Krönika

Bra bil att mjukstarta med. Foto: Marika Modig

Ett år som lastbilschaufför

Oj, tänk va fort tiden går. Det har redan gått ett år sedan jag började jobba som lastbilschaufför på heltid. Satt och bläddrade igenom mina bilder från det gångna året och det är verkligen en liten resa jag gjort hittills och än är det inte slut på länge hoppas jag.


Fossingen 

Den första bilen jag körde överhuvudtaget på Gnosjö Trafik var den dåvarande nyaste budbilen, börja med det minsta och jobba sig upp till det största typ.

När jag väl fick börja köra lastbil, så blev det mycket lastbilskörningar och utan släp. Kändes förvisso bra att mjukstarta lite eftersom jag hade kört upp för mitt CE-kort den 11/12 2012 och sen började köra/jobba 1/7 2013. Eftersom jag inte hade någon erfarenhet eller vana så hann jag bli väldigt ringrostig under den tiden, men det gick fort att hitta tillbaka till lastbilskörningen.

Blev även utmanad av en kollega under första månaden att backa ner hans ekipage i vår grop på åkeriet, dock skedde detta med massa frustration och jag var på väg att ge upp då det inte gick som jag ville. Visade sig att det var perfektionisten i mig som satte käppar i hjulen och jag var ca 1 meter ifrån att vara emot när jag ville ge upp. Var bra att kollegan pushade mig att fortsätta fast jag ville ge upp.

Jag fick köra "fossingen" (en lastbil som har FOT på regnr skylten) och den sågs nog av många som min bil inofficiellt även om ingen sagt officiellt att det var min bil, blev bara så att jag fick den väldigt ofta. Den är manuell växlad, så det var en riktigt bra bil att lära sig köra igen i. "Fossing" och jag har haft många äventyr under året och även den bil som tog mig igenom min första vinter som lastbilschaufför. Vilket jag är tacksam över, även om det inte blev någon vinter att tala om.

Äventyr har stått på agendan, jag hade sagt till mig själv att jag bara skulle köra i Sverige och inte köra något utomlands. Dom planerna sprack när jag och "fossing" skulle iväg till Danmark. Var lite kul att jag hann åka dit innan bilen lackades om, för vi matchade Danmarks flaggas färger.

Under mitt år som chaufför har jag lärt känna många av kollegorna och det är kul att lära känna och känna sig uppskattad. Till exempel har jag lärt känna en go grabb vid namn Sebastian och vi har delat många skratt emellan oss. Ingen av oss hade väl trott det när vi sågs första gången. Jag minns att jag hade tyckt han såg ut som någon tråkmåns första gången jag såg honom, men oj så fel jag kan ha. Har fått lära mig mycket via mina kära kollegor på jobbet och det är jag oerhört tacksam över och vi hjälper varandra när det går.

Under året så ville Sebastian att jag skulle damma av min kamera och ta ett kort på hans ekipage. Tja varför inte, tänkte jag och ställde upp. Några bilder blev det och jag trodde aldrig att jag skulle lyckas ta en sån bild jag själv kände mig väldigt nöjd med, en bild med "professionell" känsla med tanke på att jag lyckades fånga lastbilen i perfekt färger trots att det var massa snö ute, som förvirrar kameran.

Det blev en sån bild så jag kände "oh, det här vill jag göra igen och få till det ännu bättre." Så jag ser faktiskt fram till nästa tillfälle, när det nu kan tänkas inträffa. Det återstår att se. (Se länk)
Försommaren 2014 var det dags att köra med släp på riktigt, visst jag har varit och hämtat släp på verkstad och kört hem till åkeriet, men med riktigt menar jag köra med gods på flaket, gills inte att köra i tomme. Så första släpkörningen blev till att åka ut till Hillerstorps Träs lager ute på High Chaparral och lasta.

Efter det så har det rullat på och jag fått mer och mer släpkörningar, vilket jag bara tycker är kul och ser varje tillfälle som en utmaning att lära mig bli bättre. En glad chaufför är en lycklig chaufför.
Även om jag för det mesta alltid har ett leende på läpparna så har jag hunnit med två allvarligare olyckor under året, den första när jag skulle svänga vänster och en bil (som missat att jag blinkar vänster på grund av lång kö) kör om mig och hamnar på taket i diket. Det gick bra för dom i bilen, de klarade sig med rygg och nacksmärtor, och inga skador på lastbilen så det blev tack och lov inget värre.

Nästa olycka kom i en form av så nära jag någonsin kommit hittills (och jag hoppas innerligen att jag slipper uppleva det också) att frontalkrocka med en lastbil. Backspegel mot backspegel och min spegel gav vika, lossnade, krossade rutan och gav mig en käftsmäll ihop med massa glassplitter och det var tur jag hade solglasögonen på mig.
Det var riktigt obehagligt och jag har fortfarande lite svårt att möta speciellt stora fordon på smala vägar eller vanliga vägar utan att känna att jag måste ligga så långt åt höger som möjligt för att undvika att samma sak händer igen.

Det första jag körde efter den senaste olyckan var med lastbil och släp och det gick så bra, är så stolt över mig själv att jag kunde bevisa att jag faktiskt kan och att ingen olycka ska få stoppa mig från det som jag tycker är kul.

Som ett bevis att jag ska fortsätta så blev bilden här under på ekipaget jag körde då väldigt bra med tanke på att den är tagen med min mobil. Nåväl, snart väntar min allra första semester, ska bli kul att se om det är något att ha eller om det kan kvitta.

