Bakom Gito står Mälarenergi, Öresundskraft och Jönköping Energi som tillsammans investerar 300 miljoner kronor i bolaget över tre år. De har samtliga lång erfarenhet av energisystem och laddinfrastruktur, en nödvändighet för elektrifieringen.
Bolagen ligger i några av Sveriges mest logistiktäta områden och samarbetet i Gito kommer att ge fördelar för transportörerna som ofta verkar över regiongränserna.
– I dag finns inte tillräckligt med laddstationer för tunga transporter. Om elektrifieringen ska lyckas behövs denna storsatsning. Tillsammans med olika aktörer i branschen påskyndar vi nu utvecklingen och driver de hållbara lösningarna framåt, säger Fridolf Eskilsson, vd på Jönköping Energi.
I dag har de tre energibolagen åtta laddstationer for tunga fordon i drift eller under uppbyggnad vid transportleder och knutpunkter i Västerås, Jönköping och Helsingborg. Dessa stationer kommer så fort det är möjligt att föras över till Gito. Under 2023 ska bolaget bygga ut laddinfrastrukturen och etablera fler laddstationer för tunga transporter på platser som är viktiga för kunderna. Fokus ligger främst på privata och semipublika laddstationer vid depåer och transporternas destinationer i mellersta och södra Sverige.
Nu bjuder Gito in transportörer, åkerier, logistikcenter, transportköpare, markägare och kommuner till dialog och samarbete. Målet är att erbjuda helhetslösningar för varje kund och att bygga upp en regional samverkan som ger fördelar för alla parter.