Vägtransportföretaget säger att användningen av roboten ska avlasta de anställda från tidskrävande rutinkontroller och på så sätt ge dem mer tid för viktiga reparationsarbeten.
Enligt DB Cargo kommer roboten vara utrustad med sofistikerade kameror, sensorer och AI. Spot kan också identifiera godsvagnar och utföra visuella inspektioner för att upptäcka skador på tåget. Dessutom kan den användas på olika platser som är svåra eller farliga för människor att komma åt, till exempel under tåg.
Robotlösningen körs med programvara för fjärrunderhåll som tillhandahålls av det tyska nystartade företaget Energy Robotics, som anpassar systemet till DB:s specifika krav och leasar det som en ”Robot as a Service”.
Spot testas i en sex veckor lång testperiod med fokus på två applikationer. Först med att identifiera vagnar med hjälp av RFID (en process för att automatiskt identifiera objekt via radio) och identifiera text på två spår. Därefter kommer visuella inspektion av axlarna i underhållsgropen på godsvagnsdepån.
Om försöket lyckas säger DB Cargo att gångrobotar som Spot kan ta över dessa uppgifter i fyra DB Cargo-anläggningar i framtiden. Robotarna kan också utföra andra uppgifter som att upptäcka lösa bromsslangar och läckor på godsvagnar, skriver Trans.INFO.
Hur långt steget är till att Spot även ska kontrollera lastbilsekipage, får framtiden utvisa.