Uptis-prototypen är en punkteringsfri hjul/däck-kombination utan komprimerad luft avsedd för personbilar och lätta lastbilar. Den komprimerade luften har ersatts av en konstruktion som klarar av att bära upp fordonet. Konstruktionen säkerställer hjulens bärförmåga och garanterar enligt däcktillverkaren både körkomfort och säkerhet.
Då Uptis-däcket eliminerar problem med däcktryck och punkteringar, kan det franska postföretaget La Poste minska bilparkens stilleståndstid och underhållsbehov, skriver Michelin i ett pressmeddelande.
Ur ett miljöperspektiv kommer elimineringen av punkteringar och problem med lågt däcktryck att leda till färre däckbyten med längre intervall, vilket i sin tur minskar mängden avfall.
Michelins huvudsakliga målgrupp för Uptis-prototypen är fordonsparker med lätta lastbilar för yrkesbruk, i synnerhet leveransfordon.
– Vi levererar brev och paket över hela Frankrike, sex dagar i veckan, och våra brevbärare gör motsvarande 50 jordenruntresor per dag. Vi förväntar oss prestanda och fullständig trygghet av de revolutionerande Michelin Uptis-däcken, säger Philippe Dorge, vice vd för La Poste Groupe, med ansvar för brev, paket och tjänster.
Uptis-däcket bygger på ett femtiotal patent kopplade till däckstruktur och högteknologiska material.
– Vi är glada över att La Poste, som har den största fordonsparken i Frankrike med sina 50 000 fordon, har valt Michelin Uptis-däcket, säger Bruno De Feraudy, Director of OEM Activities för Michelin Group.
Det aktuella däcket är för närvarande det enda luftfria däcket i världen som används på allmän väg under verkliga förhållanden på tre kontinenter (Europa, Asien, Nordamerika) – och det har redan rullat nästan tre miljoner kilometer, skriver Michelin avslutningsvis i sitt pressmeddelande.