Att ha fasta körningar eller att aldrig veta

I mitt yrke som är att köra container med dragbil och trailer, har vi ingen aning om vad som händer från dag till dag. Vi har ett stort kundregister i Mälardalen som ska ha sina containers utkörda.
Containrarna kommer med tåg varje dag från Skandiahamnen i Göteborg till Örebro Terminalen. Därifrån utgår vi med våra bilar och runt om i Mälardalen. Men det kan hända att man får ge sig i väg på lite längre svängar ibland och det tackar man ju inte nej till, för det är ett roligt avbrott i annars dom vanliga svängarna.
Vanliga svängar, jo det är ju sant, men jag har jobbat med detta i snart två år och minst en till två gånger i veckan dyker det upp ett ställe man inte känner till så lite omväxling kan det ju faktiskt bli.

I container branschen är det inte du som chaufför som är ansvarig för lasten och lastsäkringen, för nästan alla containrar är plomberade och får inte öppnas förens dom nått sin mottagare.
Och jag som chaufför måste gå in till kunden och meddela att jag är där och fråga om dom vill klippa plomben eller om jag ska göra det själv. Oftast är det inga problem att göra det och man vet vilka kunder som vill att man ska fixa det själv, men är det en ny kund är det bäst om man är noggrann så inget blir fel.
Lossningen sker också av kunden själv för då är det dem som ansvarar för godset. Finns vissa undantag där vi lossar själva men det är väldigt få ställen.
Långtråkigt kan det bli ibland om man har en lossning på flera timmar men man får passa på att äta och kanske vila lite, eller vad man nu tycker om att göra.

Jag tycker att detta yrke är roligt för även om man vet vad man ska göra på dagarna vet man aldrig vart man hamnar på nästa körning osv.
Senast klockan sex på kvällen kommer nästa dags två första jobb på sms från transportledningen som sitter i Göteborg.
Klockan åtta på morgonen är transportledarna på plats och kan börja dela ut mer jobb men då har vi redan varit igång flera timmar.

Nackdelen är att transportplaneringen görs i Göteborg av transportledare som inte har en susning om hur Örebro med omnejd ser ut. Dom sitter med sina kartor och program via datorn och gissar hur lång tid det kan ta att åka, men att man ska genom hela staden med trafikljus och trafik det ser dom inte, så om det ser ut som det tar fem minuter kanske det tar tjugo minuter i verkligheten sen har dom planerat att man ska hinna vara på nästa ställe om femton minuter och då blir det pannkaka, med resultatet att kunderna blir sura, en stressad transportledning samt sura chaufförer. För det är inte roligt att komma sent till kunden och få ta skit för det när det inte är ens eget fel.

Som i alla yrken går det ju upp och ner i denna bransch så när jag inte har någon körning sitter jag på kontoret och försöker hålla reda på alla papper och skicka fakturor och bokföringen och allt som tillhör.
Det många tror är att det inte finns så mycket att göra på kontoret när man bara har ett litet företag som vi, och nej heltid finns det absolut inte, men jag hinner inte med allt ändå så jag lägger det oftast på hög sen får jag ta hela dagar när jag bara gör det jag ska på kontoret, då funkar det.
Vi ska ju dessutom hinna med våra barn, hundar och gården vi bor på. Jag har dragit ner på djuren. Förut hade jag hästar också, men jag hann inte med det jag ville så jag la ner det.
Har däremot just börjat på ridskola igen för att bara hålla igång lite och där får man vara bekväm och bara komma och rida för att sen lämna ifrån sig hästen utan att behöva mocka, fodra se till vattnet och allt vad det innebär att ha egen häst.
Nu lät jag som jag inte tycker om jobbet runtikring hästar, men det gör jag .
Ja, detta är vad som händer på mitt jobb men det ändras hela tiden vilket gör det mer spännande.

Vi ses och hörs!!
Kram Linda

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 8 December 2010, kl 00:00
Kategori: Krönika
Taggar: -

Lervälling och putstrasor är Jennifers vardag

Att köra schakt är ett skitigt jobb – i alla fall för lastbilen. Men när det är dags för utställning, är Jennifer Syréns Volvo FH16 i ett glänsande skick. Den här artikeln har tidigare publicerats i tidningen Proffs, som bjuder Queen of the Roads medlemmar på lite "helgläsning" inför nyåret.

Truck Meet on Tour - Nu ändrar vi allt

Queen of the Road har i år firat tioårsjubileum med den äran. Det ständigt expanderande kvinnliga nätverket växer sig allt större och har nått utanför Sveriges gränser.

Krönika

28:an och jag har nästan dansat i diket

Tiden går fort när man har roligt, sägs det.
Jag har jobbat heltid som lastbilschaufför i tre hela år och hela tiden för samma åkeri. Vilket känns jättebra då jag fått chansen att utvecklas. Första halvåret under det andra året, blev det att jag fick börja vara avbrytare på våra bil och släp ekipage. Det blev mer och mer släpkörningar och jag blev säkrare och säkrare på att ratta runt 24 meter, sakta men säkert tog jag mig tillbaka där jag var när jag körde upp för lastbil och släp, som en läraren hade kallat mig en lågoddsare och bäst i klassen precis innan jag skulle köra upp.

