Som en del av försöket kommer James Jones & Sons Ltd och Scotlog Haulage att samarbeta med Volvo Group och Cleaner EV för att genomföra projektet.
I samband med pressreleasen lyfte Scottish Forestries att cirka 7 miljoner ton virke skördas i Skottlands skogar varje år och transporteras till sågverk, kartongtillverkare och andra förädlare, mestadels med 44-tons dieseldrivna lastbilar.
Scottish Forestries tillade att skogssektorn är angelägen om att använda modern teknik för att ta itu med timmertransportfrågor som en del av sina övergripande ansträngningar för att minska koldioxidutsläppen och nå nettonollutsläpp.
Alla parter som är inblandade i projektet har åtagit sig att till andra inom timmer- och landsbygdstransportsektorn, dela med sig av sina erfarenheter av att köra eltimmerbil.
Creel Maritime-konsulter kommer också att övervaka användningen av lastbilarna och arrangera kunskapsutbyte under de kommande tre åren.
Under det treåriga projektet kommer fordonen att utvärderas inom områden som uppnådd körsträcka kontra batteriförbrukning, hållbarhet, livsduglighet och den totala ägandekostnaden.
Det handlar om två eldrivna timmerbilar som just nu tillverkas i Göteborg och beräknas kunna levereras senare i sommar.