Natten till måndagenden 31 juli låstes Yellowåkeriets alla drygt 300 terminaler i USA samtidigt som de 30 000 anställda förlorade arbetet. Av dessa är 20 000 av förarna anslutna till transportarbetarefacket Teamsters.
Yellow var den största styckegodsbefraktaren (LTL = Less Than Truckload) i landet med sina 12 700 dragbilar och runt 42 000 semitrailers. Dagligen hanterades omkring 40 000 kollin.
Företaget, vars kunder inkluderade Walmart och Home Depot, har kämpat med ekonomin under flera års tid med en aktuell skuldbörda på över en miljard dollar. Yellow erhöll 2020 ett pandemilån på 700 miljoner dollar av den federala regeringen, lånet har därefter ifrågasatts. Fram till konkursen så hade Yellows aktie tappat hela 82 procent av sitt värde, räknat från lånetillfället.
I juli i år hotade Teamsterfacket med strejk, många kunder drog då öronen åt sig och omdirigerade sina frakter till andra åkerier.
Yellow, med nästan 100 år på nacken, inledde sin verksamhet redan 1924. År 2003 förvärvades Roadway, det då största åkeriet i USA. Verksamheten bedrevs sedan under namnet Yellow Roadway med över 6 miljarder dollar i årliga fraktintäkter. 2012 skedde ett namnbyte till YRC men nyligen återgick man till namnet Yellow.
Roadway var under många år storkund av White- och Volvolastbilar. Yellow hade på sin tid en förkärlek till GMC Brigadier – senare WHITEGMC Brigadier – som någon kallade ”en liten kille som gjorde en vuxen mans jobb”. Själva hytten kom nämligen från en vanlig pick up-modell och den såg oproportionerligt liten ut på den tunga lastbilen.
Med den stora bristen på yrkesförare som idag råder i USA, kommer de flesta förare att få nya jobb, men troligtvis med lägre löner än de som rådde på det fackföreningsanslutna Yellow.
Den enda stora LTL-befraktaren med fackanslutning som nu verkar återstå i USA är UPS, United Parcel Service, med sina 42 000 anställda. UPS är dock snarare en kombinerad paket- och budservice, låt vara med många lastbilar i fjärrtrafik och därtill ett stort antal fraktflygplan.