Två månader kvar till Stockholm truck meet & Queen of the Road truck meet 2013

Nu är det två månader kvar till Stockholm truck meet & Queen of the Road truck meet 2013. Vi hade vårt första Queen of the Road truck meet 2012 och det var ett fantastiskt truck meet med 267 lastbilar totalt som ställde ut på Sockholm truck meet & Queen of the Road truck meet. 29 lastbilar i vårt eget Queen of the Road Truck meet som är unikt eftersom det är den första lastbilsutställningen för tjejer som kör lastbil.

Vårt mål med Queen of the Road truck meet var att skapa kontakter, umgås och träffa likasinnade. Även egen veteranlastbilsutställning arrangerades med ett tjugotal utställande veteranlastbilar och en Scania Vabis buss 1949.

Min första tanke när jag fick förfrågan om att vara arrangör för veteranlastbilarna var:
Kan jag organisera en jury som verkligen är seriöst intresserad av just veteranlastbilar?
Det var det första jag fick ta mig an innan jag överhuvudtaget kunde säga ja. Även om mitt hjärta klappar för nostalgi och veteranfordon så räcker inte min kunskap till.

Jag fick två tunga veteranlastbilsentusiaster som jurymedlemmar. Den första var Stefan Andersson, motorjournalist och konstruktör som även driver det egna företaget Alutrans AB i Partille Göteborg. Sedan fick jag även med Kenneth Hedegård från Karlskoga ÅHS -Åkerihistoriska sällskapet och som även har veteranträffen 1 maj i Svartå. Då visste jag att nu var vi redo, vi i Queen of the Road, att ha en egen veteranlastbilsutställning ihop med Queen of the Road truck meet.

Det är ju så här med veteranlastbilar att det är ett intresse som blivit väldigt populärt, främst bland de gamla åkarna som har en relation till lastbilarna och tiden som varit men även åkarbarnen, son eller dotter, som oftast kör pappas veteranlastbil på rally eller ställer ut på en veteranlastbilsträff. Eller så har de det intresset att de helt enkelt gillar veteranlastbilar så att de köpt en gammal och restaurerat upp den, tipp-topp-renoverat eller köpt den som ny.

Margareta har en egen berättelse om varför hon tog lastbilskörkort en gång. Jag tycker den är fantastisk och viktig här och nu. Margareta har ett förflutet som röntgensjuksköterska i mammografibussen som startade 1986 i gamla Bohus landstinget. Det var Sveriges första mobila mammografibuss och rullade hela året i ca 15 år och var uppställd på ca 20 orter.
I samband med att Margareta sökte tjänsten så var hon helt enkelt tvungen att skaffa tungbehörighet CE DE ,för att bli chaufför för det ingick i jobbet att köra bussen som då var lastbilregad.
Utöver Margareta så var det två andra röntgensjuksköterskerskor som också körde bussen.Tanken med mammografibussen var att tidigt upptäcka bröstcancer.
Det måste ha varit en riktig resurs i tiden med en Mammografibuss för dem som helt enkelt inte hann eller kunde infinna sig på respektive sjukhus.

Priserna i Queen of the Road truck meet 2012 fördelades enligt nedan

Bästa Veteranlastbil
Margareta Johansson, Alutrans

Bästa Dragbil
Malin Öst, Joakim Öst Åkeri

Bästa Lastväxlare
Ingela Hansson,T Östbergs Åkeri

Bästa Skåpbil
Anita Lagergren, Lagergrens Handelsträdgård

Bästa Kranbil
Marielle, Kjelland Transport

Bästa Specialbil
Emma Hallenborg Tommy Hallenborgs Åkeri

Bästa Ljusshow
Maria Beutan, Emanuelssons Transport

Bästa Inredning:
Dockan Winberg, Kullgrens Åkeri.

Bästa Lack:
Ingela Hansson ,T Östbergs Åkeri

Ser fram emot ett fantastiskt Stockholm truck meet & Queen of the Road truck meet på Älvsjömässan 10-11 maj 2013

Om artikeln

Publicerad: 2013-03-12 17:06
Kategori:
Taggar: