Analys av statliga data visade att kvinnor i denna ålderskategori har hamnat i topp i Storbritannien varje år mellan 2010 och 2022.
Förvisso utgör kvinnor endast en liten del av lastbilsförarna, men 67,9 procent av dem klarade sina uppkörningar. Detta kan jämföras med 63 procent av männen i samma ålderskategori.
Sammanlagt klarar män och kvinnor sina uppkörningar med 58,7 procent. Kvinnor utgjorde bara 9,1 procent av dem som gjorde uppkörningar under 2021–2022 och könsfördelningen i Storbritannien visar en skillnad på så mycket som 99 procent män och 1 procent kvinnor. En siffra som varit densamma sedan 2016.
Pallet-Track säger att bristen på förare i Storbritannien nästan helt skulle raderas om lika många kvinnor som män i alla åldersgrupper hade blivit lastbilschaufförer inte minst på grund av kvinnors högre procent godkända förarprov. Caroline Green, Pallet-Tracks vd, sade att analysen borde vara en ögonöppnare för branschen: ”Resultaten av analysen visar att Storbritannien har talangerna och kompetensen för att övervinna chaufförsbristen och resurserna för att framtidssäkra vår arbetsstyrka.”
Chaufförsbristen är skriande i stora delar av världen, men det krävs mer för att locka fler kvinnor till yrket. Arbetsmiljön kan vara hur bra som helst på ett åkeri, men det är ute på vägarna arbetet görs. Caroline Green avslutar: ”Majoriteten av lastbilsstoppanläggningarna är bedrövligt otillräckliga och kräver stora förbättringar. Vi välkomnar regeringens nyligen tillkännagivna initiativ till finansiering och hoppas att detta kommer att bli ett positivt steg framåt för branschen”, skriver Motor Transport.