Linnea fixar de tunga momenten med ”rätt teknik”

Hon jobbade på Volvo Lastvagnar men tyckte inte riktigt det var hennes grej. – Jag tänkte att det kanske var roligare att köra lastbil än att bygga dem, säger Linnea Jacobsson.

Så Linnea sadlade om, tog lastbilskort via Komvux och sedan i höstas kör hon ett tankbilsekipage för Martinsen Transport AB.
– Jag fick jobb direkt, hade väl lite tur där. Men det är ju en stor brist på chaufförer.

Normalt krävs det en del erfarenhet för att få köra tankbil, man vill att de ska ha minst ett år bakom ratten innan.
– Men som min chef sa som anställde mig, ”mycket beror på personligheten också, hur man är som person och vad man fått för referenser från skolan.” Det viktiga är att vara lugn och försiktig och pålitlig, säger Linnea.

Hon känner att hon hamnat rätt och trivs.
– Jag känner mig fri på ett helt annat sätt som chaufför jämfört med att stå inomhus och göra samma moment 70 gånger om dan liksom.


Hon har inget emot
uppmärksamheten hon får som ung (23 år) tjej som kör tankbil. Tvärtom.
– Jag får väldigt mycket blickar på mig, folk som kommer fram och beundrar en, att man är en liten tjej som kör nåt stort och farligt. Det är roligt.

Linnea har ingen ”ärftlig belastning” i lastbilsbranschen som är så vanlig, men hennes pappas bästa kompis är lastbilschaufför och hon tror att det har haft betydelse för hennes val.

Hon bor på Tjörn och jobbet utgår från Göteborg. Klockan fyra på morgonen hämtar hon sin tankbil med tillhörande släp och fyller upp 56 kubikmeter bensin, diesel eller etanol, i oljehamnen i Arendal.

Linnea kör en MAN, fordonsår 2016. De är tre chaufförer som delar på bilen, som gått dryga 60 000 mil.
– Det är fyraårsavtal på bilarna, det går ut 2021.

Hon har fått sin planering dagen innan och det vanliga är två, tre lass om dagen som ska lämnas till cirka fem stationer/tappar. Och det är Circle K och Ingo som gäller, ”norskt bränsle” alltså – Martinsen AB är en del av Litra AS, en av Norges största transportkoncerner.

Linnea kör en MAN av årsmodell 2016. De är tre chaufförer som delar på bilen, som gått dryga 60 000 mil. Foto Tommy Holl

Området hon kör på är Göteborg med omnejd, som längst Strömstad i norr, Jönköping i öster och Halmstad i söder.
– När man har en tur till Jönköping blir det förstås turer den dagen, förklarar Linnea.

Eftersom det är farlig last måste hon köra på anpassade vägar och kan exempelvis inte köra Tingstad-, Lundby- eller Götatunneln.

Det är långa arbetsdagar, elva timmar plus raster. ”Jag både börjar och slutar klockan fyra.”.

Å andra sidan är det mycket ledigt också. Linnea jobbar torsdag – lördag, måndag – torsdag, och är sedan ledig sex dagar.
– Man jobbar hårt när man jobbar och sen tar man det lugnt.

Det finns tunga moment i jobbet i arbetet med slangar och luckor.
– Jag har inte riktigt musklerna på min sida så jag får kämpa ordentligt, säger Linnea och skrattar. Men mycket handlar om teknik också.

På ledig tid handlar livet mycket om motorbåten. Och att umgås med familj och vänner.


Coronaviruset sätter sina
spår i Linneas jobb också. När viruset slog till på allvar i Sverige var hon orolig för jobbet ett tag.
– Det blev ganska många inställda körningar faktiskt. Tapparna gjorde inte av med nån bensin för folk körde mindre.

– Men det har ändrat sig jättemycket på några veckor. Det känns som många i riskzonen kommit på att ”ut och köra en sväng kan man ju göra utan att träffa folk.” Och så tankar folk upp också i och med att bensinen är billig nu.

I övrigt är det för Linnea som för alla andra, hålla avstånd och vara noga med hygienen. ”Vi spritar av bilarna ordentligt inför nästa chaufför som ska komma.”.

Variationen är det som gör att hon trivs som chaufför på en tankbil.
– Köra, lasta, lossa och träffa många människor på stationerna. Jag blir bra bemött och jag tror manliga kolleger tycker det är kul att det kommer in tjejer. Det har aldrig varit några problem hittills. Alla är hjälpsamma på ett positivt sätt.

Om artikeln

Publicerad: 2020-10-19 14:56
Kategori: Nyheter
Taggar: En dag på jobbet Hemma hos Linnea Jacobsson Martinsen AB Tankbil Ur tidningen Proffs