Genom att använda telematikdata kan transportledare och chaufförer arbeta mer effektivt och ge bättre service till kunderna som exempelvis kan spåra sitt gods i realtid, men det handlar även mycket om att såväl lastbilen som trailerns prestanda konstant är uppdaterad och kan följas liksom var ekipagen befinner sig och för att planera rutter, betala vägtullar och på andra sätt underlätta för chaufförerna i vardagen. Dessutom kan nödvändiga dokument och information inhämtas.
Girteka förväntar sig att Fleethand ska vara en pålitlig partner som snabbt kan anpassa sig till förändringar och vara innovativa.
Det treåriga partnerskapet mellan Girteka Group och Fleethand kommer att kräva förändring av all telematikhårdvara under de kommande 12 månaderna. De surfplattor som används av Girtekas anställda kommer att behöva bytas ut. Detta är viktigt eftersom, samtidigt som man säkerställer högsta kvalitet på tjänsterna, så är nyckelfaktorn att eliminera risken för förlust av data eller ytterligare underhållskostnader vid övergången till ett nytt system eller programvaruleverantör.
Vikten av ständiga uppgraderingar inom digitaliseringen är ett måste, säger Girteka Logistics.