Krönika

Jag trivs bra med 28:an Foto: Privat

28:an och jag har nästan dansat i diket

Tiden går fort när man har roligt, sägs det.
Jag har jobbat heltid som lastbilschaufför i tre hela år och hela tiden för samma åkeri. Vilket känns jättebra då jag fått chansen att utvecklas. Första halvåret under det andra året, blev det att jag fick börja vara avbrytare på våra bil och släp ekipage. Det blev mer och mer släpkörningar och jag blev säkrare och säkrare på att ratta runt 24 meter, sakta men säkert tog jag mig tillbaka där jag var när jag körde upp för lastbil och släp, som en läraren hade kallat mig en lågoddsare och bäst i klassen precis innan jag skulle köra upp.


 

Nu har det gått två år sedan jag sist skrev. (Se länk), då hade jag arbetat som lastbilschaufför i ett år.
Det rullade på och under det andra halvåret av det andra året bytte en av våra chaufförer bil och körning. Det blev en boggie-bil ledig, jag var redan då lite sugen, men visste att jag inte stod först i kön att få en helt egen bil. Då jag delade "Fossingen" (lastbilen jag körde när jag inte körde bil och släp) med en som körde på natten.

Tiden gick och ingen blev tilldelad den lediga bilen och jag såg hur den började förfalla då ingen brydde sig om att ta hand om den.  Jag gick då in till cheferna och erbjöd mig att ta hand om bilen förutsatt att det inte var någon annan som stod på tur, ville inte gå före någon som väntat på egen bil längre än mig.
Jag hörde aldrig något officiellt, men det slutade med att trafikledningen började sätta mig i den här bilen mer och mer, tills det ansågs vara "min" lastbil.

Vad jag inte hade räknat med var att det skulle följa med ett släp, men utmaningar är kul speciellt när man besegrar dom. Jag må ha svikit "Fossingen", men någon gång måste jag komma vidare och det skulle jag aldrig göra om jag hade fortsatt köra den. Jag är däremot tacksam över det som den lärde mig under tiden jag körde den.

Den "nya" bilen är också en Volvo FM från 2008 med lite fler hästar än "Fossingen", boggie istället för tvåaxlig, hytten är nu en sovhytt, samt istället för manuell växellåda blev det en automat och den har ett VBG-drag (därför släpet följde med). Jag ångrar inte en sekund att jag vågade gå in och säga till, om jag inte hade gjort det hade jag troligen fortfarande åkt runt i "Fossingen" och inte utvecklats i samma takt.

Den nya bilen kallar jag 28:an, då den har internnummer 28. Vi har hittat på mycket tokigt, roligt och spännande ihop. Vi har varit i Kristianstad och skulle leverera till ett bygge mitt inne i centrum. Jag gjorde misstaget att följa gps:en, vilket slutade med att jag hamnade med 24meter på en gågata, ooops, sedan skulle det ha blivit en u-sväng för att komma in på bygget från gågatan. Vi fick åka runt och vända.
Ett hett tips, kör inte fel med bil och släp det är ganska bökigt att hitta bra vändplatser om man inte känner till området där man kör.

Efter den händelsen brukar jag bara ha gps:en som stöd och vill jag inte följa gps:ens utvalda väg tvingar jag den att välja om väg, fungerar väldigt bra. Har råkat ut för att gps:en tyckte jag skulle åka in på en skogsväg (två hjulspår rakt in i skogen) och jag tyckte att jag kunde fortsätta på den säkra asfalten och gps:en hittade den riktiga vägen till stället.

Under det år jag haft 28:an har jag utvecklats och växt otroligt mycket. Vi har varit några svängar nere i Göteborg och även spenderat min allra första natt i lastbilen i Kungsbacka. Det är rätt spännande att köra i Göteborg,  gäller att ha ögonen med sig och kunna förutspå vad som kommer ske. Jag har än så länge lyckats undvika olyckor, även om det varit nära några gånger. Tacka vet jag mina bra bromsar på ekipaget och snabba reaktionsförmåga att rädda upp situationer, när de andra trafikanterna gör något tokigt.

Jag och 28:an åker lite hit och lite dit, vi kör väldigt varierat och jag älskar det. Jag skulle inte trivas att köra samma fasta körning hela tiden, inte nu när jag fått smaka på friheten av variationen. Vi kör mest i GGVV-regionen (Gislaved, Gnosjö, Vaggeryd och Värnamo) med omnejd.
Det jag kör mest är pallgods, ibland parti- men oftast styckegods.

