Ekipaget är bil och släp. Volvo FH16 610 -05 som gått 85 000 mil, tanken rymmer 16 kubik, vagnen är en KAR från -03 som gått ca 130 000 mil med en tank som rymmer 30 kubik.
Innan dess har jag inte kört så mycket annat, lite 25,25 och någon resa till Norge med trailer. Jag började med detta rätt snart efter att jag tagit CE-kort.
Just nu kör jag för Stefan Edmans Åkeri via en central, Tankbilsbolaget.
Jag har kört för Tankbilsbolaget i 7 år och hos Stefan de senaste 5 åren.
Jag har både hjullastare-, truck-, kran-, adr- utbildning plus några andra utbildningar.
Jag jobbar mestadels nätter men bestämmer på eftermiddagen vad jag ska göra nästkommande dygn.
Jag ligger bara i bilen 1-2 nätter i veckan sedan jag fick barn. Tidigare låg jag ute söndag till fredag i fyra år. Jag älskar att ligga ute och packa för minst en vecka i bilen. Man fick lösa många problem där man var, på någon väg eller mitt i skogen. Jag fick se hela landet och planera körningen själv, friheten i att sova och köra var och hur man ville.
Att köra lastbil började jag med eftersom det var för enkelt att köra personbil. Jag körde budbil långa resor innan och hade en tung högerfot.
Jag gick en vuxenutbildning på 2 terminer, mycket körning, mycket utbildning inom lastsäkring, mycket skruvande och utbildningar. Kort sagt, jag fick lära mig bli yrkesförare, inte bara kunna vrida på ratten.
Att vara tjej istället för kille märker jag ingen skillnad över. Jag är som en av gubbarna, enda skillnaden är att jag använder gasol oftare för att slippa slita i grejerna, använder mig av förlängningsrör när jag inte orkar och använder luftfjädringen på bilen mer så jag slipper lyfta alldeles för högt. Jag har inte samma råstyrka som gubbarna har och dessutom är de lite längre än jag. Att klassas som tjej där folk ska hjälpa lilla flickan blir jag galen över. Jag förklarar snällt att jag kan mitt jobb lika bra även om jag är tjej å mager men ber om hjälp om det krånglar. Ibland kan man inte lösa saker själv utan man måste vara två. De flesta kunder säger att jag sköter mig bra då jag använder skyddsutrustningen, ser till så lossningen görs ok och lämnar det rent och snyggt efter mig. Krånglar det gnäller jag inte utan sliter med gasol, lägger mig under bilen och tar tag i saker. Att gnälla har man inte tid med, det är att agera direkt för varje minut och gör saken oftast värre. Det har inte med att jag är tjej att göra, det är mer för att jag är sån som person.
Ett vanligt skift börjar på eftermiddagen då jag gör upp hur mycket jag vill jobba på natten och förmiddagen, när jag vill börja och om jag ska ta mig hem dagen efter att ha legat en natt i bilen. Jag börjar oftast mellan 23:00 och 01:00 på natten. Har jag haft tid dagen innan att lasta upp är det bara att rulla iväg, annars åker jag till depån och lastar. Eftersom våra produkter räknas som heta produkter och håller mellan 140 och 190 grader och stelnar när de sjunker lastar vi på taket. Vi rullar under ett tak, stannar med domluckan på bilen under röret som sticker ner från taket, på med overall, hjälm med visir och tjocka handskar och sedan upp på taket och för att fästa ett störtrör i depån. Vi måste stå där uppe under hela lastningen och hålla i ett ”dödmansgrepp” ifall en packning eller liknande skulle skjuta, då släpper vi dödmansgreppet och lossningen stannar direkt. När bilen fått en lagom skvätt är det bara att slå igen luckan och dra fram så att vagnen hamnar under utlastningen, och samma procedur igen. Totalt tar det oftast ca 30 min att få lass i hela ekipaget.
Fraktsedlar ramlar ur skrivaren efter avslutad lastning där vikt, kubik, avsändare, mottagare och adr benämning är med. Så är det bara att rulla mot asfaltverket. Gunget i en tankbil med bara ett fack i bilen och ett fack i vagnen är underbart. Eftersom jag lastar så lite i tankarna i jämförelse med vad de rymmer så får jag ett rätt bra skvalp, rondellkörning och landsvägar som gungar mycket i sidled går i sakta mak.
