Det var företaget DPD Schweiz som satte världsrekord med en ellastbil som redan hade använts i normal drift under sex månader.
– Vi byggde om en Volvolastbil och gjorde den helelektrisk. Lastbilen väger 19 ton och motorn är på 680 hästkrafter samt har det största lastbilsbatteriet i Europa, säger Adrian Melliger, chef för Designwerk Products AG som ligger bakom märket Futuricum.
Lastbilen var utrustad med Continental däckserie EfficientPro som är utformat för att ha lågt rullmotstånd och därmed en låg energiförbrukning vid långtransport.
– Med elektrisk mobilitet har vi nu ett ännu större fokus på rullmotstånd, säger Hinnerk Kaiser, utvecklingschef för lastbilsdäck på Continental.
Rekordet sattes på Continentals testbana i Hannover, som går under namnet Contidrom, där det finns en stor oval bana för däcktestning. På den 2,8 kilometer långa ovala banan körde två förare totalt 392 varv med en medelhastighet på 50 km/h.
Det var cirka 14 grader i luften och 23 grader i asfalten samt ganska mycket vind med en vindhastighet på 18 km/h med 40 km/h i vindbyarna. Trots att väderförhållandena inte var optimala kunde laget jubla att efter nästan 23 timmar senare efter ha satt ett nytt Guinness-rekord.