Första vintern med 28:an blev inte så spännande. Om jag bara planerade och lastade rätt så tog vi oss fram. Kan fortfarande säga att det är lite läskigt att sladda med lastbil och släp, vilket får mig att minnas att 28:an och jag höll på att hamna ute i ett dike i vintras.
Det var en nedförsbacke och precis efter backen skulle jag höger, körde inte speciellt fort, lastbilen svänger, men släpet tyckte att det skulle trycka bakänden på lastbilen rätt ut mot snövallen i diket istället för att snällt följa lastbilen. Jag både kände och såg i spegeln när bakänden på bilen gled ner i diket och framstammen på släpet följde efter. Jag släppte aldrig gasen och på något sätt tog vi oss upp på vägen igen, jag vet fortfarande inte hur jag kunde hålla mig så lugn och sen fortsätta köra som ingenting hade hänt, även om jag må ha sagt något mantra av "nej, nej, nej, nej" när det hände.

Det finns små saker, som jag verkligen gillar med mitt ekipage även om det har sina skavanker och några år på nacken. Jag tror även att anledningen att jag trivs med mitt ekipage speglar av sig på hur jag utför mitt arbete. Jag har fått höra från flera håll att jag är en uppskattad och duktig chaufför, vilket känns bra, även om jag är väldigt ödmjuk av mig. Det jag även fått höra är att jag tar bra hand om ekipaget och är lyhörd när något inte stämmer. Vi har hittat flera små fel, som kunnat bli stora om man inte tagit hand om dom i tid.
Samtidigt har jag fått höra att jag är grym på att backa med lastbil och släp, även om jag själv inte tycker att jag är så bra (där kom den ödmjuka sidan igen) men jag löser problemet och är inte rädd för att ge mig på en utmanande backning. Det sägs att det är bra att utmana sig själv och det försöker jag med, dels för att stärka mitt självförtroende och dels för att det är roligt när jag lyckas.

Mitt motto är att alltid vara glad och trevlig, samt ta det lugnt och det jag inte hinner idag tar vi imorgon, även om målet är att hinna med det idag. Jag har upptäckt att jag hinner inte med mer bara för att jag stressar, utan istället löper det större risk att en olycka sker istället.

Det jag gillar bäst med mitt jobb som lastbilschaufför är att jag fått möjlighet att växa och utvecklas som person. Jag har fått både bättre självförtroende och självkänsla under dessa få år jag jobbat nu och bättre blir dom hela tiden.  Jag älskar friheten under ansvar och det sociala när jag är hos kunder och lastar/lossar.

Mitt mål i nuläget är att fortsätta jobba som lastbilschaufför tills kroppen säger ifrån eller jag måste gå i pension. Självklart hoppas jag på det sistnämnda och satsar på det.
Nu återstår det att se vad som kommer hända i framtiden.

Fortsättning följer.
*over and out*


 

Om artikeln

Publicerad: Lördag 1 Oktober 2016, kl 17:08
Kategori: Krönika
Taggar: Hestra, Krönika, Queen of the Road

Truck Meet on Tour - Nu ändrar vi allt

Queen of the Road har i år firat tioårsjubileum med den äran. Det ständigt expanderande kvinnliga nätverket växer sig allt större och har nått utanför Sveriges gränser.

Krönika

28:an och jag har nästan dansat i diket

Tiden går fort när man har roligt, sägs det.
Jag har jobbat heltid som lastbilschaufför i tre hela år och hela tiden för samma åkeri. Vilket känns jättebra då jag fått chansen att utvecklas. Första halvåret under det andra året, blev det att jag fick börja vara avbrytare på våra bil och släp ekipage. Det blev mer och mer släpkörningar och jag blev säkrare och säkrare på att ratta runt 24 meter, sakta men säkert tog jag mig tillbaka där jag var när jag körde upp för lastbil och släp, som en läraren hade kallat mig en lågoddsare och bäst i klassen precis innan jag skulle köra upp.

Jesperhus lastbiltræf 10 år och vi var där!

I strålande sol och värme, hölls Jesperhus Lastbilsträff för tionde året i rad. Femhundra lastbilar glänste ikapp med de glada besökarna som fick njuta av underbart väder. På plats fanns även Queen of the Road.