Nu får vi se vad som händer efter semestern om jag går tillbaka till samma gamla körningar eller om det blir mer äventyr för min del. Jag tar mer än gärna äventyren, men det skadar inte med lite hederliga körningar mellan varven. Jag får ofta höra att jag alltid är glad och är en väldigt trevlig tjej, har även blivit kallad "favoritchaufför" av en kund. Det är sånt jag kan få höra ibland och det gör att jag vill fortsätta göra ett bra jobb.


Fortsättning följer.
*over and out*


Ut mot fortsatta äventyr 

Om artikeln

Publicerad: Lördag 12 Juli 2014, kl 14:47
Kategori: Krönika
Taggar: -

Truck Meet on Tour - Nu ändrar vi allt

Queen of the Road har i år firat tioårsjubileum med den äran. Det ständigt expanderande kvinnliga nätverket växer sig allt större och har nått utanför Sveriges gränser.

Krönika

28:an och jag har nästan dansat i diket

Tiden går fort när man har roligt, sägs det.
Jag har jobbat heltid som lastbilschaufför i tre hela år och hela tiden för samma åkeri. Vilket känns jättebra då jag fått chansen att utvecklas. Första halvåret under det andra året, blev det att jag fick börja vara avbrytare på våra bil och släp ekipage. Det blev mer och mer släpkörningar och jag blev säkrare och säkrare på att ratta runt 24 meter, sakta men säkert tog jag mig tillbaka där jag var när jag körde upp för lastbil och släp, som en läraren hade kallat mig en lågoddsare och bäst i klassen precis innan jag skulle köra upp.

Jesperhus lastbiltræf 10 år och vi var där!

I strålande sol och värme, hölls Jesperhus Lastbilsträff för tionde året i rad. Femhundra lastbilar glänste ikapp med de glada besökarna som fick njuta av underbart väder. På plats fanns även Queen of the Road.

Skaraborg Truckshow 2016

Ta en nerlagd flygplats någonstans mitt ute i ingenstans utanför Mariestad, lägg till cirkaa 140 blanka lastbilar och nästan 1 800 besökare och vackert väder så har du Skaraborg Truckshow 2016.

Queen of the Road på Tånga Trophy

Queen of the Road var inte bara i Gällivare utan även på Tånga Trophy i Vårgårda under den gångna helgen. Det var en del regn, men också mycket solsken som inte bara kom från himlen.

Queen of the Road besökte Nordens nordligaste lastbilsträff

Norrbottens första och enda lastbilsträff har gjort debut under namnet Gällivare Truck Meet. Och nu vet folket i norr vad Queen of the Road  är.

Queen of the Road i Norge

Queen of the Road inbjudna till lastbilsträff i Norge med siktet inställt på att samla in pengar till ett välgörande ändamål. Överlämnandet skedde med mäktig lastbilskonvoj.

Queen of the Road on Tour i Kristianstad!

Kristianstad Truck Meet i härligt solsken och på plats fanns ett alltid lika engagerat Queen of The Road-team. Nätverket firar i år 10-årsjubileum, vilket också syntes på utbudet av varor som fortsätter att hålla lika hög kvalitet som medlemmarna i nätverket gör.

Vilken succé när Queen of the Road lade Elmia för sina fötter

Bilsport Performance & Custom Motor Show på Elmia större än någonsin och på plats fanns givetvis Queen of the Road som fortsätter fira 10-årsjubileum med att sprida kunskap om såväl branschen som nätverket. Succén för såväl Queen of the Road som arrangören, blev ett faktum.

Verksamhetsmöte i Mullsjö

Queen of the Road har haft verksamhetsmöte i Mullsjö och mycket handlar om att bli mer synliga. Varumärkesintrång är viktigt att stävja. Ökad säkerhet för kvinnliga chaufförer på rastplatser, stod också på agendan.

Tävling!

Tävling - En dag i trubbel!

Tävling! Få din historia publicerad på Queen of the Roads hemsida. De tre utvalda vinnarna med mest fångande historier får var sin Queen of the Road-T-shirt som pris.

Ljust farväl av en älskad vän och kollega

Amnehärads kyrka i Gullspång fylldes av ljus och blommor, minnen och tårar, när vi fredagen den 13 november tog ett sista farväl av Barbro "Babs" Markström som kroppsligen lämnat oss alldeles för tidigt. Kvar lämnar hon alla sina gärningar och många ljusa minnen som vi ska minnas och försöka föra vidare med egna gärningar.

Queen of the Road

Queen of the Road ® är ett nätverk för kvinnor i transportbranschen. Men även du, som kanske endast är intresserad av branschen men som inte arbetar i den, är välkommen i gänget. Medlemskapet är gratis!

Barbro ”Babs” Markström är död

Med stor sorg i hjärtat tvingas vi idag meddela att Barbro ”Babs” Markström är död.  Ett gott hjärta har slutat att slå och saknaden är total.

Tina rekommenderar Diesel och läppstift

Tina Wilhelmsson, en hyllad visartist, läser helst böcker av kvinnliga författare. Hon rekommenderar Catherine Sandbers Diesel och läppstift.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som riktar sig mot alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter. Proffs lyfter fram människan, maskinen och de företagare som kämpar för att ”vanliga” konsumenter, varje dag ska finna bland annat färsk mjölk i butiken, medicin på apoteken och reservdelar till sina bilar på verkstaden.

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant

Meddelande från WorkRoom

Laddar meddelande från WorkRoom.