Om artikeln

Publicerad: Måndag 5 Mars 2012, kl 08:24
Kategori: En dag på jobbet
Taggar: -

Lervälling och putstrasor är Jennifers vardag

Att köra schakt är ett skitigt jobb – i alla fall för lastbilen. Men när det är dags för utställning, är Jennifer Syréns Volvo FH16 i ett glänsande skick. Den här artikeln har tidigare publicerats i tidningen Proffs, som bjuder Queen of the Roads medlemmar på lite "helgläsning" inför nyåret.

Truck Meet on Tour - Nu ändrar vi allt

Queen of the Road har i år firat tioårsjubileum med den äran. Det ständigt expanderande kvinnliga nätverket växer sig allt större och har nått utanför Sveriges gränser.

Krönika

28:an och jag har nästan dansat i diket

Tiden går fort när man har roligt, sägs det.
Jag har jobbat heltid som lastbilschaufför i tre hela år och hela tiden för samma åkeri. Vilket känns jättebra då jag fått chansen att utvecklas. Första halvåret under det andra året, blev det att jag fick börja vara avbrytare på våra bil och släp ekipage. Det blev mer och mer släpkörningar och jag blev säkrare och säkrare på att ratta runt 24 meter, sakta men säkert tog jag mig tillbaka där jag var när jag körde upp för lastbil och släp, som en läraren hade kallat mig en lågoddsare och bäst i klassen precis innan jag skulle köra upp.

Jesperhus lastbiltræf 10 år och vi var där!

I strålande sol och värme, hölls Jesperhus Lastbilsträff för tionde året i rad. Femhundra lastbilar glänste ikapp med de glada besökarna som fick njuta av underbart väder. På plats fanns även Queen of the Road.

Skaraborg Truckshow 2016

Ta en nerlagd flygplats någonstans mitt ute i ingenstans utanför Mariestad, lägg till cirkaa 140 blanka lastbilar och nästan 1 800 besökare och vackert väder så har du Skaraborg Truckshow 2016.

Queen of the Road på Tånga Trophy

Queen of the Road var inte bara i Gällivare utan även på Tånga Trophy i Vårgårda under den gångna helgen. Det var en del regn, men också mycket solsken som inte bara kom från himlen.

Queen of the Road besökte Nordens nordligaste lastbilsträff

Norrbottens första och enda lastbilsträff har gjort debut under namnet Gällivare Truck Meet. Och nu vet folket i norr vad Queen of the Road  är.

Queen of the Road i Norge

Queen of the Road inbjudna till lastbilsträff i Norge med siktet inställt på att samla in pengar till ett välgörande ändamål. Överlämnandet skedde med mäktig lastbilskonvoj.

Queen of the Road on Tour i Kristianstad!

Kristianstad Truck Meet i härligt solsken och på plats fanns ett alltid lika engagerat Queen of The Road-team. Nätverket firar i år 10-årsjubileum, vilket också syntes på utbudet av varor som fortsätter att hålla lika hög kvalitet som medlemmarna i nätverket gör.

Vilken succé när Queen of the Road lade Elmia för sina fötter

Bilsport Performance & Custom Motor Show på Elmia större än någonsin och på plats fanns givetvis Queen of the Road som fortsätter fira 10-årsjubileum med att sprida kunskap om såväl branschen som nätverket. Succén för såväl Queen of the Road som arrangören, blev ett faktum.

Verksamhetsmöte i Mullsjö

Queen of the Road har haft verksamhetsmöte i Mullsjö och mycket handlar om att bli mer synliga. Varumärkesintrång är viktigt att stävja. Ökad säkerhet för kvinnliga chaufförer på rastplatser, stod också på agendan.

Tävling!

Tävling - En dag i trubbel!

Tävling! Få din historia publicerad på Queen of the Roads hemsida. De tre utvalda vinnarna med mest fångande historier får var sin Queen of the Road-T-shirt som pris.

Ljust farväl av en älskad vän och kollega

Amnehärads kyrka i Gullspång fylldes av ljus och blommor, minnen och tårar, när vi fredagen den 13 november tog ett sista farväl av Barbro "Babs" Markström som kroppsligen lämnat oss alldeles för tidigt. Kvar lämnar hon alla sina gärningar och många ljusa minnen som vi ska minnas och försöka föra vidare med egna gärningar.

Queen of the Road

Queen of the Road ® är ett nätverk för kvinnor i transportbranschen. Men även du, som kanske endast är intresserad av branschen men som inte arbetar i den, är välkommen i gänget. Medlemskapet är gratis!

Barbro ”Babs” Markström är död

Med stor sorg i hjärtat tvingas vi idag meddela att Barbro ”Babs” Markström är död.  Ett gott hjärta har slutat att slå och saknaden är total.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som riktar sig mot alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter. Proffs lyfter fram människan, maskinen och de företagare som kämpar för att ”vanliga” konsumenter, varje dag ska finna bland annat färsk mjölk i butiken, medicin på apoteken och reservdelar till sina bilar på verkstaden.

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika

“28:an och jag har nästan dansat i diket”

Tiden går fort när man har roligt, sägs det.
Jag har jobbat heltid som lastbilschaufför i tre hela år och hela tiden för samma åkeri. Vilket känns jättebra då jag fått chansen att utvecklas. Första halvåret under det andra året, blev det att jag fick börja vara avbrytare på våra bil och släp ekipage. Det blev mer och mer släpkörningar och jag blev säkrare och säkrare på att ratta runt 24 meter, sakta men säkert tog jag mig tillbaka där jag var när jag körde upp för lastbil och släp, som en läraren hade kallat mig en lågoddsare och bäst i klassen precis innan jag skulle köra upp.
Läs hela Marika Modigs krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant

Meddelande från WorkRoom

Laddar meddelande från WorkRoom.