Inom hela Europa är det brist på parkeringsplatser för lastbilar, inte minst säkra sådana. Allt har emellertid ett pris och alla är inte beredda att betala för att få parkera och vem ska stå för kostnaden? Chauffören, åkeriet, speditören eller ägaren till godset? Och hur mycket får det egentligen kosta?
Lastbilsparken XXLKW Secure Parking Elbebrücke GmbH ligger i Vockerode, strax utanför avfart 9 på A9 mellan Leipzig och Berlin. Där finns ett kök för chaufförer med kokplattor och mikrovågsugn, gratis Wi-Fi, en 24/7 butik och snackbar, duschar och toaletter, tvättmaskiner, CCTV, en lounge samt laddningsmöjligheter för elbilar och kylvagnar.
Trots bekvämligheterna och bristen på parkering i Tyskland, förblir lastbilsparkeringen tom på regelbunden basis. Ägaren har sagt att en genomsnittlig natt står bara 3-8 lastbilar. Ett påstående som cirkulerar är att parkeringens priser avskräcker förare och åkare.
Exempel på priser i motsvarande svenska kronor
• Per timme: 40 kronor
• 10 – 12 timmar: 405 kronor
• 12 – 18 timmar: 462 kronor
• 18 – 24 timmar: 520 kronor
• 24 – 48 timmar: 751 kronor
• Varje påbörjat nytt dygn: 231 kronor
Till en lokal tidning säger ägaren att öppningspriserna för parkering 10 – 12 timmar fortfarande är motsvarande 289 svenska kronor.
På frågan om att oöverkomlig prissättning avskräcker kunderna, sade ägaren till lokalpressen att priserna ”absolut är befogade för vad som erbjuds”, skriver Trans.info.