Kinas Guangzhou Automobile Group Co, sade att de har utvecklat världens första bilmotor som körs på ammoniak vilket innebär att ytterligare en energilösning läggs till redan befintliga för att minska koldioxidutsläppen inom transportindustrin.
Ammoniak är svårt att använda som drivmedel, men Qi Hongzhong, GAC:s forsknings- och utvecklingscenter, säger att de nu övervunnit svårigheterna och kan implementera drivmedlet i personbilsindustrin. ”Detta drivmedels värde för samhället och för kommersiellt bruk är att räkna med,” sade Hongzhong.
Ammoniak undersöks som ett CO2-fritt bränsle, men har erbjudit utmaningar på grund av exempelvis lättantändlighet och dess höga utsläpp av kväveoxid (NOx). GAC säger att den 2,0-litersmotorn de nu har utvecklat, kan bränna flytande ammoniak mer effektivt och på ett säkert sätt och kommer upp i en effekt av 120 kilowatt. Minskningen av koldioxidutsläppen är enligt GAC 90 procent jämfört med konventionella bränslen.
Arbetet med ammoniak som alternativt bränsle har mest varit koncentrerat till lastbilstransporter och sjöfart snarare än personbilar eftersom dessa industrier har varit bättre positionerade för att hantera det giftiga ämnet. Säkerhetsprotokoll och system finns redan på plats för industrier som kommersiell sjöfart som har transporterat det i stor skala i åratal som råmaterial för tillverkning av gödningsmedel.
Det finns fortfarande många frågor kring att använda använda ammoniak i persponbilar, inte minst med tanke på svårigheten att hantera drivmedlet och brist på infrastruktur för tankning. De flesta biltillverkare fokuserar på elektrifiering vilket gör att till och med vätebränslecellsteknik, som starkt främjas av den japanska regeringen, genererar lite intresse på andra håll.