Mässan innehåller precis allt som branschen har att bjuda. De senaste påbyggnadslösningarna, de hetaste lastbilsmodellerna, alla möjliga lastbilstillbehör. Dessutom har man fyllt en hel hall med endast skalenliga modeller av lastbilar.
USA truckar hade man hyst in i en hall tillsammans med tyska veteranlastbilar. De vanligaste märkena i den hallen var dock Büssinger, MAN och Hanomag.
Rejäla promenadkängor är ett måste på IAA. Det blir långa sträckor att gå och att ”fuska” genom att hoppa över någon hall är inget alternativ. Det fanns något intressant att titta på i varje hörn i alla hallar.
Volvo visade så klart upp nya FH. Men de var inte ensamma om att lansera nya bilar. Även DAF och Volkswagen kunde stoltsera med nyheter.
På mässan träffade jag Antonella Cafaro och Marina Suvorova, som jobbar åt det Italienska påbyggarföretaget O.ME.P.S Silotrailers. Antonella är Export Manager och har främst Australien som sitt arbetsfält – men även Europa och Norge.
Marina Suvorova arbetar med internationell försäljnings- och företagsutveckling i Ryssland och Asien.
Det som kanske fick flest människor att höja på ögonbrynen var den oblyga representationen från Kina, Shanghai, Taiwan, Korea och Indien. De asiatiska företagen visade upp en uppsjö av piratkopierade tillbehör.
Det gick däremot inte att få några priser på piratprylarna. Man fick lämna sitt visitkort för att senare bli kontaktad av företaget i fråga.
Det var en märklig känsla jag hade under hemresan. Att det finns marknad för piratkopior är ju inget nytt. Men att man vågar marknadsföra dem på en mässa, där de företag som äger rättigheterna till produkten praktisk taget står i montern strax intill, det är en gåta…