Det är den 5:e veckan av strejken i Tyskland med lastbilschaufförer som arbetar för det polska åkeriet Agmaz och dess dotterbolag. Agmaz har i gengäld anmält förarna till den allmänna åklagaren för ”misstanke om utpressning.
De cirka 120 förarna kräver kollektivt över motsvarande cirka 6 477 550 svenska kronor i obetalda löner. Samtidigt har organisationer som stöder de strejkande lastbilsförarna namngett ett antal välkända företag som fortfarande använder Agmaz antingen direkt eller indirekt.
Förarns talesperson Edwin Atema från Nederländerna som är medlem i European Transport Workers’ Union, spelade en nyckelroll under den första strejken och nu har han återigen utsetts till talesperson för de strejkande förarna som står på en rastplats Gräfenhausen i Tyskland.
Några av förarna som kommer från såväl Georgien som centralasiatiska länder samt Uzbekistan och Kazakstan, hävdar att de inte har fått betalt på fem månader. Atema sade vid en presskonferens förra veckan att förarna tjänar så lite att de inte ens kan föda sina familjer. Han hävdade också att förarna inte har pengar att spendera ens för att gå på toaletten och att de känner sig som slavar. Dessutom hävdar DGB i Hessen-Thuringia, en paraplyorganisation för tyska fackföreningar, att förarna får löneavdrag om de orsakar en olycka eller gör sig skyldiga till ett trafikbrott.
Under presskonferens avslöjades också att stora företag som Red Bull, IKEA, Bauhaus, Obi, Audi, DHL, Dachser, Porsche, Intercargo och Rosner Logistik alla har gods i de trailers som står stilla under strejken.
Enligt DGB skickade förarna under den första strejken i april i år, framställningar till DHL och Intercargo där de beskrev sin situation och bad om hjälp från dessa företag. Trots framställningar och att Agmaz ägare arresterats i april 2023, hävdas att de namngivna företagen fortsätter att använda Agmaz för transporter.
Den 16 augusti besökte polisen de strejkande förarna för att samla in personuppgifter och förklara deras rättigheter. Nästa steg skulle enligt polisen vara att som en del av utredningen ge förarna en rättslig förhandling för att kontrollera om och i vilken utsträckning brott kan ha begåtts, skriver Trans.INFO.