Visionen av TTC startade redan 2007 och efter många turer och många tillfälliga lösningar med baracker och tillfälliga lokaler så var det äntligen dags för skolelevernas och övrig personal att få ha en egen invigning av lokalerna.
På invigningsdagen bjöds det på bakelser och kaffe. I den nybyggnationen som är ett mediatek, som är kombinerad matsal och även en viss del av lokalen uppehållsrum med 2 biljardbord och bibliotek.
Det har satsats på att bygga ett riktigt tillagningskök där det kan lagas mat till max 600 personer allt enligt livsmedelsverkets rekommendationer. Mellan 2-3 rätter serveras varje dag och då finns det även vegetariskt alternativ. Skolrestaurangen har en egen restaurangchef och egen kock. Just i dag kom det bussar med elever från TTC Öst som är placerade i Sanda gymnasiet gamla fordonslokaler . Så sammanlagt var det ca 350 elever på den här invigningen.
På TTC går det ca 200 elever i årskurserna 2 och 3. Man hittar dem på inriktningar transport samt mekaniker på Lastvagn och mobila maskiner. De flesta vill bli chaufförer. Här på TTC utbildas framtidens chaufför både killar och tjejer. Enligt Rektor Bo Karlsson är det faktiskt så att TTC är den skola överlag i Sverige som procentuellt har högsta siffran att få tjejer att söka sig hit och gå på skolan. Totalt i Sverige är det 9 % tjejer som går fordonsprogrammet.
De flesta går inriktning Transport men även lastbilsmekaniker är populärt bland tjejerna. Så här ser vi två av TTC lastbilsmekaniker eleverna Emma Stenholm och Emilia Svensson.
Utgångarna som eleverna kan studera på TTC från och med hösten är 3-årigt Fordon och Transportprogram, Godshantering, Personbilstekniker, Lastbil och Mobila maskiner, Karosseri och Lackeringsteknik. Programmen har gemensamma ämnen, so detm förr kallades kärnämne, och de är Engelska, Svenska, Matte, Historia, Idrott, Naturkunskap, Religion och Samhällskunskap. Med utökade kurser kan eleverna få högskolebehörighet.
Så på TTC får de eleverna som går här, både tjejer och killar, en riktig yrkesutbildning och dessutom även körkort. Just nu på TTC i Jönköping är det hela 19 % som är tjejer så jag förstår att rektor Bo Karlsson känner sig stolt över sin skola. Hela 58 stycken tjejer går på fordonsprogrammet och det måste nästan vara rekord.
Det som är intressant på gymnasium nivå är varför de vill bli yrkeschaufförer. Det är sant att många av tjejerna som är elever här har ”Åkarblod” i sina gener, pappa är åkare eller så har de åkt med pappa alternativ mamma i lastbilen. Här ser vi Sandra Gustavsson som går det 3:e och sista året och som till sommaren börjar sin yrkeskarriär som yrkesförare. När Sandra gick i 9:an så var hon intresserad av lite allt möjligt. Främst då musik och att skriva och när det var dags för Sandra att söka sig till gymnasium så minns Sandra att den första gången hon fick höras talas om TTC var när hon besökte Huskvarna parken där kommunens alla gymnasium visade upp sina olika inriktningar. Eftersom fordon och transport verkade lite intressant så passade hon även på att besöka TTC när det senare var öppet hus.
Det är dock så att Sandra bor på en mindre ort utanför Jönköping och de flesta som vill bli lastbilchaufförer söker sig då till Nifsarps Fordonsgymnasium i Eksjö. Sandra har två systrar och de har också gått på TTC så valet var då enkelt. Den ena syster jobbar som Lastbilsmekaniker på Atteviks Lastvagnar i Jönköping och hennes andra syster jobbar som yrkesförare på Schenker. Sandra har varit på APU i renhållnings branschen något som hon fann intressant och hon har även kört paketbil på Schenker i Jönköping i somras i 6 veckor.
