Under mässan i München fick Hylane ett avtal med den tyska regeringens ministerium för transport och digital infrastruktur om ytterligare finansiering på motsvarande cirka 292 617 970 svenska kronor. Pengarna ska Hylene använda för att köpa ytterligare 78 vätgasfordon. ”Vi kommer att använda hela finansieringen för att sänka hyrespriserna för våra kunder för att göra användningen och uthyrningen av fordonen så billig som möjligt”, säger Schiffer.
Just nu håller Hylane på att slutföra inköpskontrakten med tillverkare som de tidigare handlat med vilka främst är Hyundai och Hyzon i första rundan, men även nya tillverkare övervägs. ”Den 9 maj kunde vi berätta att vi att vi går in i ett samarbete med Iveco och vi planerar att köpa fordon från det företaget också”, säger Schiffer som noterar att det finns en stor efterfrågan på dragbilar varför det kan bli tal om att köpa ett betydande antal sådana.
För närvarande fokuserar Hylane på den tyska marknaden, men har kunder även i Frankrike. Man ser Euopa som en framtida marknad. Den stora utmaningen är att det fortfarande finns få tankstationer för vätgas. Enligt Schifer finns det i dag i Tyskland endast 18 tankstationer för vätgas. Man ser även att vätgasfordon kommer att samexistera med eldrivna fordon under tid framöver varför företaget även kan komma att satsa på sådana.
Vätgasfordonen Hylane erbjuder har en räckvidd på cirka 40-50 mil och en tanktid på cirka 8-12 minuter.
Deras kunder börjar med den lägsta hyresperioden om 24 månader, som längst kan man hyra sex år. I genomsnitt hyrs fordonen i fyra år. Den finansieringen i de garanterad på lång sikt varför de flesta kunderna tenderar att välja de längre leasingavtalen. ”Vi erbjuder också att kunden endast betalar för användning och då endast de körda milen,” säger Schiffer.
Schiffer framhåller två huvudsakliga fördelar med att hyra fordonen. Det första är att Hylane tar den ekonomiska risken genom att köpa fordonen. Det andra är att, eftersom det är en ”pay-per-use-modell, slipper kunderna även den tekniska risken eftersom de inte behöver stå för reparationskostnader.
Hylanes största kunder har cirka 5 fordon och bland kunderna finner vi DB Cargo och DB Schenker, men även Sonepar och Spedition Amm från Nürnberg.
Läs hela artikeln om Hylane som just nu är ensamma om att erbjuda denna tjänst.