Den digitala revolutionen har tagit världen med storm och logistikbranschen är inget undantag. Branschen anammar snabbt allt fler banbrytande digitala verktyg och tjänster för att bli mer effektiva och pålitliga. Digitalisering visat sig vara avgörande för operativ effektivitet, minimera risker, minska fel och spara värdefull tid.
Litauiska Girteka har cirka 9 200 egna fordon och totalt mer än 23 000 anställda vilket har lett till att de ständigt måste effektivisera. Just nu pågår integrering av sofistikerade AI-verktyg och externa tjänster för uppgifter som lastbilsreparation, parkering och tvätt. Detta görs i samarbete med Travis Road Services som är en digital plattform som erbjuder optimerade lösningar för förbättrad logistikverksamhet.
De digitala verktygen optimerar inte bara de oplanerade rutterna. En betydande mängd dolda kilometer som körs av lastbilschaufförer måste också tas i beaktande. Förarna ska hitta rastplatser, tvätta sina fordon, reparera och underhålla fordonen och körningar i samband med dylikt kan med digital teknik planeras in i förväg och integreras i det vanliga schemat.
EU-studier visar att en lastbilschaufför i Tyskland regelbundet spenderar mellan 1–2 timmar på att leta efter en lämplig parkeringsplats och besöker upp till 8 olika platser. Det innebär inte bara betydande olägenheter för föraren utan introducerar också potentiella risker för både föraren och godset. Med en digital lösning kan dessa dolda kilometer reduceras avsevärt vilket minskar kostnaderna och man kan hålla det man lovat kunderna, hållbarheten inte att förglömma.
Sammanfattningsvis representerar användningen av digitala verktyg och tjänster ett snabbare och smartare sätt att arbeta inom logistiksektorn. Fördelarna är stora för både små och stora aktörer då det för med sig effektivitet, minskade fel och förbättrad tillförlitlighet. ”Digitaliseringen av logistiken är inte bara ett steg mot framtiden; det är ett steg mot en mer hållbar och kundfokuserad bransch”, avslutar Girteka.
.