Framme vid asfaltverket går det till på lite olika sätt beroende på om de har sugpumpar och suger ur lasset, om vi ska pumpa med vår egen pump eller om det är specialprodukt så vi trycker lasset med kompressor.
De flesta verk har numera sugpumpar och det gör vårt jobb väldigt mycket enklare men mer jobb då det blir mer spill och svårt att få rör och slang rena. Verken har oftast egen slang så vi parkerar bredvid den, på med elen i skåpen på bilen så det går att se något för att kunna sköta ventiler, plus arbetsbelysningen så jag ser något utmed bilen, ficklampan ligger väldigt lättåtkomlig också på med overall, hjälm och gummihandskar. Särskilt på nätterna är det viktigt att jag kollar så lasset går i tanken, att jag lägger rätt sorts produkt i rätt tank och att mätare/ lod eller överfyllnadsskydd fungerar. Det är mitt fel om det rinner över eller hamnar i fel tank.
Jag lossar oftast bilen först då den är enklare att öppna upp och få igång lossningen. Slangen hänger rakt ut i luften, så ner med den, kolla så gängor osv. är rena och skruva dit den på bilen. Starta verkets pump, öppna avluftningen så tanken kan dra in luft och ”andas” när produkten sugs ut. Många tankar har blivit ihopsugna då de inte fått in luft och då blir de ofta skrot. Sedan är det att öppna bottenventilen och hänga i de manuella kranarna som har stelnat ihop helt sedan förra lossningen. När värmen av lasset kommit ner till ventilen så brukar det mjukas upp och allt blir helt öppet. Sist är det bara kolla så det är tätt och inte läcker.
När bilen är tom är det viktigt att den är helt tom, får vi en kubik över så stelnar det i botten och vi kan inte få upp bottenventilerna vid nästa lossning. Eftersom vi har vanliga muttrar så kommer vi i kontakt med produkten när vi tar bort slangen och man vill inte ha detta över sig. Sedan är det samma procedur med vagnen. Lossning av ett ekipage tar ca en timme när verken suger ur lassen eller om vi trycker med kompressor. Pumpar vi brukar man vara loss och klar på 45 min.
Vi har mycket eget ansvar och när man står själv i skogen är det bara att lösa problemen. Har det stelnat i slangen eller i några rör är det bråttom fram med den stora gasolen, elda mycket på grejerna och sätta tryck så att man får hål på det. Allt som kommer ut stelnar förr eller senare om det inte är i rörelse. Det har hänt flera gånger att man stått själv mitt i natten, mitt i skogen, i ösregn och eldat så grejerna glöder, har lagt så mycket tryck på rör och slangar att man undrar vad man håller på med. Skjuter man en slang så är det högt tryck och hög värme som kommer ut och då vill man inte vara i vägen. Det gäller att veta vad grejerna håller för och hur mycket man vågar pressa dem. Det har hänt mer än en gång att jag tänt eld på bilen eller vagnen men som tur är har jag kunnat släcka det med handsken.
Jag tycker om det slit som det kan vara med det här, mycket att hålla reda på med pumptryck, värmen på lasset, hydraul, slangar, kopplingar osv. utöver skötseln av bil- och vagnschassi. Ibland har vi riktigt fina lossningar när man kan smörja vändkrans, byta lampor eller putsa fälgar. Det kortaste lasset vi har tar 3 timmar att köra, men de flesta ligger på 6-10 timmar. Sedan ger man sig iväg på långturer till Umeå, Luleå, Säffle, Skåne osv. också. I och med att jag tycker om att ligga i bilen tar jag på mig långlass ibland så man får ut och sträcka lite på sig.
När jag börjar vid 22-01 så brukar jag ha jobbat färdigt vid 13-14 dagen efter. Jag brukar sällan arbeta mindre än 12 timmar i sträck. Har jag börjat arbeta så vill jag jobba så länge som möjligt. Ska man hinna med två lass brukar det dra sig till 14-15 timmar per skift väldigt ofta. Den enda fasta tiden jag har är att jag ska hämta min son från dagis 15:30. Hinner jag så sover jag lite innan det och sen umgås jag med honom eftermiddag och kväll. Jag hinner sova en stund när han lagt sig och innan jag åker och jobbar. Att kombinera dessa två saker jag älskar är lite småpyssel, men det löser sig alltid bara man är lite flexibel. Eftersom jag har egen bil så kör jag eller så står den. Bilen är som en storebror till min 3 årige son.