Målet i appellationsdomstolen (i Sverige är det Högsta domstolen och hovrätterna appellationsdomstolar som hanterar överklaganden, red. Anm.) kretsade kring konkurrensdomstolens beslut förra året att bevilja RHA det första kollektiva förfarandet någonsin att driva kravet på uppdrag av mer än 17 000 lastbilsägare.
DAF och MAN, tillsammans med UKTC överklagade det tidigare beslutet med motiveringen att det fanns en oförenlig konflikt inom gruppen av kärande – mellan de som köpt nya fordon och de som köpt begagnade fordon.
Kartellen mellan lastbilstillverkare inkluderade DAF, Iveco, Daimler-Mercedes, Renault-Volvo, Scania och MAN, befanns av EU- kommissionen 2014 att ha brutit mot konkurrenslagstiftningen mellan 1997–2011 och bötfälldes tillsammans med nästan motsvarande cirka 45 979 506 svenska kronor kartellaktiviteten.
Beslutet gav upphov till ett antal skadeståndsanspråk inklusive den aktuella grupptalan ledd av RHA.
Vill läsa mer om ämnet finner du hela Trans.infos text här.