För första gången ska Euro NCAP tillsammans med Trafikverket testa säkerheten i tunga lastbilar. Nio av tio omkomna i dödsolyckor med lastbil var andra trafikanter.
– En utmaning är att tunga lastbilar är överrepresenterade i dödsolyckor. Vi vill att lastbilar ska bli säkrare både för föraren, passagerare och för andra trafikanter, säger Rikard Fredriksson, senior sakkunnig fordonssäkerhet på Trafikverket.
Krocktest genomfört av Trafikverket visar att det blir mycket allvarliga konsekvenser vid en frontalkollision mellan en lastbil och en personbil. Testet utfördes med båda fordon i 50 km/h, vilket motsvarar en färdhastighet 80 km/tim och att båda fordonen har automat-bromsats med 30 km/h.
– De som färdas i personbilen riskerar att få allvarliga skador. Personbilskupén kollapsade, de får inte ett stabilt skydd. Med fortsatta tester vill vi bidra till utvecklingen av säkrare lastbilar, säger Rikard Fredriksson.
Från och med 2024 kommer Euro NCAP och Trafikverket att börja testa säkerheten i lastbilar. Initialt handlar det om test av autobroms, körfältshållning och andra förarstödjande system. Längre fram kommer det även genomföras krocktester.
Fakta
Det europeiska konsortiet Euro NCAP gör krocktester av nya bilar. Resultaten kan användas som en vägledning om hur säkra nya bilmodeller är.
Trafikverket är en av medlemmarna i Euro NCAP och även en av grundarna och har varit en av de drivande parterna i att ta fram testprogrammet för tunga lastbilar.