Skaraborg Truckshow 2016

Ta en nerlagd flygplats någonstans mitt ute i ingenstans utanför Mariestad, lägg till cirkaa 140 blanka lastbilar och nästan 1 800 besökare och vackert väder så har du Skaraborg Truckshow 2016.

Queen of the Road på Tånga Trophy

Queen of the Road var inte bara i Gällivare utan även på Tånga Trophy i Vårgårda under den gångna helgen. Det var en del regn, men också mycket solsken som inte bara kom från himlen.

Queen of the Road besökte Nordens nordligaste lastbilsträff

Norrbottens första och enda lastbilsträff har gjort debut under namnet Gällivare Truck Meet. Och nu vet folket i norr vad Queen of the Road  är.

Queen of the Road i Norge

Queen of the Road inbjudna till lastbilsträff i Norge med siktet inställt på att samla in pengar till ett välgörande ändamål. Överlämnandet skedde med mäktig lastbilskonvoj.

Queen of the Road on Tour i Kristianstad!

Kristianstad Truck Meet i härligt solsken och på plats fanns ett alltid lika engagerat Queen of The Road-team. Nätverket firar i år 10-årsjubileum, vilket också syntes på utbudet av varor som fortsätter att hålla lika hög kvalitet som medlemmarna i nätverket gör.

Vilken succé när Queen of the Road lade Elmia för sina fötter

Bilsport Performance & Custom Motor Show på Elmia större än någonsin och på plats fanns givetvis Queen of the Road som fortsätter fira 10-årsjubileum med att sprida kunskap om såväl branschen som nätverket. Succén för såväl Queen of the Road som arrangören, blev ett faktum.

Verksamhetsmöte i Mullsjö

Queen of the Road har haft verksamhetsmöte i Mullsjö och mycket handlar om att bli mer synliga. Varumärkesintrång är viktigt att stävja. Ökad säkerhet för kvinnliga chaufförer på rastplatser, stod också på agendan.

Tävling!

Tävling - En dag i trubbel!

Tävling! Få din historia publicerad på Queen of the Roads hemsida. De tre utvalda vinnarna med mest fångande historier får var sin Queen of the Road-T-shirt som pris.

Ljust farväl av en älskad vän och kollega

Amnehärads kyrka i Gullspång fylldes av ljus och blommor, minnen och tårar, när vi fredagen den 13 november tog ett sista farväl av Barbro "Babs" Markström som kroppsligen lämnat oss alldeles för tidigt. Kvar lämnar hon alla sina gärningar och många ljusa minnen som vi ska minnas och försöka föra vidare med egna gärningar.

Queen of the Road

Queen of the Road ® är ett nätverk för kvinnor i transportbranschen. Men även du, som kanske endast är intresserad av branschen men som inte arbetar i den, är välkommen i gänget. Medlemskapet är gratis!

Barbro ”Babs” Markström är död

Med stor sorg i hjärtat tvingas vi idag meddela att Barbro ”Babs” Markström är död.  Ett gott hjärta har slutat att slå och saknaden är total.

Tina rekommenderar Diesel och läppstift

Tina Wilhelmsson, en hyllad visartist, läser helst böcker av kvinnliga författare. Hon rekommenderar Catherine Sandbers Diesel och läppstift.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som riktar sig mot alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter. Proffs lyfter fram människan, maskinen och de företagare som kämpar för att ”vanliga” konsumenter, varje dag ska finna bland annat färsk mjölk i butiken, medicin på apoteken och reservdelar till sina bilar på verkstaden.

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika

“28:an och jag har nästan dansat i diket”

Tiden går fort när man har roligt, sägs det.
Jag har jobbat heltid som lastbilschaufför i tre hela år och hela tiden för samma åkeri. Vilket känns jättebra då jag fått chansen att utvecklas. Första halvåret under det andra året, blev det att jag fick börja vara avbrytare på våra bil och släp ekipage. Det blev mer och mer släpkörningar och jag blev säkrare och säkrare på att ratta runt 24 meter, sakta men säkert tog jag mig tillbaka där jag var när jag körde upp för lastbil och släp, som en läraren hade kallat mig en lågoddsare och bäst i klassen precis innan jag skulle köra upp.
Läs hela Marika Modigs krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant

Meddelande från WorkRoom

Laddar meddelande från WorkRoom.