Westport säger att även om Volvo kommer att vara en nyckelkund i det gemensamma projektet, kommer mandatet att vara att förbättra kommersialiseringen av HPDI genom att lägga till nya lastbils- och utrustningstillverkare som kunder.
HPDI gör det möjligt för världens tillverkare av lastbils- och terrängutrustning att ta itu med utmaningarna med att möta de kraven i Euro 7 och US EPA. ”Samtidigt kan slutanvändare erbjudas prisvärda alternativbaserade på koldioxidneutrala bränslen som biogas, koldioxidfria bränslen som grönt väte och andra förnybara bränslen”, säger Westport.
Planerna som anges i den gemensamma satsningen innebär att Westport kommer att bidra med sina nuvarande HPDI-tillgångar och aktiviteter inklusive relaterade anläggningstillgångar, immateriella rättigheter och affärer till det gemensamma företaget. Volvo kommer att förvärva en andel på 45procent i samarbetsföretaget för en summa av motsvarande cirka 300 miljoner svenska kronor plus upp till ytterligare motsvarande cirka 500 miljoner svenska kronor beroende på samriskföretagets resultat.
Förbränningsmotorer som körs på förnybara bränslen, särskilt med HPDI, spelar en viktig roll för hållbara lösningar. ”HPDI har funnits i Volvos lastbilar i över fem år och är en beprövad teknik som gör det möjligt för kunder att avsevärt minska CO2-utsläppen i LBG-applikationer här och nu och är en potentiell väg för vätgas”, säger Lars Stenqvist, Chief Technology Officer på Volvo.
Slutförandet av samriskföretaget är villkorat av framgångsrika förhandlingar och verkställande av ett definitivt investeringsavtal, samriskföretagsavtal, leveransavtal och utvecklingsavtal. Det gemensamma företaget förväntas starta under första halvåret 2024, skriver Trans.info.