Transportbranschen är hetare än någonsin på en rad olika områden, vilket inte minst visar sig i det prisbelönta TV-programmet Svenska Truckers, som säsong för säsong lockar hundratusentals tittare och följare i sociala medier.
Sveriges Åkeriföretag, SÅ, skriver i ett pressmeddelande att det ökande intresset nu märks av och att uppmärksamheten från serien att yrket lockar allt fler unga till gymnasieskolornas transportutbildningar, speciellt unga tjejer. Utbildningen är attraktiv då studenterna i princip är garanterade jobb efter examen. På fordons- och transportutbildning i Halland får hela 97 procent av eleverna jobb direkt efter studenten.
Hur har serien påverkat ditt val av utbildning?
– Det var just att se tjejer i TV som kör. Förr hade jag bilden att det här var inget för mig med den stereotypiska bilden, säger Melina Gustavsson, som går årskurs 2 på Kristinehedsgymnasiet i Halmstad, och fortsätter.
– Men sedan kände jag ändå att jag tycker att det som är stort, tungt och låter mycket är roligt. Det är kul att se tjejer i yrket som är säkra och coola, det gav självförtroende och känslan att det där kan man göra själv.
Söktrycket är stort i hela landet på varje plats är det ungefär 2,2 sökanden. Enligt en färsk skolledarrapport (TYA) ökar söktrycket på gymnasieskolornas fordons- och transportprogram. Läsåret 2022/2023 var det 4 363 förstahandssökande till drygt 2 300 platser.
– Otroligt glädjande att vårt arbete att öka kännedom, intresse och inte minst öka den positiva uppfattningen om branschen ger resultat. Med Svenska Truckers har vi lyckats locka fler tjejer till branschen och skapa nyfikenhet för ett yrke med framtiden för sig, säger Rickard Gegö, vd på Sveriges Åkeriföretag.
Enligt den internationella vägtransportorganisationen IRU saknas idag 600 000 yrkesförare i Europa. Om trenden håller i sig kan bristen uppgå till hela två miljoner förare om tre år. Idag är dessutom bara omkring sex procent av förarna under 25 år. I Sverige behövs 50 000 nya förare de närmsta 10 åren.
– Jag blir så glad när tjejer från olika länder berättar att de fastnat för yrket efter att de inspirerats av mig, säger lastbilschauffören, influencern och Svenska Truckers-profilen Angelica Larsson i en intervju med tidningen Företagaren och fortsätter.
– Jag hade inte kunnat tro att det här skulle bli så stort. Men jag blir glad när tjejer från olika länder hör av sig och berättar att de fastnat för yrket efter att ha följt mig i min vardag.
Omställningen till mer hållbara transporter med nya tekniker, nya konsumtionsmönster och förändrade villkor för verksamheten ställer nya krav på åkeriföretagen. Det innebär att branschen hela tiden måste utvecklas och förändras.
Med det kommer nya krav på kompetens och att det finns resurser i form av yrkesförare. Återväxten till yrket är helt avgörande för landets samhällskritiska transporter och här gör Svenska Truckers skillnad!
Svenska Truckers säsong 7 har premiär i vår på TV3 och Viaplay.