Jag har nu lyckats samla på mig ett eget litet bibliotek i min bokhylla men det fattas fortfarande några böcker tills det är helt komplett.
Det är lite tidskrävande att finna mina böcker då de oftast inte finns i en bokhandel.
Vet ej om det är ytterst få personer som läser dessa kanske. Det borde finnas ett slags kulturellt värde att få ha tillgång till dessa böcker. Jag vill gärna köpa och äga min bok och inte låna den på biblioteket.
En av mina bästa böcker är ”ASG femtio år – ett stycke Svensk transport”. Det är framför allt text och bilder som gör hela boken intressant.
Källa: Wikipedia
”ASG, (ursprungligen förkortning för AB Svenska Godsbilcentraler, ASG, sedermera namnändrat till AB Svenska Godscentraler) var ett svenskt transport- och logistikföretag vars huvudsysselsättning var landsvägstransporter, både nationellt och internationellt via dotterbolaget ERT (European Road Transport)
ASG bildades 12 juli 1935 av Stockholms Rederi AB Sveas verkställandes direktör Emanuel Högberg under namnet AB Svenska Godsbilcentraler, men hade startat verksamheten redan 1 juli samma år. Bakgrunden var att Sveabolagets Ångbåtskontor i Göteborg 1932 gjort en utredning om transportmarknadens framtida utveckling, vars slutsatser ledde till att bolaget köpte AB Bilgodscentralen, embryot till ASG.
År 1939 omfattade organisationen 35 agenturer och lokalkontor i Sverige. Cirka 140 åkare var anslutna och vagnparken omfattade omkring 450 fordon. Fraktomsättningen var närmare 550 miljoner kronor. År 1941 köpte SJ 50 procent av ASG. Året efter döptes bolaget om till AB Svenska Godscentraler.
Verksamheten kom att bedrivas framför allt inom lastbils- och järnvägstransporter. Man bedrev även egen åkeriverksamhet genom åkerierna Hellgrens Expressfrakt i Skellefteå och Malkom Andressons Åkeri i Värnamo. Hellgrens Expressfrakt köpte även WVB Åkeri i Göteborg och Rolf Holms Åkeri i Umeå, det är dessa åkerier som idag utgör DHL Åkeri. Mellan åren 1941 och 1990 (då företaget blev börsnoterat) var Statens Järnvägar den dominerande ägaren. Eftersom bolaget var mest känt som ASG, bytte bolaget namn till ASG AB år 1979 År 2000 köpte Deutsche Post (den tyska posten) via dotterbolaget Danzas upp hela ASG som då bytte namn till Danzas. År 2002 köpte tyska posten upp DHL vilket sedermera valdes som namn då det ansågs mera känt världen över än vad Danzas var, så från och med hösten 2003 heter det tidigare ASG alltså DHL.”
Även böckerna som Sveriges Åkeriföretag har skrivit ihop med sina medlemslän/avdelningar är en transporthistorik med riktigt guld innehåll. Här får man svart på vitt blicka in i hur det var när det begavs sig. Av Sveriges Åkeriföretags 12 stycken så har jag 3 stycken i min bokhylla. Det är främst då boken Åkerinäringen i Skaraborg ”En berättelse i ord och bild 1931 -1991. Även I Trafiken Åkerinäringen i Älsborgslän under 50 år 1934-1984 och Värmlandsåkarna under de första 75 åren. Det här är riktigt intressant läsning och jag kan varmt rekommendera denna sortens läsning.
Det är viktigt att bevara och dokumentera svunnen tid och lyfta fram och visa att transport med lastbil och järnväg och med båtar är något som har dominerat ifrån början så att säga. Det enda transport sättet som mer eller mindre försvunnit eller väl då häst och vagn.
Även boken Åkeriet – En epok om Marbodals industri historia har en fantastisk intressant industriberättelse ihop med transporter och lastbilar.
Men min bästa bok är definitivt Det ska bärgas i tid ”Historien om Riks tvåans service”. Med bilder och text har bärgaren Lennart Andersson dokumenterat i stort sett allt som hände då under tiden 1954 och fram till 1987. Det är skrivet så som en berättelse som gör det omöjligt att sluta läsa när man väl satt i gång.
Det är trots allt sant att…
…läsa en god bok är otroligt avkopplande..
Boken Det ska bärgas i tid, jag & min son Måns på Veteranträff i Svartå 1 maj 2011.