Att ställa om Sveriges tunga fordonsflottan till el på kort tid är en svårknäckt nöt. Det är mestadels en fråga om hur mycket fordonsentreprenörerna har råd att investera. Att köpa in en eldriven lastbil istället för en lastbil som går på diesel, kostar ungefär dubbelt så mycket. Och de statliga stöd som finns att söka kan redan vara slut när inköpet sker. Det skriver Jämtkraft i ett pressmeddelande.
– Vi ville försöka underlätta på kreativa sätt. Det ligger i Jämtkrafts intresse att företag med tunga fordon klarar av att ställa om till eldrift. Vi köper också regelbundet tunga fordonstjänster och eftersom vi ska vara helt fossilfria 2030 påverkar det även våra leverantörer. Bidraget är blygsamt, men kanske kan det täcka en del av driftkostnaden för elfordonen, säger Jimmy Anjevall, energispecialist på Jämtkraft.
De tio första bilarna i kommunerna Östersund, Åre, Krokom, Berg, Bräcke och Strömsund som anmäler intresse får ta del av Jämtkrafts annonserbjudande som löper fram till och med 2025. Kraven är att företaget är el- och elnätskund hos Jämtkraft samt att bilen väger mer än 3,5 ton. Sandberg & Jonsson Åkeri AB har hoppat på och har redan köpt in flera ellastbilar.
– Det var inte så att Jämtkrafts erbjudande på något sätt var avgörande, men det är klart att det påverkar. Steget för oss var dessutom kortare eftersom vi redan har en ellastbil sedan tidigare och har upplevt en tydlig förbättring av chaufförernas arbetsmiljö. De är piggare när de får köra elbil och slipper bullret från en dieselmotor, säger Marianne Kurtsson, vd på Sandberg & Jonsson.
Annonserbjudandet går ut på att Jämtkraft köper reklamplats på fordonen och betalar 1 000 kr per månad och fordon. Tillbaka får Jämtkraft ut budskapet att eldrift leder till bättre arbetsmiljö som förhoppningsvis får fler att tänka till.
– Vi kommer även att begära in uppföljningar kring upplevd arbetsmiljö, ekonomi och kundnöjdhet, för att få ett bra underlag till fler entreprenörer som går i samma tankar, säger Jimmy Anjevall.