Foto: Stefan Andersson

Först i Sverige med Kultlastbilar

Från och med i år 2013 satsar vi på en ny unik utställningsklass på Stockholm Truck meet & Queen of the Road Truck meet. Det är Kultklassen, klassen för lastbilar från 1984 och fram till 1999 som är klassen över veteranlastbil. Idén med kultlastbilsklassen fick arrangören på en lastbilsutställning i Finland där det finns en nostalgi klass. Som både är för veteranlastbilar och klassen över.


TIA Truckers International Association 

Här hemma i Sverige kan man ibland få möta någon av dessa trogna trotjänare ute på vägarna.
En del av lastbilarna är helt i originalskick och en del har raka rör och V8. De brukslastbilar som fortfarande rullar efter vägen är Scania 142:a frambyggd och torpedare. Scania 143:a och naturligtvis Volvo FH12, Volvo FH16 osv.

Välkommen att ställa ut din kultlastbil på Stockholm Truck meet & Queen of the Road Truck meet 10 -11 maj i Älvsjö Stockholmsmässan.
Anmäl er bil på www.sthlmtruckmeet.se

Ur nostalgiskt perspektiv

Det var under 80-talet som de här kultlastbilarna hade sin storhetstid.
Åkaren Rolf Björk från Helsingborg startade upp TIA i slutet av 70–talet.
Föreningen som i dagligt tal kom att kallas "Cowboy Club" värvade effektivt medlemmar och gav sig in i helgstoppsdiskussionen 1980. Helgstoppet försvann.
Även en TIA medlemstidning fanns när det begav sig.
Truckers musik som spelades var bland annat Svensk Country som Red Jenkins, Cosmos Cowboys som även var TIA s husband i många år ,och var med TIA på träffar.

Minnen från Truckingvågens ungdom

Intervju med Stefan Andersson, en legendar inom utvecklingen av fina lastbilar.

- TIA:s Cowboy Club var bildad och tidningen Trailer hade startat. De var två viktiga beståndsdelar då Truckingvågen drog igång i början av 80-talet, menar Stefan Andersson på Alutrans.
Det blev fint och accepterat att smycka ut lastbilarna med blanka tillbehör och snygga lackeringar. Åkare och chaufförer fick vara stolta över sina lastbilar på ett sätt som aldrig hade förkommit. Shower drogs igång och Trailers Nordic Trophy blev en bas för snygga lastbilar. Små grabbar fick upp ögonen även för de stora fordonen i sitt bilintresse.

- Du har varit inblandad i en del kända skapelser, berätta!

- Jo, nog har jag varit med om del skojigt genom åren. Jag lärde känna Svempa och var med att bygga upp hans Star Truck som vann Nordic Trophy -83. Vid denna tidpunkt ritade jag de första strecken på Exte:s Wildbar, ett frontskydd och en utsmyckning som sedan dess sålts och tillverkats av Trux. Många av Svempas alster har jag ritat och uppdrag kom även från andra som ville synas lite extra. Genom den egna firman Alutrans sålde jag tillbehör som tankar, stötfångare och annat smått och gott.

En annan uppmärksammad bil som Stefan ligger bakom är Blondies måsvinge-Scania, bilen som publiken med häpnad med sin stora specialtillverkade hytt och hydrauliska måsvingedörrar.

- Det var en ren showbil för utställningar. Men redan 1984 visade Tommy Bengtsson hos Emanulssons med sin Smörbil att det gick att göra vinnare av rena bruksbilar. Idag är det mycket mer accepterat att exempelvis hårt arbetande skogsbilar får vara snygga. Det rullar massor av fina bruksbilar idag, som skulle varit givna vinnare i 80-talets tävlingar.

- Jo, jag nämnde att det var bilintresserade grabbar. Vi får inte glömma att redan då fanns många tjejer som också hade samma intresse. Jag tror att truckingvågen banat väg för många kvinnor i branschen, de såg att lastbilar inte nödvändigtvis behövde vara smutsiga och tråkigt lackade.

Dessutom ska vi ha klart för oss, precis som alltid, att kvinnorna haft ett stort inflytande även i de här sammanhangen. Tyvärr fick de inte så ofta stå på prispallarna och ta emot ära och pokaler, men de fanns där bakom "gardinerna" (hur skulle gardinerna i de fina lastbilarna sett ut utan kvinnorna tror ni?).

- Jag kan nu i efterhand avslöja att Svempas "Monkan" och Blondies "Maggan" genom åren haft stort inflytande när det gäller val av färger och design, avslutar Stefan.


EXTE gamla Wildbar F12 

Om artikeln

Publicerad: Måndag 8 April 2013, kl 18:04
Kategori: Nyhet
Taggar: Kult, kultklass, kultlastbil

Lervälling och putstrasor är Jennifers vardag

Att köra schakt är ett skitigt jobb – i alla fall för lastbilen. Men när det är dags för utställning, är Jennifer Syréns Volvo FH16 i ett glänsande skick. Den här artikeln har tidigare publicerats i tidningen Proffs, som bjuder Queen of the Roads medlemmar på lite "helgläsning" inför nyåret.

