Malin Gustafsson trivs med nattskiftet som lastbilschaufför.
Av Håkan Bjärsdal
Malin kör nattskift nere i en av alla tunnlar som byggs under Göteborg i samband med bygget av Västlänken.
Proffs träffar henne när hon kommer upp från ”sin” tunnel, som har infart mitt emot södra ingången till Liseberg. Sedan är det ett ”ormbo av tunnlar därnere” och Malin håller till cirka en kilometer in.
– Vi kör ut det som de spränger, det är allt från lera till större stenar. Jag får lasta som mest 31 ton på trailern. Det blir tre skopor från den stora maskinen som lastar på, eller fyra-fem skopor från de två mindre maskinerna. Det går fort, de är duktiga lastarna.
– Jag kör fyra nätter i veckan, måndag – torsdag. Det är rätt gött. Från 19.00 till 05.30, då ska sista bilen vara ute ur tunneln. Så det är långa nätter.
På hennes nattskift är de ett gäng på åtta bilar som kör, där Malin är en form av arbetsledare.
– Oftast brukar jag vara först för jag har lite större ansvar att planera vilka bilar som ska köra var och har kontakt med NCC (som har totalentreprenaden). Så jag och en till brukar sitta uppe hos NCC och planera hur vi ska lägga upp natten för att det ska bli så bra som möjligt.
Malin tillhör JEOL Åkeri som har sex bilar, alla är schaktbilar. Två av dem går på natten i tunnelarbetet i Göteborg.
Hon trivs också med att chefen gillar Scania och att det därför är ett Scaniaåkeri.
– Jag tycker att Scania är snyggast, både in- och utvändigt. Och komforten – man sitter bäst i en Scania. Sen är pappa Scania-frälst också.
Det har blivit några åkerier för henne under åren innan hon, genom ett tips från en kompis till pappan, hamnade hos JEOL Åkeri.
– Det mesta jag körde tidigare var bränsle, bensin och diesel. Sen var det mjölk ett tag och sedan betong.
På fritiden gillar hon att ägna sig åt amerikanare. Det är ett stort intresse och Malin har en Cheva Caprice – 68.
– Det är en lyxigare modell av Impala kan man säga. Det brukar bli några varv på cruisingar med goda vänner.
Läs hela artikeln i Proffs nr 3-2023. Prenumerera här!