Jesperhus lastbiltræf 10 år och vi var där!

I strålande sol och värme, hölls Jesperhus Lastbilsträff för tionde året i rad. Femhundra lastbilar glänste ikapp med de glada besökarna som fick njuta av underbart väder. På plats fanns även Queen of the Road.

Skaraborg Truckshow 2016

Ta en nerlagd flygplats någonstans mitt ute i ingenstans utanför Mariestad, lägg till cirkaa 140 blanka lastbilar och nästan 1 800 besökare och vackert väder så har du Skaraborg Truckshow 2016.

Queen of the Road på Tånga Trophy

Queen of the Road var inte bara i Gällivare utan även på Tånga Trophy i Vårgårda under den gångna helgen. Det var en del regn, men också mycket solsken som inte bara kom från himlen.

Queen of the Road besökte Nordens nordligaste lastbilsträff

Norrbottens första och enda lastbilsträff har gjort debut under namnet Gällivare Truck Meet. Och nu vet folket i norr vad Queen of the Road  är.

Queen of the Road i Norge

Queen of the Road inbjudna till lastbilsträff i Norge med siktet inställt på att samla in pengar till ett välgörande ändamål. Överlämnandet skedde med mäktig lastbilskonvoj.

Queen of the Road on Tour i Kristianstad!

Kristianstad Truck Meet i härligt solsken och på plats fanns ett alltid lika engagerat Queen of The Road-team. Nätverket firar i år 10-årsjubileum, vilket också syntes på utbudet av varor som fortsätter att hålla lika hög kvalitet som medlemmarna i nätverket gör.

Vilken succé när Queen of the Road lade Elmia för sina fötter

Bilsport Performance & Custom Motor Show på Elmia större än någonsin och på plats fanns givetvis Queen of the Road som fortsätter fira 10-årsjubileum med att sprida kunskap om såväl branschen som nätverket. Succén för såväl Queen of the Road som arrangören, blev ett faktum.

Verksamhetsmöte i Mullsjö

Queen of the Road har haft verksamhetsmöte i Mullsjö och mycket handlar om att bli mer synliga. Varumärkesintrång är viktigt att stävja. Ökad säkerhet för kvinnliga chaufförer på rastplatser, stod också på agendan.

Tävling!

Tävling - En dag i trubbel!

Tävling! Få din historia publicerad på Queen of the Roads hemsida. De tre utvalda vinnarna med mest fångande historier får var sin Queen of the Road-T-shirt som pris.

Ljust farväl av en älskad vän och kollega

Amnehärads kyrka i Gullspång fylldes av ljus och blommor, minnen och tårar, när vi fredagen den 13 november tog ett sista farväl av Barbro "Babs" Markström som kroppsligen lämnat oss alldeles för tidigt. Kvar lämnar hon alla sina gärningar och många ljusa minnen som vi ska minnas och försöka föra vidare med egna gärningar.

Queen of the Road

Queen of the Road ® är ett nätverk för kvinnor i transportbranschen. Men även du, som kanske endast är intresserad av branschen men som inte arbetar i den, är välkommen i gänget. Medlemskapet är gratis!

Barbro ”Babs” Markström är död

Med stor sorg i hjärtat tvingas vi idag meddela att Barbro ”Babs” Markström är död.  Ett gott hjärta har slutat att slå och saknaden är total.

Tidningen Proffs fre 23 februari 2018

23 februari 2018

Proffs är tidningen som riktar sig mot alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter. Proffs lyfter fram människan, maskinen och de företagare som kämpar för att ”vanliga” konsumenter, varje dag ska finna bland annat färsk mjölk i butiken, medicin på apoteken och reservdelar till sina bilar på verkstaden.

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika

“28:an och jag har nästan dansat i diket”

Tiden går fort när man har roligt, sägs det.
Jag har jobbat heltid som lastbilschaufför i tre hela år och hela tiden för samma åkeri. Vilket känns jättebra då jag fått chansen att utvecklas. Första halvåret under det andra året, blev det att jag fick börja vara avbrytare på våra bil och släp ekipage. Det blev mer och mer släpkörningar och jag blev säkrare och säkrare på att ratta runt 24 meter, sakta men säkert tog jag mig tillbaka där jag var när jag körde upp för lastbil och släp, som en läraren hade kallat mig en lågoddsare och bäst i klassen precis innan jag skulle köra upp.
Läs hela Marika Modigs krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 23 februari 2018
Stäng

23 februari 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Bättre väghållning eller förbjuda EU-ekipage?
  • Det här gäller för vinterväghållningen
  • Ekol - transportjätte med egna hamnar, fartyg och tåg
  • Karlstadslaken effektiv till minus 15
  • Schmitz har \"hängt med\" i 125 år
  • Berkvist gjorde katt av monstret
  • Grönt ska bli grönare med nya lastbilar från Mercedes
  • Woxlins Åkeri AB firar 70 år i år
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant

Meddelande från WorkRoom

Laddar meddelande från WorkRoom.