Man samlades först vid Halmstad Arena men där hade varit ett annat event under dagen som slutade bara någon timme innan träffen skulle börja så det var mycket andra bilar på parkeringen. Men efterhand som tiden gick så tunnade det ut med besökare till Arenan och fler traktorer körde in.
Det finns två olika klasser traktorer som de flesta vet, Epa-traktorer och A-traktorer. Nu är de flesta traktorer som rullar registrerade som A-traktorer. Det finns få traktorer kvar som fortfarande rullar som äkta Epa.
Epa-traktorn var vanlig under 30-talet och användes mycket inom jordbruket. Den var så vanlig i början av 40-talet att regeringen tillsatte en utredning som utmynnade i att man 1952 införde registreringsplikt på denna typ av fordon. Dock började Epa-traktorn försvinna under 50-talet pga flera faktorer på marknaden och var näst intill bortglömd då ungdomarna upptäckte att man kunde med stöd av Epa-traktorlagen få köra före man fyllt 18 år.
Detta gjorde att antalet traktorer av denna typ ökade i antal igen under slutet av 50-talet och början av 60-talet och Trafiksäkerhetsverket och regeringen fick upp ögonen för de ytterligare en gång och införde då möjligheten att kunna bygga om och registrera bilen/lastbilen som A-traktor. Men en A-traktor hade mycket hårdare regler än en Epa så det var inte många som utnyttjade denna typ av registrering då en A-traktor inte får gå fortare än 30 km/h och var då tvungen att konstrueras annorlunda då krav ställdes på utväxlingen för att uppnå maxhastigheten på 30. Därför tog man helt enkelt och förbjöd Epa-traktorn, ett förbud man senare fick backa på så de traktorer som rullar idag kan rulla registrerade som Epa traktorer tills den dag då de stoppas och föreläggs om registreringsbesiktning av någon anledning. Men det finns ingen möjlighet att idag registrera en Epa-traktor.
Enkelt kan sägas att en Epa-traktor kan gå så fort den klarar på 2:ans växel medans en A-traktor inte får gå fortare än 30 på tvåans växel. Detta gör att de äkta Epa-traktorerna är få i antal kvar och många har av någon anledning blivit tvingade till Bilprovningen för omregistrering och då måste de helt enkelt byggas om och registreras som A-traktorer med alla de krav som då ställs på bla utväxling och fjädring.
Själv har jag aldrig varit på en träff för Epa och A-traktorer så visste inte vad man skulle vänta sig. Men de här tjejerna och killarna visade stolt upp sina fordon och dess assessorer. Genomgående var att man klär de invändigt, monterar ett ljudsystem så man hörs, fyller backspegeln med doftgranar & gärna en och annan rolig dekal. Ljus var också de som hade satsat på. Både utvändigt och invändigt. Vissa gillade dioder och andra gulfilm och 5 watts lampor. Alltså, precis som bland de som ställer ut och visar upp sina lastbilar på truckmeets.
Detta foto på, vad som inte var något ovanligt, ett gäng strategiskt placerade doftgranar hittade jag i Affe Nilssons från Varberg och hans röda Volvo. Han hade ca 100 doftgranar i bilen och ca 100 stycken till hemma. Han hade även klätt dörrarna i rött, röd ratt och även lite svart päls och naturligtvis också ett ljudsystem så det hördes när han kom.
Jag träffade flera riktigt roliga killar och tjejer och fick chansen att prata med de och fråga vad de hade för tankar om sin yrkesbana. Vi har på Stockholm Truckmeet i år en klass för just Epa & A-traktor då vi tror att det är framtidens chaufförer. Jag var nyfiken om det är just så det är. Av 10 killar jag frågade ville 9 köra lastbil, 6 stycken hade redan bestämt sig för att lastbil var det de skulle köra. Att vi ville satsa på just dessa var otroligt uppskattat då det visar sig att det nästan enbart är på Vallåkraträffen man kan vinna priser och pokaler för sina byggen.
Man såg att en del redan var inne på detta med lastbilar då man monterat framrutegardiner, gulfilm och fått till riktigt ”Truckerstuk” på deras traktorer. Att fånga upp dessa tjejer och killar redan i gymnasiet eller tidigare tror jag är viktigt för att locka de till branschen och utställningar. De tyckte även det var riktigt kul att få lite uppmärksamhet och att det var någon som intresserade sig för just de och deras fordon även om det inte var ett utställningsbygge. De visade glatt upp sina traktorer och berättade historier och hur roligt de tyckte det var med en sådan här liten träff.
Riktigt kul var att jag hittade tre tjejer och deras traktorer. Jag trodde inte att det var så många tjejer som valde just traktor istället för ex eu-moped. Men det är som de sa till mig, vem vill köra moped när det är kallt? En tjej sa att hjälmen dessutom förstör frisyren, att inte jag hade tänkt på det! Det har de naturligtvis rätt i och dessutom sitter man mer skyddat i en traktor än på en moped. Här har ni en av tjejerna, Kajsa Augustsson, som var där från Örkelljunga med sin Volvo Duett.
Dessa killar och tjejer tyckte, precis som Truckers på ett Truckmeet, att det är kul och spela hög musik, gasa med sina raka rör och stå med allt vad belysning hette på. Att burna var också något som gjordes så ofta som bara gick och det la en doft av bränt gummi i luften samt långa svarta spår på några parkeringar. Detta är dock något som alltid irriterar människor runtomkring.
Men, under den tiden jag var med och åkte med runt på rundorna var det enbart ett besök av en Polisbil och det var en killa som fick blåsa då de sett honom köra ute på vägen. Annars lät man dessa ungdomar vara och lät de gasa, vara lite i vägen, spela musik och umgås vilket jag tyckte var anmärkningsvärt. De blev lämnade ifred och stämningen bland alla var på topp.
Det var en riktig trevlig liten träff och fler kort på traktorerna hittar ni på vår Facebooksida.
Så nästa gång ni svär över att en epa eller A-traktor ligger i vägen för er och ni måste köra om så tänk på att det är stor chans att just det där är en framtida kollega.