Truck Meet on Tour - Nu ändrar vi allt

Queen of the Road har i år firat tioårsjubileum med den äran. Det ständigt expanderande kvinnliga nätverket växer sig allt större och har nått utanför Sveriges gränser.

Krönika

28:an och jag har nästan dansat i diket

Tiden går fort när man har roligt, sägs det.
Jag har jobbat heltid som lastbilschaufför i tre hela år och hela tiden för samma åkeri. Vilket känns jättebra då jag fått chansen att utvecklas. Första halvåret under det andra året, blev det att jag fick börja vara avbrytare på våra bil och släp ekipage. Det blev mer och mer släpkörningar och jag blev säkrare och säkrare på att ratta runt 24 meter, sakta men säkert tog jag mig tillbaka där jag var när jag körde upp för lastbil och släp, som en läraren hade kallat mig en lågoddsare och bäst i klassen precis innan jag skulle köra upp.

Jesperhus lastbiltræf 10 år och vi var där!

I strålande sol och värme, hölls Jesperhus Lastbilsträff för tionde året i rad. Femhundra lastbilar glänste ikapp med de glada besökarna som fick njuta av underbart väder. På plats fanns även Queen of the Road.

Skaraborg Truckshow 2016

Ta en nerlagd flygplats någonstans mitt ute i ingenstans utanför Mariestad, lägg till cirkaa 140 blanka lastbilar och nästan 1 800 besökare och vackert väder så har du Skaraborg Truckshow 2016.

Queen of the Road på Tånga Trophy

Queen of the Road var inte bara i Gällivare utan även på Tånga Trophy i Vårgårda under den gångna helgen. Det var en del regn, men också mycket solsken som inte bara kom från himlen.

Queen of the Road besökte Nordens nordligaste lastbilsträff

Norrbottens första och enda lastbilsträff har gjort debut under namnet Gällivare Truck Meet. Och nu vet folket i norr vad Queen of the Road  är.

Queen of the Road i Norge

Queen of the Road inbjudna till lastbilsträff i Norge med siktet inställt på att samla in pengar till ett välgörande ändamål. Överlämnandet skedde med mäktig lastbilskonvoj.

Queen of the Road on Tour i Kristianstad!

Kristianstad Truck Meet i härligt solsken och på plats fanns ett alltid lika engagerat Queen of The Road-team. Nätverket firar i år 10-årsjubileum, vilket också syntes på utbudet av varor som fortsätter att hålla lika hög kvalitet som medlemmarna i nätverket gör.

Vilken succé när Queen of the Road lade Elmia för sina fötter

Bilsport Performance & Custom Motor Show på Elmia större än någonsin och på plats fanns givetvis Queen of the Road som fortsätter fira 10-årsjubileum med att sprida kunskap om såväl branschen som nätverket. Succén för såväl Queen of the Road som arrangören, blev ett faktum.

Verksamhetsmöte i Mullsjö

Queen of the Road har haft verksamhetsmöte i Mullsjö och mycket handlar om att bli mer synliga. Varumärkesintrång är viktigt att stävja. Ökad säkerhet för kvinnliga chaufförer på rastplatser, stod också på agendan.

Tävling!

Tävling - En dag i trubbel!

Tävling! Få din historia publicerad på Queen of the Roads hemsida. De tre utvalda vinnarna med mest fångande historier får var sin Queen of the Road-T-shirt som pris.

Ljust farväl av en älskad vän och kollega

Amnehärads kyrka i Gullspång fylldes av ljus och blommor, minnen och tårar, när vi fredagen den 13 november tog ett sista farväl av Barbro "Babs" Markström som kroppsligen lämnat oss alldeles för tidigt. Kvar lämnar hon alla sina gärningar och många ljusa minnen som vi ska minnas och försöka föra vidare med egna gärningar.

Queen of the Road

Queen of the Road ® är ett nätverk för kvinnor i transportbranschen. Men även du, som kanske endast är intresserad av branschen men som inte arbetar i den, är välkommen i gänget. Medlemskapet är gratis!

Barbro ”Babs” Markström är död

Med stor sorg i hjärtat tvingas vi idag meddela att Barbro ”Babs” Markström är död.  Ett gott hjärta har slutat att slå och saknaden är total.

Tidningen Proffs fre 22 december 2017

22 december 2017

Proffs är tidningen som riktar sig mot alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter. Proffs lyfter fram människan, maskinen och de företagare som kämpar för att ”vanliga” konsumenter, varje dag ska finna bland annat färsk mjölk i butiken, medicin på apoteken och reservdelar till sina bilar på verkstaden.

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 22 december 2017
Stäng

22 december 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Lennart kommer med julens viktigaste dryck
  • Trafikpoliser och branschfolk på besök i Bryssel
  • Hos LP tvättas 1000 lastbilar i månaden - för hand
  • Orderböckerna har öppnat för uppdaterad Transit Custom
  • Hon har full koll på virkestransporterna till Stora Enso
  • Returpapper är (arbets)livet för Anette
  • Pensionerad 141:a lever lugnt liv hos Anders
  • Elias kör till Ullared – 25 gånger om dagen
  • LBC Frakt Värmland gör tummen upp för HVO
  • Volvo F10 och F12 fyller 40 år
  • ... m.m ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant

Meddelande från WorkRoom

Laddar meddelande från WorkRoom.