Här är några av oss som var med på dagen hos Volvo och även tjejerna som leder projektet.
Ur programmet på Volvo:
13.00 Samling / presentation och fika.
13.45 Presentation av DME med Peter Gollunberg.
14.00 Provkörning av DME Lastbil och även frågeformulär.
15.00 Öppen diskussion kring att vara kvinna och köra lastbil.
15.45 Sammanfattning och avslut.
Women & Future Trucks är en grupp på Volvo som består av åtta kvinnor som arbetar med olika uppgifter på Volvo.
Volvo har tillsatt denna grupp för att försöka förstå varför så få kvinnor jobbar som lastbilschaufförer. Volvo som företag tror att hela branschen skulle gynnas om fler kvinnor valde att jobba inom den.
Här ser vi Jannike Palm som ska testa DME lastbilen på Volvo Demo-bana. Jannike jobbar på KE Palms Åkeri i Trelleborg.
De tog kontakt med oss på Queen Of The Road för att få kontakt med kvinnor som idag kör lastbil. Kunna ställa intressanta frågor till de och få veta varför just de valde att bli chaufförer och varför de tror det beror på att så få kvinnor kör lastbil.
Vi tjejer som fick chansen att åka till Volvo denna dag representerade naturligtvis inte hela branschen utan vi svarade utifrån våra erfarenheter.
Det var många tjejer inom vårt Nätverk som svarade på frågor över bl.a. telefon och intervjuer. Många ville dela med sig av sina erfarenheter och åsikter.
Detta projekt var för oss i Nätverket en möjlighet att påverka framtidens lastbilar och en chans att få in fler kvinnor i chaufförsyrket.
Volvos grupp som arbetar med Women and Future Trucks består av:
Carina Byström – Chief designer Interior, Volvo 3P
Louise Karlsson – Product manager Cab, Volvo 3P
Ann Frisk – Director Retail Development Nordic, Volvo Trucks
Johanna Stridsman Dahlström – Manager project lead, Powertrain
Karin Andersson (y) – Group manager Trim and Cab Equipment, Volvo 3P
Marie Rångeby – Team leader Cab living, Volvo 3P
Sofia Schollin – Design engineer Front suspension and steering, Volvo 3P
Louise Carlson – Geometry Architect, Volvo 3P
Här ser vi timmerbilen som körs på DME vid utvecklingsanläggningen i Piteå. DME betyder DiMetylEter. De egenskaper som DME har gör det lämpligt som bränsle i lastbilsmotorer. Råvaran som används är Svartlut och kommer från kokningen av pappersmassa.
Volvo ser detta som framtidens lastbil. Inte bara då den drivs med framtidens bränsle utan att man kan utveckla den för att få flere tjejer att köra just lastbil.