Barns riskmedvetenhet är oftast lägre än vuxnas och en systematisk trafiksäkerhetsutbildning får unga först vid trafikskolorna när det är dags för körkort.
– Därför är det viktigt att visa extra hänsyn och sänka farten utanför skolor, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.
Totalt observerades 4 120 fordon, varav 3 481 personbilar, vid skoldagens början mellan klockan 07:30 och 08:30. Övriga observerade fordon var 214 lastbilar, 190 bussar, 76 taxibilar och 159 i kategorin övrigt.
Hastigheten spelar roll. En oskyddad trafikant har goda chanser att överleva en kollision med en bil som kör 30 km/h.
– Vid 50 km/h är däremot chansen marginell. Bromssträckan blir dubbelt så lång och krockvåldet motsvarar att falla ned från ett trevåningshus, säger Tony Gunnarsson.
Omkring hälften av alla omkomna i svenska vägtrafikolyckor är oskyddade trafikanter som fotgängare, cyklister och motorcyklister.
Det finns en politisk ambition att öka cyklingen, inte minst bland unga.
– Ska detta ske måste samtidigt trafiksäkerheten öka. Det behövs fler polisiära hastighetskontroller, fler undervisningstimmar om trafik i grundskolan liksom fler säkra cykelpassager och friliggande cykelvägar, säger Tony Gunnarsson.