Av Tommy Paremo
Soraya menar att ”det finns ju supermycket jobb”.
– Och alla chanser att utvecklas i jobbet som yrkeschaufför, med möjligheter att ta olika typer av chaufförsjobb. Det är ett yrke jag verkligen brinner för, betonar Soraya som har helt klart för sig att hon ska åldras i yrket.
– Och jag ska bli gammal och grå med jobbet hos Arla eftersom jag trivs så bra här. Här är ett härligt gäng av arbetskamrater och vi stöttar varandra hela tiden, tillägger hon.
Soraya betonar om igen att hon alltid har roligt på jobbet som hon menar innebär stor frihet under ansvar.
Hennes dröm var i många år att köra lastbil och när hon väl kom till skott att ta körkort och YKB kände hon stort stöd.
– Bland annat från min man Johan som också är lastbilschaufför.
Så hon kom in – och blev utbildad på – Yrkesakademin i Akalla och blev färdig för två och ett halvt år sedan.
– Jag fick jobb direkt hos Arla.
Att Soraya och hennes kollegor ska trivas och känna att jobbet är roligt är viktigt för Arla. Företagets logistikdirektör, Malin Leander, intygar vikten av att man är mån om att all personal ska må bra.
– Rent generellt ska de trivas på och med sitt arbete och att arbeta för Arla. Och vi arbetar ständigt med nyrekryteringar eftersom det saknas lastbilschaufförer. Inte bara hos oss, men vi måste ju se till vår försörjning, säger hon.
Det finns inget särskilt fokus på att anställa kvinnliga chaufförer, men hon medger att hon vill se fler.
– Men jag framhåller gärna att det är bra med mångfald, både när det gäller könen och åldrarna. I dag är ungefär 20 procent av chaufförerna kvinnor, när det gäller mjölkinhämtningen, så vi vill därför gärna ha fler för att jämna ut. Vi är bland annat ute på yrkesskolorna med jämna mellanrum för att värva.
Läs hela artikeln i Proffs nr 3-2023. Prenumerera här!