-Den är verkligen anpassad för svenska vägar och svenska bruttovikter. Vi ser också att man kan köra ännu tyngre än 64 ton. Med längre räckvidd, snabbare laddning och högre tonnage fungerar de utmärkt för flera segment och skapar större flexibilitet för åkerierna, säger Joar Turesson, ansvarig för DemoCenter i Borås, Scania Sverige.
Det har varit ett händelserikt år för Scania, som anpassar sin verksamhet för elektrifieringen. Målsättningen är att hälften av alla Scaniafordon som säljs 2030 ska vara elektriska fordon.
Under året har Scania ställt om produktionen för ellastbilar i den ordinarie chassilinjen i Södertälje. Batterifabriken är invigd och tar nu emot celler från Northvolt. Batterilaboratoriet i Södertälje fokuserar främst på batteriprestanda och livslängdsprestanda.
Scania skriver i ett pressmeddelande att en miljoninvestering görs vid testbanan och att lanseringen av tjänsten Scania Charging Access ska underlätta både laddning och betalningen för Scanias kunder. Nästa år är det dags för fjärrbilarna, nämner man avslutningsvis.
Vill du vara en av de allra första som får se Scanias nyhet? Ta dig till Mässan eComExpo, Arlandastad, Scandinavian XPO (monter B:51) i morgon klockan 10:15.
På plats kan du prata såväl med Joar Turesson som med andra experter inom elektrifiering. Biljetterna är gratis, du registrerar dig här!