– Det är glädjande att regeringen har lyssnat på våra argument om vikten av en klimatpremie för ellastbilar och återinförande av en skrotningspremie. Marknaden för eldrivna lastbilar har knappt kommit igång, inte ens en procent av lastbilsflottan är elektrifierad och inköpspriserna är mycket höga. Regeringens satsningar är därför viktiga för att transportsektorn ska kunna möta den gröna omställningen, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen.
– Vi har varit transportsektorns tydligaste röst för en förstärkning och förlängning av lastbilsbonusen. Om vi ska lyckas nå klimatmålen så är elektrifieringen nyckeln till låset. Nu kommer vi analysera hur detaljerna i dessa satsningar se ut, säger Marcus Dahlsten.
Det här är frågor som Transportföretagen har lyft länge. I dag är 0,4 procent av de tunga lastbilarna elektrifierade och 2,7 procent av de lätta lastbilarna.
Skrotningspremien är det däremot inte alla som uppskattar. Förslaget får bland annat kritik från Riksförbundet M Sverige som menar att reformen är missriktad.
– Det förvånar oss att regeringen gör så här. Den som kör en skrotfärdig bil idag kommer inte att ha råd att köpa en ny elbil imorgon. Tanken med en skrotningspremie är att de med små ekonomiska marginaler, och som kör de äldsta bilarna, ändå ska kunna byta upp sig till en litet nyare, renare och trafiksäkrare bil, säger Heléne Lilja, chef för kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige.
Fram tills 2007 fanns en skrotningspremie och ett eventuellt återinförande har aktualiserats av att utskrotningen minskat över tid. Genomsnittsåldern på skrotade bilar är idag nära 20 år, jämfört med för fem år sedan då genomsnittet var 18 år. Företrädare för bilbranschen, transportsektorn och bilkonsumenterna föreslog nyligen en skrotningspremie riktad mot bilar som är äldre än 15 år.
– De äldsta bilarna har höga utsläpp och står för en stor andel av de allvarligaste trafikolyckorna, medan nyare bilar är mer bränslesnåla, rena och trafiksäkra. En skrotningspremie är en träffsäker reform för att föryngra den svenska bilflottan och påskynda omställningen, säger Heléne Lilja.
I november förra året slopade regeringen klimatbonusen för bilar med låga utsläpp. I stället inför regeringen introduktionsstöd för lätta ellastbilar och förstärker Klimatklivet, investeringsstödet för ny klimatsmart teknik.
– Regeringen har kastat den tidigare omställningspolitiken, vars bärande fundament var reduktionsplikten och klimatbonusen, överbord. I stället har man gjort stora satsningar på laddinfrastruktur. Den nya inriktningen bidrar inte lika kraftfullt till minskade utsläpp och omställning av fordonsflottan. Därför tycker vi att man bör återinföra bonusen och en bredare skrotningspremie på åtminstone 10 000 kronor, säger Heléne Lilja.