DGB och ver.di beskrev förslaget i ett gemensamt uttalande som gjordes dagen innan lagstiftningen för höjningar av vägtullarna hade sin första behandling i EU-parlamentet.
Pengarna som samlas in via vägavgifterna bör fortsätta att uteslutande gå till finansieringen av transportinfrastrukturen, det vill säga asfalt, betong och stål. ”DGB och ver.di kräver att vägavgiftslagen justeras så att speditörer måste betala minst motsvarande 1 krona per körd kilometer på vägar med vägavgifter för att förbättra de ofta osäkra arbets- och sociala villkoren för lastbilschaufförer på våra vägar”, säger fackföreningarna.
De två fackföreningarna anser att registreringssystemet för lastbilsavgifter bör användas för att identifiera åkeriföretag som ”orsaker” och indirekta ”förmånstagare” och för att använda intäkterna för att finansiera stödtjänster för lastbilsförare genom en kilometerrelaterad avgift.
Enligt fackföreningarnas uppfattning bör tilläggsavgiften vara minst 1 krona körd kilometer för att få stopp på de ”odrägliga förhållandena” på tyska rastplatser och lastbilsstopp. Samma krav ställs även av ett annat förbund vid namn Sozialmaut eV.
Fackförbunden specificerar vad inkomsterna ska användas till
• Gratis tillgång till dricksvatten
• Gratis toalett, dusch och uppvärmda gemensamma utrymmen
• Gratis vård i händelse av medicinska nödsituationer
• Socialt arbete på rastplatser och lastbilshållplatser via exempelvis en telefonjour som ska upprättas
• Lämplig och prisvärd mat och dryck
Andrea Kocsis, vice ordförande för ver.di,, säger: ”Som transitland nummer ett i Europa har Tyskland ett särskilt ansvar i detta avseende”, skriver Trans.INFO.