Bolaget uppges redan ha börjat testa transportlösningen genom att transportera gods med lastbilar med förare åt kunder som DHL och Uber Freight. Syftet med testerna är att förbereda kommersialisering och få ramar och procedurer på plats.
Den autonoma transportlösningen som Volvo Autonomous Solutions erbjuder är baserad på en så kallad Transport as a Service-tjänst (TaaS) och inkluderar ett fordon specialbyggt för autonom körning, en virtuell förare, nödvändig infrastruktur, drift och drifttidssupport samt en molnlösning som styr transportsystemet och hanterar logistikflöden. Allt i ett enda paket, med andra ord.
– På Volvo Autonomous Solutions tror vi att vägen till storskalig autonomi går genom att minska friktionen och svårigheterna kring ägande och drift för kunderna. Det är därför som vi har beslutat att erbjuda ett enda gränssnitt för våra kunder och ta fullt ägande över de olika delarna som krävs för kommersiella autonoma transporter, kommenterar Nils Jaeger, chef för Volvo Autonomous Solutions.
– Med öppnandet av vårt kontor i Texas och starten av den operativa verksamheten lägger vi grunden för en transportlösning som kommer att förändra vårt sätt att transportera gods på motorvägar,
Konkret är tjänsten utformad så att den på motorvägar drivs via en ”hub-till-hub-modell” där autonoma lastbilar används på motorvägsdelen, vilka som körs på dygnets alla timmar mellan omlastningscentraler, medan chaufförer kör den sista sträckan.