Sandras framtids vision är att köra långt med bil och släp mellan terminal till terminal.
TTC är inte bara ett gymnasium utan den vänder sig även till Vuxen utbildning så som Persontransporter som är buss och taxi. Även Yrkesförare och Godstransporter, Maskinförare, Grävmaskin och YKB – Yrkeskompetensbevis. Även här på Vuxenutbildningen så är det stor majoritet av kvinnor hela sju stycken går just nu yrkesförare – godstransporter och en tjej som utbildar sig till busschaufför.
Här ser vi elev Marina Sagemar med bussläraren Mariana Modin.
TTC har även en egen trafikövningsplats med halkbana som används vid halkörning av personbilar och lastbilar och bilskolor. Men TTC i Jönköping har även Företagsutbildningar: YKB är godkända genom TYA och transportstyrelen, Truck, Arbete på väg, Kran, Hjullastare, Grävmaskin och som vi ser på bild så är det främst dessa tre lärare som utbildar i Vux Yrkesförare/godstransporter och även företagsutbildningar, James Ludwigsson och ”Lunne” Lennart Holgersson.
Text från Arbetsförmedlingens Yrkeskompass.
Transportsektorn är avgörande för att samhället ska fungera. Näringsliv och hushåll är beroende av effektiva transporter. Lastbilsförarna är viktiga länkar i den logistiken.
”Att jobba som en lastbilschaufför som yrke, kräver oftast service- och säkerhetstänkande och förmåga att planera är några viktiga egenskaper hos en lastbilsförare.
Lastbilsförare transporterar allt från byggmaterial, bränsle och möbler till livsmedel och levande djur. Vilken typ av kompetens man fått genom sin utbildning styr vilka typer av transporter man kan köra.
Oavsett vad som transporteras är lastbilsförare ett självständigt yrke som kräver att man är bra på att planera och organisera sina uppgifter.
Körningen ska planeras med hänsyn till leveransadresser och regler för rast och vila.De flesta körningar är korta men många svenska åkerier kör också på den internationella marknaden.
Att arbeta som lastbilsförare innebär inte bara att man kör lastbil. Man har ett serviceyrke där den ensamma tiden bakom ratten bara är en del av arbetet. Lastning och lossning av gods innebär mycket kundkontakter och bemötandet av kunderna är viktigt, liksom miljö- och säkerhetstänkandet.
Ett ekipage som väger många ton kräver både kunskap och ansvarskänsla för att hantera på ett säkert sätt i trafiken. Det gods som transporteras är liksom fordonen värda mycket pengar. Det är också viktigt att man kör på ett miljömässigt klokt sätt, det innebär både minskad miljöpåverkan och lägre kostnader för bränsle och slitage.
Lastning och lossning ingår ofta i arbetet, liksom att beräkna godsets vikt och volym. Vid lastning måste man tänka både på i vilken ordning godset ska lossas och hur fordonet blir bäst lastat med tanke på stabilitet och lastsäkring.
Den snabba utvecklingen inom data- och informationstekniken inverkar även på transportbranschen. Lagerhållning kostar mycket pengar och därför ställs stora krav på snabba och exakta leveranser. På sätt och vis kan man säga att varulagren till stor del befinner sig på väg i stället för i lokaler. Det visar på vikten av att godset levereras på rätt plats i rätt tid. Tack vare datoriserade planeringssystem kan transporterna organiseras på ett effektivt sätt.
Att kunna köra lastbil med släp kan vara ett krav för att bli anställd. Det är också vanligt att föraren måste kunna hantera en truck vid lastning och lossning.
Lastbilsförarens arbete kan vara fysiskt krävande, både under lastning och lossning och när man under körningar sitter stilla långa perioder. Därför bör lastbilsförare ha god fysik.”
Extra kul är det att jag lyckades fånga upp så många av framtidens chaufförer här på bild.
Läs min krönika om hur det är att vara elev på TTC i Jönköping.